Katalog

Marzena Orzeł
Język polski, Sprawdziany i testy

Testy z języka polskiego sprawdzające umiejętności i wiedzę ucznia klasy szóstej

- n +

TEST - Sprawdzający umiejętności i wiedzę ucznia klasy VI z języka polskiego.

Przeczytaj niżej zamieszczony tekst bardzo uważnie. Wszystkie polecenia są z nim związane. Nie martw się, na pewno potrafisz je wykonać.
POWODZENIA!

Irena Jurgielewiczowa- Ten obcy (fragment)

Na drugi dzień Pestka, Ula, Marian i Julek poszli na wyspę razem. Zenek czekał na nich nie na polanie, jak się tego spodziewali, ale przy brzegu [...].

Julek obładowany puszkami po konserwach, torbą z kartoflami, a jego kieszenie napęczniały od dziwnych niekształtnych przedmiotów. Marian niósł litrową butlę z mlekiem, ogórki i nieznanego kształtu menażkę [...].

Przygotowanie "uczty" wymagało sporo czasu i wysiłku, bo nie tylko trzeba było zagotować wodę na herbatę (właśnie do tego użyto nowej menażki), ale także upiec kartofle, co, jak wiadomo, wymaga nagromadzenia dużej ilości żaru. Załoga nakręciła się więc niemało, ściągając paliwo ze wszystkich stron wyspy, tym bardziej, że należało przygotować je na zapas, żeby Zenek mógł bez trudu palić ognisko wieczorem, kiedy już zostanie sam. W końcu wszystko jednak było gotowe i przystąpiono do jedzenia. Obok trzech szklanek po musztardzie Ula postawiła swój zielony kubeczek, a że Pestka, jak się okazało, przyniosła filiżankę - każdy miał swoje własne naczynie do picia, coś nadało wspólnemu posiłkowi charakter bardzo uroczysty.

1. Określ części mowy i części zdania występujące w podkreślonym wypowiedzeniu. ............................................................. ............................................................. .......................................................................... ........................................................................................................................ ............................................................. ............................................................. ............................................................. ............................................................. ............................................................. ......................................10p
2. Wypisz z tekstu zdanie pojedyncze rozwinięte i złożone podrzędnie.......................
.............................................................. ......................................................................
............................................................. ...................................................................2p


3.Bohaterowie książki I.Jurgielewiczowej są przyjaciółmi. Czy znasz jakąś postać literacką, dla której najważniejszą jest jej przyjaciel? Przedstaw tego bohatera i uzasadnij swój wybór (8-10 zdań)
............................................................ ............................................................ ................................................................................................................................................................................................. ............................................................ ................................................................................... .............................................................................................................. ............................................................ .............................................................................................. ................................................................................................... ............................................................ ............................................................ ........................................................... ............................................................9p.
4. Wypisz z tekstu dwa przymiotniki i dokonaj ich stopniowania ...................................
........................................................... ..........................................................................
.............................................................. ........................................................................4p.
5. Od jakiego wyrazu pochodzi słowo kubeczek, podkreśl podstawę słowotwórczą. Podaj dwa wyrazy biskoznaczne do w/w słowa.
.......................................................... .......................................................... ............................................................................................................................................................................................................... .......................................................................2p.
6. Napisz definicję słowa: przyjaźń ................................................. ................................ ............................................................ ....................................................................2p

.
7. Odwołując się do swojej wiedzy o teorii literatury uzupełnij tekst.
W utworze poetyckim wypowiada się. ............................... Wiersz najczęściej podzielony jest. ........................... i ................................ Poeta wykorzystuje w nim różne środki poetyckie, tj.. ...................................... i........................................
5p

8. Uzupełnij tabelę.
Nazwa profesji Imię i nazwisko Tytuł
Kompozytor   "Cztery pory roku"
  Jerzy Hoffman 
Piosenkarz   
Pisarz   
Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej tekstem, a następnie udziel prawidłowych odpowiedzi.
Powodzenia!

