Katalog Danuta Stokłuska Geografia, Plany pracy Plan pracy koła geograficznegoPlan pracy Koła GeograficznegoChciałabym prowadzić w roku szkolnym 2003/2004 koło geograficzne w Gimnazjum nr 2 w Piasecznie. Posiadam uprawnienia do nauki geografii i informatyki i zamierzam to wykorzystać. Chcę się skupić na pomaganiu uczniom w podnoszeniu jakości procesu uczenia się i maksymalnej realizacji ich osobistego potencjału. Zajęcia koła geograficznego umożliwią mi: - Realizację treści wykraczających poza program nauczania - Przygotowanie uczniów do konkursu geograficznego - Rozwijanie twórczego myślenia u uczniów - Stosowanie technik informatycznych - Wykorzystanie Internetu do poszukiwania wiedzy geograficznej - Doskonalenia metod pracy Uczniowie uczestniczący w zajęciach będą korzystać z różnych źródeł wiedzy, nauczą się selekcji informacji, interpretacji danych, zdobędą nowe doświadczenia, staną się twórczy, rozwiną swoje zdolności. Wydaje mi się, że moja praca przyczyni się do kształtowania dobrego wizerunku szkoły. Nabór na zajęcia przeprowadzę we wrześniu. Zakładam, że będą to uczniowie prezentujący wysoki poziom zdolności ogólnych z szerokimi zainteresowaniami, lubiący eksperymentować i podejmować nowe wyzwania. 1. Cele edukacji geograficznej W podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów znajdujemy postulat, iż nauczyciele powinni stwarzać warunki do korzystania z możliwie różnorodnych źródeł wiedzy geograficznej, uczenia się czynnego, kształtującego dociekliwość, refleksyjność, zdrowy krytycyzm, chęć działania. W pracy koła geograficznego chciałabym oprócz tradycyjnych środków dydaktycznych jakimi są atlasy, roczniki statystyczne, modele, telewizja wykorzystać komputer. Wydaje mi się, że w obecnych czasach jest on narzędziem rozszerzającym możliwości i wiedzę ucznia zdolnego. Proponuję następujące cele będące realizowane na kole geograficznym: 1. Rozumienie prawidłowości przyrodniczych, gospodarczych i społecznych a) Wyjaśnianie przyczyn i skutków zróżnicowania przyrody oraz życia i działalności człowieka b) Dostrzeganie związków i procesów zachodzących między elementami środowiska przyrodniczego i społeczno - gospodarczego c) Diagnozowanie przydatności środowiska dla potrzeb człowieka d) Przewidywanie kierunków zmian (pozytywnych i negatywnych) jakie zachodzą w środowisku w wyniku działalności gospodarczej człowieka 2. Wzbogacanie repertuaru środków i technik rozwoju umysłowego i duchowego ucznia o narzędzia i metody oferowane przez współczesną technologię informacyjną i komunikacyjną a) Różnorodne sposoby wyszukiwania informacji b) Poznawanie świata poprzez Internet i programy multimedialne c) Rozwiązywanie problemów i prezentacja własnych poglądów d) Rozwój osobistej ekspresji 3. Praktyczne stosowanie wiedzy geograficznej i informatycznej a) Tworzenie prezentacji w programie Power Point b) Tworzenie wykresów, diagramów, tabel w środowisku arkusza kalkulacyjnego Excel c) Budowanie bazy danych w programie MS Access d) Praca w środowisku edytora tekstowego Word 4. Przygotowanie do życia w społeczeństwie informatycznym i odpowiednie współtworzenie świata - kształtowanie przekonań i postaw a) Współpraca w grupie, rozwiązywanie problemów i poszukiwanie kompromisu b) Określenie roli, znaczenia i miejsca Polski w Europie i na świecie c) Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, narodowej i międzynarodowej d) Przyjmowanie współodpowiedzialności za przyszły rozwój regionu, kraju, świata 2.Tematyka zajęć koła geograficznego
Mam nadzieję, że dzięki aktywnej pracy na zajęciach koła geograficznego rozbudzę w uczniach zainteresowania szeroko rozumianą przestrzenią geograficzną i przygotuję ich do samodzielnego poruszania się w niej. Zastosowanie komputera jako środka dydaktycznego wpłynie na atrakcyjność samego procesu nauczania, pomoże rozbudzić ucznia zdolnego oraz jego osobowość. 4.Literatura 1. Andrzej Góralski (1980), Twórcze rozwiązywanie zadań, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe 2. Danuta Licińska (2001), O procedurach osiągania celów edukacyjnych, Toruń, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich 3. Danuta Licińska (2001), O źródłach wiedzy geograficznej, Toruń, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich 4. Grażyna Wnuk (1999), Moje miejsce w przestrzeni, Toruń, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich 5. Grażyna Wnuk (2001), Kształcenie umiejętności geograficznych w gimnzjum, Toruń, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich
Opracowanie: Wyświetleń: 5355
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |