AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Joanna Maciejko
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Sytuacje konfliktowe między rodzicami a ich dziećmi. Jak je rozwiązywać?

- n +

Sytuacje konfliktowe między rodzicami a ich dziećmi.
Jak je rozwiązywać?

SCENARIUSZ LEKCJI
godzina wychowawcza w gimnazjum
(klasa I)


CELE:

a) po lekcji uczeń powinien:
- wiedzieć, że wielu konfliktów można uniknąć lub łagodzić je,
- potrafić, próbować obiektywnie oceniać sytuacje konfliktowe i ich przyczyny,
- umieć "pójść na kompromis", by dojść do porozumienia oraz oczekiwać tego samego od rodziców,
- próbować wczuć się w rolę rodziców.

b) w czasie lekcji będą kształtowane: empatia, umiejętność rozwiązywania niektórych problemów nastolatków, stosowania kompromisu dla łagodzenia sytuacji trudnych.

METODY: dyskusja, scenki dramowe.

WARUNKI: praca w grupach, indywidualna.

PRZEBIEG LEKCJI

I CZĘŚĆ WSTĘPNA

1. Czynności organizacyjne.
2. Wprowadzenie do tematu lekcji:
przeczytanie fragmentu książki W. M. Kozakiewicza "Przewodnik po młodości",(rozdział VI "MY i ONI w rodzinie"). Krótki komentarz.
3. Uczniowie zostają podzieleni np. na cztery grupy (wyciąganie kulek, które są w czterech różnych kolorach).

II CZĘŚĆ ZASADNICZA

1. Odgrywanie scenek, obrazujących pewne sytuacje konfliktowe pomiędzy nastolatkiem a jego rodzicami,
- losowanie kartek z tematami scenek dramowych i wskazówkami do nich.
Np.:
1. "Rodzice krytykują wasz sposób ubierania i próbują narzucać styl, który im się podoba."
- pokazać jakąś sytuację i spróbować ją pozytywnie rozwiązać.

2. "Chcielibyście mieć kilka złotych kieszonkowego miesięcznie. Rodzice nie rozumieją takiej potrzeby",
- przedstawić rozmowę, która ma przekonać rodziców.

3. "Rodzice uważają, że nie pomagacie im w obowiązkach domowych, wy nie zgadzacie się z tym.",
- pokazać, jak dojść do porozumienia?

4. "W czasie wakacji chcielibyście wykonywać pracę sezonową, np. roznoszenie ulotek. Rodzice nie zgadzają."
- przedstawić rozmowę, używając argumentów, które mogłyby przekonać rodziców do waszego pomysłu.

- krótkie omówienie przez nauczyciela tematów scenek z każdą grupą,
- przygotowanie się uczniów (ok. 15 min.),
- prezentacje.

2. Komentarz do odegranych scenek.
Uczestnicy danego zespołu opowiadają o tym, jak próbowali rozwiązać problem w przedstawionym zadaniu dramowym.
Następnie ogólna dyskusja dotycząca poruszanych w scenkach konfliktów. Warto uwzględnić i zwrócić uwagę na:
- przyczyny nieporozumień,
- propozycje różnych sposobów rozwiązywania konfliktów,
- fakt, jak ważne jest zrozumienie rodzica, drugiej strony konfliktu,
- umiejętność dobrego argumentowania swoich racji,
- umiejętność łagodzenia konfliktów.

Oczywiście można poprosić uczniów, by sami zaproponowali tematy scenek.

III CZĘŚĆ KOŃCOWA

- podsumowanie lekcji, wnioski.
- samoocena.

Opracowanie:
Joanna Maciejko

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4078


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.