AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Iwona Dybaś
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Nie bój się swoich pomysłów - pobudzanie pomysłowości. Scenariusz do lekcji wychowawczej

- n +

Scenariusz lekcji wychowawczej w klasie I liceum i technikum.

Temat: Nie bój się swoich pomysłów - pobudzanie pomysłowości.

Motto:
"Myślisz, bo chcesz myśleć.
Myślisz, bo musisz myśleć."


I. Cele lekcji dydaktyczne i wychowawcze:


1. Dotyczące sfery poznawczej osobowości uczniów. Rozwijanie umiejętności twórczego myślenia, stymulowanie możliwości uczniów w zakresie głównych operacji intelektualnych, pobudzanie aktywnego stosunku do uzyskiwania informacji, uczenie umiejętności ich selekcji i analizy. Pomoc w rozumieniu znaczenia "pomysł".

2. Dotyczące sfery emocjonalno-motywacyjnej.
Budzenie i rozwijanie ciekawości poznawczej, pomoc uczniom w odkrywaniu własnych możliwości twórczych oraz w przezwyciężaniu barier poznawczych i emocjonalnych utrudniających aktywność twórczą, rozwijanie optymistycznego, pogodnego sposobu podchodzenia do problemów poznawczych i realizacyjnych oraz pozytywnego stosunku do własnych aspiracji życiowych, kształtowanie umiejętności empatycznego współdziałania w grupie, stymulowanie umiejętności wyrażania emocji.

3. Dotyczący sfery działaniowej.
Zachęcanie uczniów do podejmowania inicjatywy, do podejmowania działań przynoszących im korzyść. Pobudzanie do zaradności, podejmowania działań w sytuacjach otwartych i niepewnych, zdobywanie umiejętności pełnego rozwijania własnych pomysłów, zachęcanie do wdrażania i sprawdzania idei zaprojektowanych rozwiązań.

II. Spodziewane efekty edukacyjne.


Oswojenie uczniów z ich pomysłami.Przekonanie ich, by nie odrzucali od razu swoich pomysłów, nawet jeżeli uważają je za chybione, dyskusyjne i nie dopracowane. Uświadomienie możliwości wykorzystania tzw. "głupich pomysłów", całkowicie absurdalnych, mających na celu wyłącznie pobudzenie pomysłowości.

III. Przygotowanie do lekcji.


Przygotowanie odpowiednich treści nauczania i ćwiczeń twórczych oraz odpowiednich środków dydaktycznych.

IV. "Rozgrzewka."


Uczniowie siedzą w kole. Pytam uczniów w jakim nastroju przystępują do lekcji, o ich samopoczucie i nastawienie. Na sali powinna być atmosfera wzajemnego zaufania, zachęty i wsparcia. Na początku lekcji proponuję ćwiczenia, które rozluźniają uczniów.

"Zabawa w niedokończone zdania."
Zadaję uczniom pytania, a oni odpowiadają pomysłem.

1. Gdybym mógł pojechać, gdzie chcę, wybrałbym...
2. Mój ulubiony pisarz (książka, film, aktor, piosenkarz)...
3. Chciałbym, żeby...
4. Jest mi smutno, kiedy...
5. Najważniejsza cecha przyjaciela...
6. Moje hobby to...
7. Chce mi się śmiać, kiedy...
8. Chciałbym być...
9. Najbardziej jestem zadowolony, kiedy...
10. Najważniejsze w moim życiu jest...
11. Wieczorami często...
12. Kiedy jestem zły...
13. Najczęściej ubieram...
14. Kiedy jestem sam, to lubię...
15. Na przyjęciu rodzinnym najczęściej...
16. Uczestniczę w tych zajęciach, żeby...
17. W niedzielę po obiedzie...
18. Ostatnie wakacje...
19. Lubię, kiedy w szkole...
20. Kiedy mam wolny czas...
21. Podczas przerwy w szkole najczęściej...

Zadaniem tego ćwiczenia jest rozluźnienie i tzw. "przełamanie lodów" wśród uczniów. Jest to również ćwiczenie na pomysłowość. (5 do 8 minut)
Pytania i dyspozycje do rozgrzewki:
1) Jakie twórcze pomysły zrealizowaliście w minionym tygodniu?,
2) Jak sądzicie, co to jest pomysłowość?.

V. Temat i główne pojęcia mini - wykładu.

Temat: Funkcje pomysłowości.

Główne pojęcia: pomysłowość kreatywna, funkcje pomysłowości, oryginalność pomysłów.

Wygłoszenie tzw. mini-wykładu, w którym należy wyjaśnić, co to jest pomysłowość.
Wykład powinien być krótki,wygłoszony prostym i zrozumiałym językiem. Należy wyjaśnić, że celem lekcji będzie pobudzanie pomysłowości, twórczego myślenia.