L. M. Montgomery - Ania z Zielonego Wzgórza. (fragment)


Wtedy to zjawiła się niejaka pani Hammond, mieszkająca dalej nad rzeką, a widząc, że umiem się zajmować małymi dziećmi, postanowiła zabrać mnie do siebie. Odtąd więc mieszkałam na niewielkiej porębie pośród gęstego, ciemnego lasu. Było tam strasznie pusto. Jestem pewna, że nie wyżyłabym tam nigdy, gdybym nie posiadała swej wyobraźni. Pan Hammond pracował w niewielkim tartaku, a pani Hammond miała ośmioro dzieci. Trzy razy z rzędu miała bliźnięta. Kocham bardzo dzieci, jeśli nie jest ich dużo naraz, ale bliźnięta trzy razy z kolei... to już za wiele. Powiedziałam to pani Hammond bardzo stanowczo, kiedy ostatnia para przyszła na świat. Tak strasznie byłam zmęczona od wiecznego dźwigania tych dzieci. ..

W tym lesie nad rzeką mieszkałam pełne dwa lata, aż wreszcie pan Hammond umarł, a pani zwinęła gospodarstwo. Dzieci swe rozdała krewnym, sama zaś pojechała do Stanów Zjednoczonych. Mnie nikt nie chciał wziąć, więc odesłano mnie do Domu Sierot w Hopetown.
1. Wypisz z tekstu 3 przykłady rzeczowników.
Określ ich przypadek, liczbę i rodzaj.
..................................................................................
..................................................................................
..................................................................................
4,5 p

2. Oddziel temat i końcówkę w podanych wyrazach
a) lesie
b) świat
c) bliźnięta
d) porębie
2 p

3. Wypisz z tekstu określenia wyrazów.
Jakimi częściami mowy zostały one wyrażone?
a). .......................,. .............................., lasu
b). ....................... pusto
c). ....................... lata
2 p

4. Na podstawie tekstu podaj 3 przykłady liczebników i określ ich rodzaj.
............................................
............................................
............................................
1,5p

5. Utwórz stopień wyższy i najwyższy
a) niewielki. .....................................
b) gęsty. ............................................
c) ciemny. .........................................
d) pusty. ............................................
4 p

6. Znajdź w tekście 2 przykłady zaimków i je nazwij
.............................................................
.............................................................
1 p

7. Zaproponuj zdanie pojedyncze rozwinięte, składające się
ze wskazanych części mowy
......................................................................................................
liczebnik rzeczownik przysłówek czasownik
2p

8. Popraw wyróżnione w zdaniach słowa.
Wyjaśnij, co oznaczają te wyrazy
a) Rodzina Kowalskich zaadaptowała dziecko ................................................
b) Nowakowie zaadoptowali strych ..................................................................

9. Dopisz po 1 wyrazie bliskoznacznym do:
a) las -. ....................................
b) zmęczony -. ........................
c) mieszkać -. .................................
d) dźwiganie -. ................................
2 p

10. Podaj 3 argumenty za i przeciw przygarnięciu Ani przez panią Hammond
............................................... ..........................................................
............................................... ..........................................................
............................................... ..........................................................
3p

11. Jesteś dzieckiem z Domu Sierot w Hopetown. Napisz, o czym marzysz
każdego wieczora. (10 zdań)
................................................................................
................................................................................
................................................................................
................................................................................
................................................................................
................................................................................
................................................................................
................................................................................
................................................................................
................................................................................
................................................................................
10p

Punktacja:

Nr zadania Czynności ucznia
(uczeń potrafi)
Poziom wymagań Typ zadania
1a
1b
Rozpoznawać części mowy Określać funkcję części mowy w zdaniu P
P
KO
KO
2 Wskazać zdanie pojedyncze rozwinięte i złożone podrzędnie P KO
3 * Redagować określoną formą wypowiedzi D RO
4 Dokonać stopniowania przymiotników P KO
5a

