AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Skibińska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Propozycja lekcji wychowawczej ?Ślubuję ci...?

- n +

Propozycja lekcji wychowawczej

TEMAT: "Ślubuję Ci........."
Cele i zadania:
- Poznanie różnych tekstów przysięgi i przyrzeczenia małżonków.
- Uzmysłowienie uwarunkowań trwałości małżeństwa.
- Refleksja nad złożonością udanego małżeństwa.
- Zrozumienie znaczenia małżeństwa współcześnie.
- Poznanie cech dobrej żony i męża.

Metody: pogadanka, mapa pojęciowa, praca w grupach, "burza mózgów", " eliksir szczęścia", dyskusja.
Czas: 2 godziny.
Środki dydaktyczne: kartki, pisaki, kartki z tekstami.
REALIZACJA
2. Każdy z uczniów otrzymuje pustą kartkę, na której rysuje mapę pojęciową.
Co kojarzy mi się z określeniem małżeństwo? Np.:



3. Omówienie kilku map, pogadanka na temat małżeństwa, trwałości związków i rozwodów.
4. Podział uczniów na 4-5 grup, " burza mózgów": warunki tworzenia trwałych związków.
5. Analiza pomysłów i ich kategoryzacja. Wypisanie ich na tablicy: zgoda miłość, wierność.......
6. Zapoznanie uczniów z tekstami przysiąg:
- "Świadomy praw i obowiązków, wynikających z założenia rodziny, uroczyście oświadczam, że wstępuję w związek z.....i przyrzekam, że uczynię wszystko, aby nasze małżeństwo było zgodne, szczęśliwe i trwałe." USC
- "Ja....biorę ciebie....za żonę i ślubuję ci miłość, wierność i uczciwość małżeńską oraz, że cię nie opuszczę aż śmierci. Tak mi dopomóż Panie Boże Wszechmogący w Trójcy Jedyny i Wszyscy Święci". Kościół katolicki.
- "...czy ślubujesz obecnego tu (obecną.)...miłować, szanować jako małżonka (małżonkę), dzielić z nią (nim) radość i smutek, szczęście i nieszczęście i nie opuszczać go (jej)aż do śmierci, dopóki Bóg przez śmierć Was nie rozłączy? Jeśli tak, odpowiedź ślubuję". Kościół ewngelicko-augsburski.
- " Zespolone nasze dusze, zespolone nasze serca, zespolone nasze ciała. Przyrzekam, że będę cię kochał. Oby nasz związek był nierozerwalny. Bądź mi oddaną, bądź towarzyszką. " Indie
- Ceremonia rzymska: strój(biała toga, purpurowy welon i wieniec z kwiatów), wróżby, pochód do domu męża, w progu formuła-"UBI TU CAIUS, IBI EGO CAIA"( GDZIE TY GAJUSZ TAM JA GAJA), Wyrażenie myśli: gdzie ty ojciec rodziny, tam ja matka rodziny. Imię Gaja weszło do formułki na pamiątkę żony ostatniego króla Rzymu Tarwiniusza, która uchodziła za wzór dobrej żony.
7. Kolejne powtarzające się elementy przysiąg zapisujemy na jednej tablicy. Każdy z uczniów zastanawia się czy rozumie słowa przysięgi. Porównanie z tym co wypisaliśmy wcześniej.
8. Omówienie z uczniami elementów przysięgi, podkreślenie ich uniwersalności i ważności ich wypowiedzenia.
9. Dyskusja" Czy warto przysięgi dotrzymać?"

CZĘŚĆ DRUGA
1. Uczniowie dzielą się na grupy. Przygotowują receptę na eliksir szczęścia w małżeństwie. Ustala składniki, ich miary i proporcje. np.:
o 10 g. miłości, 5 uncji przyjaźni, 2mg. Szacunku, 4ml. zrozumienia, szczypta goryczy.
2. Porównanie przepisów i ustalenie wspólnej.
3. Podział na grupę dziewcząt i chłopców. Zespoły przygotowują cechy dobrej żony i męża. Zapisanie wyników na zbiorczej planszy.
Dobra żona Dobry mąż
Troskliwość, czułość,
Cierpliwość, delikatność
Gospodarność, umiejętność słuchania,
Opiekuńczość, odpowiedzialność,
Sprawiedliwość, opanowanie,
Rozsądek, odwaga,
Umiejętność słuchania.
4. Dyskusja; "czy to wystarczy? ", Czego jeszcze oczekujemy od współmałżonka?
Czy takie same nadzieje mieli nasi rodzice?
5. Podsumowanie. Zacytowanie słów filozofów i pisarzy:
- "Małżeństwo to najniebezpieczniejsza przygoda w życiu" - H. Geissler.
- "Przed ślubem miej oczy otwarte, po ślubie lekko zamknięte" -mądrość ze wschodu.
- "Tak czy inaczej żeń się, jeśli znajdziesz dobrą żonę, będziesz szczęśliwy, jeśli złą - zostaniesz filozofem"- Sokrates.
- "Szczęście to jedyna rzecz, którą się mnoży, jeśli się ją dzieli". A. Schweizer.
- "Już kocham cię tyle lat,
na przemian w mroku i w śpiewie, (....)
splątało się, zmierzchło - gdzie ty, a gdzie ja,
już nie wiem- i myślę w pól drogi,
że tyś rewolta i klęska, i mgła,
a ja to twe rzęsy i loki". K.I. Gałczńyski
5. uczniowie zastanawiają się, które słowa im odpowiadają najbardziej.
6. Chętni wypowiadają je głośno.

Opracowanie: MAGDALENA SKIBIŃSKA

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2579


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.