VI. Opis ćwiczenia:

Ćwiczenie1:

Gra "Dziesięć minut do namysłu".

Jest to gra dla dwóch osób, a wymaga znacznie więcej myślenia niż rozmowa, dyskusja czy kłótnia. Nie ma wygranych ani przegranych. Dobrze jest, gdy każda część gry trwa ściśle jedną minutę. Jeśli traktujemy grę relaksowo, można zrezygnować z dokładnego mierzenia czasu, ale gra powinna toczyć się wartko.

Cele: Rozwijanie oryginalności myślenia i wyobraźni twórczej, pobudzanie płynności skojarzeniowej.
Czas trwania: 10 minut - ćwiczenie, 5 minut - omówienie.
Pomoce: Niepotrzebne.
Przebieg: Graczy oznaczamy literami A i B.

A: mówi jakieś pojedyncze słowo (rzeczownik, czasownik albo przymiotnik).
B: podaje dowolny kontekst, sytuację, miejsce lub okoliczności.
A: na podstawie podanego przedtem słowa oraz kontekstu ustalonego przez partnera wymyśla zdanie. Gracz A musi sprecyzować, jakiego wyniku oczekuje: "Chcę, żebyś wymyślił..."
B: dokonuje rozpoznania sytuacji i wychodzi z określonym wnioskiem, propozycją lub rozwiązaniem.
A: robi szybką ocenę propozycji gracza B, szuka zalety,wady, tego co interesujące.
B: komentuje ocenę gracza A.
A: sam rozeznaje temat i podaje swój wniosek, propozycję lub rozwiązanie.
B: robi ocenę pomysłu gracza A.
A: komentuje ocenę gracza B.
B: robi ogólną ocenę tematu (Czy był ciekawy?) i procesu myślenia (Czy pomysły były ciekawe?).

Przykład:

A: "Kot".
B: Rzecz dzieje się w dżungli.
A: To mi nasuwa myśl o tygrysach. Tygrys jest ginącym gatunkiem. Proszę o rozwiązanie problemu ochrony tygrysów.
B: Tygrysy giną z rąk myśliwych. Trzeba wymyślić sposób ochrony tygrysów przed myśliwymi. Proponuję założenie rezerwatów tygrysów.
A: Zaleta - ograniczy się zabijanie tygrysów. Wada - tygrysy w rezerwatach mogą niepokoić okolicznych rolników i całą ludność.
B: Niektóre tygrysy z rezerwatów mogą napadać na ludzi. Mogą być kłopoty.
A: Jeśli chcemy uchronić tygrysy przed zagładą, powinniśmy je rozmnażać.
I wypuszczać je do dżungli.
B: Zaleta - można rozmnażać tylko najwartościowsze osobniki. Wada- na rezultaty trzeba długo czekać.

Gra wyrabia pomysłowość i umiejętność oceny.

Ćwiczenie 2.

"Twórczy znajomy." Cele: Analiza twórczych zdolności, rozwijanie samopoznania.
Czas trwania ćwiczenia: 15minut - ćwiczenie, 5 minut - omówienie.
Pomoce: Niepotrzebne.
Przebieg: Zadaniem każdego z uczniów jest pomyśleć o kilku znajomych, których uznaje on za twórczych w określonej dziedzinie albo twórczych w ogólnym znaczeniu tego słowa. Następnie uczeń wybiera jedną z tych osób i myśli o niej przez ok. 5 minut, skupiając się na jej:
- sposobie życia (co robi, jak się zachowuje, co ceni najbardziej, czemu poświęca najwięcej czasu?),
- osiągnięciach (czego dokonała?)
- zdolnościach i umiejętnościach (co potrafi?).

Uczniowie dobierają się w pary i przedstawiają sobie nawzajem twórczych znajomych według powyższych punktów. Na koniec, również w parach, odpowiadają na pytania: "Co różni mnie od tego znajomego?", "Co mogę zrobić, żeby być do niego podobnym?"

VII. Pytania i zagadnienia do podsumowania lekcji.

Czy odkryłeś coś dzięki dzisiejszym ćwiczeniom?,
Czy jesteś zadowolony ze swych dzisiejszych pomysłów?"

VIII. Treść zadania domowego.
Napisz, jak zaprojektowałbyś ulepszony autobus (autobusy przewożą tłumy ludzi, ale nie zawsze są wygodne)?

IX. Ćwiczenia rezerwowe.
"Twórcze marzenia", "Mógłbym być bardziej twórczy, gdybym..." (Przewodnik metodyczny dla nauczycieli :" Porządek i przygoda.")

Opracowanie:
Iwona Dybaś

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4339


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.