5b
Wskazać wyraz podstawowy, podstawę słowotwórczą

Posługiwać się synonimami
P

P
KO

KO
6 Redagować definicję określonego wyrazu W KO
7 Posługiwać się terminami typowymi dla liryki i epiki K KO
8 Rozróżniać dziedziny sztuki oraz wskazywać przykłady dzieł i twórców R KO


- Ad 3. Czynności ucznia

 
1. Zachowuje zgodność treści z tematem 0 - 1 pkt.
2. Respektuje zasady kompozycji 0 - 1 pkt.
3. Posługuje się elementami charakterystyki (podaje cechy charakteru, osobowości i zmysłowości) 0 - 1 pkt.
4. Zachowuje poprawność składniową, fleksyjną i stylistyczną (dop. 1 błąd) 0 - 1 pkt.
5. Poprawnie posługuje się zasobem frazeologicznym i leksykalnym 0 - 1 pkt.
6. Wykazuje się sprawnością ortograficzną (za każdy błąd ort. - 1 pkt.) 0 - 3 pkt.
7. Wykazuje się znajomością i umiejętnością stosowania zasad interpunkcyjnych (dopuszcz. 3 bł. Int.) 0 - 1 pkt.
   Razem 9 pkt.


Punktacja za wykonanie poszczególnych zadań


1 - 10 pkt. (po 0,5 p za operację)
2 - 1 pkt.
3 - 9 pkt.
4 - 4 pkt.
5 - 2 pkt.
6 - 2 pkt.
7 - 5 pkt.
8 - (na celującą) - 3 pkt.
razem - 33 pkt.

oceny
 
celująca 30,5 pkt. + 3 punkty za pol. 8
bardzo dobra 30,5 pkt. - 33 pkt.
dobra 30 pkt. - 25 pkt.
dostateczna 24,5 pkt. - 17 pkt.
dopuszczająca 16,5 pkt. - 8,5 pkt.
nie
 
Nr zadania Czynności ucznia
(uczeń potrafi)
Poziom wymagań Typ zadania
1 Podać przykład rzeczownika, określić jego przypadek liczbę i rodzaj  P  KO
2 Oddzielić temat i końcówkę rzeczownika  P  KO
3 Wyszukać w tekście określenie wyrazów i podać, jaka to część mowy  P  KO
4 Podać przykłady liczebników i określić ich rodzaj  P  KO
5 Stopniować przymiotniki  P  KO
6 Wskazać zaimki i je nazwać  P  KO
7 Układać zdanie ze wskazanych części mowy  P  KO
8 Poprawić źle sformułowane zdanie  D  KO
9 Posługiwać się synonimami  P  KO
10 Posługiwać się argumentami za i przeciw  R  KO
11 Redagować określoną formę wypowiedzi  D  RO

Ad 11. Czynności ucznia
 
1. Zachowuje zgodność treści z tematem 0 - 1 pkt.
2. Respektuje zasady kompozycji 0 - 1 pkt.
3. Posługuje się elementami charakterystyki (podaje cechy charakteru, osobowości i zmysłowości) 0 - 1 pkt.
4. Zachowuje poprawność składniową, fleksyjną i stylistyczną (dop. 1 błąd) 0 - 1 pkt.
5. Poprawnie posługuje się zasobem frazeologicznym i leksykalnym 0 - 1 pkt.
6. Wykazuje się sprawnością ortograficzną (za każdy błąd ort. - 1 pkt.) 0 - 3 pkt.
7. Wykazuje się znajomością i umiejętnością stosowania zasad interpunkcyjnych (dopuszcz. 3 bł. Int.) 0 - 1 pkt.
  Razem 9 pkt.

Opracowanie: Marzena Orzeł

Wyświetleń: 12694


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.