AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Grażyna Jedynak
Ekologia, Scenariusze

Scenariusz zajęć pozalekcyjnych Szkolnego Koła Ekologiczno-Biologicznego. Temat: Co to jest zdrowa żywność?

- n +

Scenariusz zajęć szkolnego koła ekologiczno - biologicznego według metod aktywnych ekologik

Ukończyłam kurs w ramach "Szwedzko - polskiego projektu EkoLogik - edukacja ekologiczna. Interaktywne metody w nauczaniu przyrody i ochrony środowiska; Training of trainers for teachers", który organizował Polski Klub Ekologiczny Okręg Świętokrzyski w Kielcach (2001rok). Kurs "EkoLogik" poświęcony był aktualnym zagadnieniom metodyki nauczania przyrody i ochrony środowiska w oparciu o interdyscyplinarne metody aktywne. Chcąc podzielić się nabytymi wiadomościami i umiejętnościami, zdecydowałam się na przeprowadzenie otwartych zajęć Szkolnego Koła Ekologiczno - Biologicznego dla nauczycieli Publicznego Gimnazjum w Stąporkowie. Stosuję w nich metody aktywizujące i prezentuję przykłady ćwiczeń wartościujących, które poznałam na kursie. Zachęcam do przeprowadzenia tego typu zajęć.

TEMAT: Co to jest zdrowa żywność?

CZAS ZAJĘĆ: 45 minut

MIEJSCE: sala biologiczna

ILOŚĆ UCZESTNIKÓW: 20

CELE:

- wiadomości - uczeń poznaje środki konserwujące, barwniki, przeciwutleniacze i inne substancje dodatkowe znajdujące się w produktach spożywczych; zna zasady funkcjonowania gospodarstwa ekologicznego; wie, że reklama ma wpływ na zakup produktów spożywczych.

- umiejętności - uczeń potrafi dokonać właściwego wyboru produktów spożywczych na podstawie analizy składu chemicznego i daty przydatności do spożycia; potrafi uzasadnić wpływ konserwantów i barwników na zdrowie człowieka, wyrazić własną opinię na temat reklamy produktów spożywczych i ją uzasadnić.

- postawy - przekonanie ucznia, że właściwe odżywianie jest warunkiem zdrowia i życia człowieka, wyrabianie nawyku segregacji odpadów jako właściwa postawa wobec przyrody.

METODA: metoda aktywnych wartości

Poprzez ćwiczenia wartościujące uczniowie stają się świadomi własnych opinii na różne tematy, zmuszają do wypowiadania się, pozwalają przekształcić egoizm w bezinteresowność, uczą pewności siebie w kontaktach z przyjaciółmi, bezpieczeństwa i odpowiedzialności za swoje opinie.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: opakowania różnych produktów spożywczych, czasopisma reklamujące żywność, materiały pomocnicze, instrukcje.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Uczniowie na podstawie informacji zamieszczonych na opakowaniach produktów spożywczych określają ich przydatność do spożycia, dokonują analizy informacji zawartych na etykietach. Wypowiadają się na temat wpływu substancji dodatkowych na zdrowie człowieka. Wykonują ćwiczenie nr 1.
2. Uczniowie wyrażają swoje zdanie na temat reklamy produktów spożywczych w środkach masowego przekazu. Wykonują ćwiczenie nr 2.
3. Uczniowie wypowiadają się na temat sprzedawania produktów spożywczych szkodliwych dla zdrowia. Wykonują ćwiczenie nr 3.
4. Uczniowie określają pojęcie ekologicznej żywności. Wykonują ćwiczenie nr 4.
5. Uczniowie decydują o tym, co zrobić z przyniesionymi opakowaniami produktów spożywczych.


ĆWICZENIE 1


Dokonaj analizy etykiet dwóch napojów.
- który z nich kupisz, krótko uzasadnij (ustnie) swój wybór















ĆWICZENIE 2


Co sądzisz o reklamowaniu produktów spożywczych?
(zajmij określone stanowisko):



1------ Reklama jest bardzo potrzebna, reklamowane produkty żywnościowe
są zawsze bardzo dobrej jakości.

2------


3------ Opinie pośrednie.


4------


5------ Produkty spożywcze nie należy reklamować, ich jakość jest bardzo zła.




- przedyskutujcie w grupach, dlaczego każdy z was wybrał to samo stanowisko


- niech jedna osoba z każdej grupy wyjaśni całej klasie motywy wybrania tej,
a nie innej cyfry (opinii)


- po wysłuchaniu wszystkich wypowiedzi, macie możliwość zmiany miejsca (opinii)











ĆWICZENIE 3


Kto według Ciebie jest odpowiedzialny za sprzedawanie produktów spożywczych, które są szkodliwe dla zdrowia?
(zajmij określone stanowisko):




Każdy róg w klasie odpowiada alternatywnym rozwiązaniom:



 
PRZEMYSŁ  POLITYCY
KONSUMENCI  SKLEPY






- przedyskutujcie w grupach, dlaczego każdy z was wybrał to samo stanowisko


- niech jedna osoba z każdej grupy wyjaśni całej klasie motywy wybrania tej, a nie innej opinii


- po wysłuchaniu wszystkich wypowiedzi, macie możliwość zmiany miejsca (opinii)








ĆWICZENIE 4


Uzupełnij zdania:

Żywność ekologiczne to taka, która:
a) produkowana jest w gospodarstwach ......................................................;
na naturalnych ..........................................................................................;
b) nie zawiera środków ...............................................................................;
c) zawiera. .............................................. i sole ...........................................;
d) posiada aktualną ................................................................................. do spożycia.

Opracowanie: Grażyna Jedynak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3495


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.