Katalog

Joanna Zabielska
Przyroda, Scenariusze

Scenariusz lekcji przyrody w kl. IV ? Temat: Jak pielęgnować ozdobne rośliny doniczkowe?

- n +

Jak pielęgnować ozdobne rośliny doniczkowe?

SCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY W KLASIE IV
Cele ogólne:
1. Pobudzanie ciekawości w poznawaniu najbliższego otoczenia.
2. Zachęcanie do pielęgnacji ozdobnych roślin doniczkowych.
3. Rozwijanie umiejętności wnikliwej obserwacji.
4. Umiejętność współpracy w grupie.
5. Umiejętność korzystania z materiałów źródłowych.

Osiągnięcia ogólne:
1. Dostrzeganie różnych źródeł wiedzy.
2. Obserwowanie otaczającej nas przyrody.
3. Dostrzeganie piękna przyrody w szkole i w domu.

Metody: obserwacja, pokaz, praca z materiałem źródłowym

Formy pracy: zespołowa, indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne i materiały pomocnicze: podręcznik do przyrody dla klasy IV, zeszyt ćwiczeń, David Longman "Pielęgnowanie roślin pokojowych" cz. 1, M. Schubert R. Herwig "Mieszkamy wśród kwiatów", Oficyna Wydawnicza MAK "Pielęgnacja roślin doniczkowych", karty pracy dla każdej grupy, globusy, mapa, kartoniki, patyczki.

PRZEBIEG LEKCJI

Część wstępna

1. Przypomnienie budowy zewnętrznej rośliny
a) wykorzystanie planszy
b) schematy wykonane przez uczniów
2. Sprawdzenie pracy domowej.

Faza realizacyjna
1. Zapoznanie uczniów z tematem lekcji.
2. Omówienie przebiegu lekcji.
3. Podział klasy na 6 grup 5-osobowych.
4. Przydział zadań dla poszczególnych grup:
a) zielistka (chlorophytum) I grupa, bluszcz (hedera) II grupa, sansevieria III grupa, scinolapsus (rafidofora) IV grupa, jukka V grupa, difenbachia VI grupa
b) rozdanie materiałów źródłowych
c) rozdanie kart pracy
d) rozdanie globusów
e) rozdanie białych kartoników i patyczków
f) przedstawiciel grupy bierze okaz rośliny.
5. Przydział funkcji w grupach:
Lider - kieruje pracą grupy, organizuje ją, ale nie dominuje. Stara się aby wszyscy pracowali. Pilnuje aby grupa pracowała nad zadaniem.

Sekretarz - pilnuje by nie umknęły uwadze i pamięci ciekawe informacje na temat zgłaszane w czasie pracy nad rozwiązaniem problemu, notuje, wypełnia karty pracy.

Sprawozdawca - przedstawia efekt pracy zespołu, dyktuje zapis do zeszytu ćwiczeń wszystkim uczniom.

Asystent
- pomaga nauczycielowi, dostarcza grupie niezbędne materiały (bierze je od nauczyciela)

Stoper - czuwa nad terminowym wykonaniem zadania (kontroluje czas).
6. Praca w grupach. Charakterystyka wybranych gatunków roślin. Uczniowie uwzględniają: pochodzenie, łatwość lub trudność w uprawie, warunki uprawy - gleba, światło, temperatura, podlewanie.
a) uczniowie korzystając z materiałów źródłowych wypełniają karty pracy
b) wykonują też napisy na tabliczkach identyfikacyjnych wybranych roślin.
7. Prezentacja wyników pracy przez sprawozdawców grup. Uczniowie uzupełniają zadanie 1 z zeszytu ćwiczeń.
a) dla chętnych oznaczyć inne, wybrane rośliny znajdujące się w pracowni.
8. Ocena pracy na lekcji.

Opracowanie: mgr Joanna Zabielska

Wyświetleń: 4064


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.