Katalog Jolanta Krajczyńska Muzyka, Scenariusze Scenariusz zajęć zintegrowanych ? edukacja muzyczna kl. IIScenariusz zajęć integracyjnychDzień aktywności - kl. II.Jednostka trzygodzinna Temat bloku: W świecie muzyki Temat dnia: Na koncercie CELE OGÓLNE: - wzbogacanie słownictwa związanego z tematem "muzyka" - zrozumienie znaczenia muzyki - wdrażanie do cichego czytania ze zrozumieniem oraz uważnego słuchania - doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania liczb w zakresie 100 - umiejętność logicznego rozumowania rozwijanie poprzez rozwiązywania zadań tekstowych CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń: - uzasadni znaczenie muzyki - wymieni sposoby kontaktu z muzyką - poprawnie wymieni zasady obowiązujące słuchaczy - rozwiąże zadania tekstowe wykorzystując umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 100 - rozpozna i nazwie dźwięki wysokie i niskie - spożytkuje emocje działające motywująco do energicznego działania - dostosuje swoje zachowanie do przyjętych zachowań w klasie, w kontaktach z dorosłymi METODY: - słowne, rozmowa, praca z tekstem - oglądowe, obserwacja - ćwiczenia praktyczne FORMY PRACY: - zbiorowa jednolita - grupowa zróżnicowana - indywidualna zróżnicowana i jednolita ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - nagranie magnetofonowe (brzmienie instrumentów) utwór A. Honneggera pt. "Taniec kozy", teksty wierszy J. Kiersta "Koncert", "Fagot", "Wiolonczela", "Flet", "Puzon" - instrumenty (gitara, organy, flet, trąbka, akordeon) - napis "KONCERT DRUGOKLASISTY", karty pracy, książki albumy o tematyce muzycznej, plansze instrumentów podręczniki "Wesoła szkoła". OŚRODEK TEMATYCZNY: W świecie muzyki. ZAPIS W DZIENNIKU: Na koncercie. Poetyckie obrazy instrumentów muzycznych. Barwa dźwięku. Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu liczb w zakresie 100. Zabawy muzyczno-ruchowe na tle utworu A. Honneggera pt. "Taniec kozy". Zachowanie na koncercie. Rola dyrygenta orkiestry symfonicznej. - zajęcia edukacyjne (społeczno-kulturalne) - integracyjne Biorą w nich udział: rodzice starsi uczniowie, rówieśnicy z równoległych klas II SCENARIUSZ SPOTKANIA KONCERT DRUGOKLASISTY 1. Wiersz "Koncert" - pytania i odpowiedzi (ćw. 1s.69 KD) 2. Zaproszenie na koncert - uczniowie (chłopiec i dziewczynka) idą do kl.II i zapraszają reprezentantów na "Koncert drugoklasisty" - witamy się 3. Uczeń czyta ze słownika j. polskiego tłumaczenie słowa: koncert - przypomnienie zasad obowiązujących słuchaczy (rozsypanka wyrazowa) 4. Odsłonięcie napisu: ZAPRASZAMY NA KONCERT Konferansjer wita na dzisiejszym koncercie zaproszonych gości: - p. dyr. W. Maścianica - rodziców - rodzeństwo - koleżanki i kolegów z kl. II SP nr 4 - Pierwszy utwór na instrumencie strunowym - gitara - "Mały miś". zagra p. Z. Krajczyński, tata Marka Krajczyńskiego. Kilka słów o instrumencie i o technice gry na gitarze. - Drugi utwór "Sonatina" wykona na pianinie Ania Jarmużewska, uczennica klasy II b SP nr 4 w Mrągowie. - Teraz wystąpi tata Justynki Kmiecińskiej p. Hubert, wykona na akordeonie "Balladę". Opowiada dzieciom o akordeonie. - Za chwile wystąpi nasz starszy kolega P. Kopaczewski, wujek Oli Kopaczewskiej. Wykona on utwór muzyczny pt. "W drogę" - Teraz wystąpi Marta Purgacz, Uczennica klasy II b, która zagra na organach "My jesteśmy krasnoludki" oraz "Wróbelek" - Utwór "Z pamiętnika Babuni" wykona nasza koleżanka Angelika Wyzga. Zagra go na organach Dzieci zachowują się jak na koncercie, słuchają, nie szorują krzesłami, biją brawo. Dziękują gościom za udział w zajęciach. (dzieci otrzymują lizaki) PRZEBIEG ZAJĘĆ ARTYSTA ZNANY NA CAŁYM ŚWIECIE 1. Swobodne wypowiedzi na temat życia i twórczości Fryderyka Szopena. Budzenie dumy narodowej. Korzystanie z różnych źródeł wiedzy (książka, prasa, wywiad, radio, telewizja, internet). Bogacenie słownictwa o wyrazy związane z muzyką np.: kompozytor, Komponować, koncert itd. 2. Rozmowa na temat przeczytanego w domu utworu pt. "Żelazowa Wola". 3. Określenie nastroju utworu. Wyszukiwanie przykładów personifikacji i porównań. 4 Słuchanie utworów Fryderyka Szopena., Mazurek F-dur., Preludium A-dur., Walc Des-dur "Minorowy". Określanie charakteru utworów. Powtórzenia i kontrasty melodii. Zmiany nastroju. 5. Przedstawienie środkami malarskimi własnych odczuć wywołanych muzyką. Malowanie farbami lub rysowanie kredkami. 6. Odejmowanie liczby jednocyfrowej od dwucyfrowej z przekroczeniem progu dziesiątkowego metodą rozkładania odjemnika np. 35-8=35-5-3=. 7. Wyjście do pracowni muzycznej. * Zwiedzanie zaplecza pracowni. - rodzaje instrumentów muzycznych (opowiadanie nauczyciela muzyki Pana mgr Marka Romanowskiego, odpowiedzi na pytania). * Zwiedzanie pracowni muzycznej. - wyszukiwanie portretu Fryderyka Szopena - poznanie innych muzyków * Gra na pianinie w wykonaniu mgr Marka Romanowskiego - kilka słów o instrumencie * Gra na gitarze i śpiew uczniów z klasy piątej - improwizacja ruchowa -koncert gitarowy. 11. Pożegnanie i powrót do klasy. - wypożyczenie plansz instrumentów muzycznych. Opracowanie: mgr Jolanta Krajczyńska Wyświetleń: 9053
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |