Katalog Iwona Waszkiewicz Lekcja wychowawcza, Konspekty Człowiek jako osoba - natura i godność człowieka - kospekt lekcjiCzłowiek jako osoba - natura i godność człowieka1. Cele: - ogólne - - uświadomienie uczniom istoty wartości moralnych - wskazanie istoty człowieczeństwa - uświadomienie uczniom, że wybory życiowe zależą od nas i my ponosimy ich skutki - operacyjne - uczeń: - umie rozdzielić pozytywne i negatywne działania człowieka - wie kto może mu pomóc godnie przejść przez życie - wie jakie działania podkreślają nasze człowieczeństwo - zna aforyzmy wybranych ludzi na temat życiowych warto 2. Metody: synektyka, elementy analizy, dyskusja, plastyczne przedstawienie tematu, portfolio 3. Formy: praca w grupach, indywidualna, pogadanka 3. Środki dydaktyczne: plansze z aforyzmami, wycinki z gazet, Słownik jęz. polskiego, Księga aforyzmów /wybór i opracowanie- Jacek Illg/, kartki z tabelką, kartony, klej, flamastry 1. "Człowiek to brzmi dumnie" - zdanie napisane na tablicy jest punktem wyjścia do działań uczniów uczniowie podzieleni na trzy grupy: gr. I - zachowania będące potwierdzeniem tych słów gr. II - " " negacją tych słów obie grupy wypisują je flamastrami na dużych kartonach gr. III - z zebranych ilustracji i cytatów wybiera te, które dotyczą pozytywnych zachowań człowieka i przygotowuje z nich gazetkę, w słowniku jeden uczeń szuka wyjaśnienia wyrazu - człowieczeństwo 2. Prezentacja efektów pracy grup I i II, wyciąganie wniosków 3. Prezentacja przygotowanych przez uczniów i nauczyciela aforyzmów /napisane na widocznych, kolorowych planszach zostają przywieszone w widocznym miejscu w pracowni i pozostają tam na dłuższy czas/ 4. Wyjaśnienie słowa - człowieczeństwo -, prezentacja efektów pracy gr. III, dyskusja 5. Uczniowie indywidualnie uzupełniają tabelę /metoda synektyki/
Uczniowie wpisują skojarzenia związane z wędrówką życiową; np. Pilot - rodzice, wychowawcy, nauczyciele Cel - przeżyć godnie życie, prawdziwe człowieczeństwo, tolerancja, miłość Hotel - dom rodzinny Dobry kompan - przyjaciele, rodzina, psycholog Dobry pojazd - państwo ze sprawnie działającymi strukturami, środowisko 6. Odczytanie tabelek, podsumowanie nauczyciela. Na zakończenie odczytanie fragmentu "Desideraty", który warto zapamiętać, aby w swojej podróży nie zatracić człowieczeństwa. przez hałas i pośpiech, i pamiętaj, jaki spokój można znaleźć w ciszy. O ile to możliwe, bez wyrzekania się siebie, bądź na dobrej stopie ze wszystkimi. Wypowiadaj swą prawdę jasno i spokojnie, wysłuchaj innych, nawet tępych i nieświadomych, oni też mają swoją opowieść. Unikaj głośnych i napastliwych, są udręką ducha. Porównując się z innymi, możesz stać się próżny lub zgorzkniały, zawsze bowiem znajdziesz gorszych i lepszych od siebie. Niech twoje osiągnięcia, zarówno jak i plany, będą dla ciebie źródłem radości. Wykonuj swą pracę z sercem.(...) Bądź sobą, zwłaszcza nie udawaj uczucia, ani nie podchodź cynicznie do miłości.
"Prawdziwym mędrcem jest człowiek, w którego sercu przeważa miłość i poczucie sprawiedliwości" /Jan Paweł II/ "Szlachetny człowiek wymaga od siebie, prostak od innych" /Nikos Kazandzakis/ "Istnieje wśród ludzi wiele oziębłości, gdyż nie mamy odwagi okazywać tych serdecznych uczuć, które w istocie żywimy" /Albert Schweitzer/ "Wykształcenie to dobro, którego nic nie jest w stanie nas pozbawić" /Meander/ "Spieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą" /ks. Twardowski/ "Srebro jest tańsze od złota, złoto tańsze od wartości moralnych" /horacy/ "Największe zło to tolerować krzywdę" /Platon/ "Mieć i nie dawać jest czasem gorsze od kradzieży" /Mari von Ebner- Eschenbach/ "Największą niesprawiedliwością jaką wyrządzamy ubogim jest niedocenianie ich wielkości" /Matka Teresa z Kalkuty/ "Bogatym nie jest ten kto posiada, lecz ten kto daje, kto potrafi dawać" /Jan Paweł II/ ZALETY LEKCJI: Lekcja ma duże wartości wychowawcze. Zwraca uwagę uczniów na rzeczy istotne i ważne w życiu. Aktywizuje wszystkich uczniów, pobudza do logicznego myślenia. Ujawnia hierarchię wartości u uczniów. Pozwala dostrzec wielostronne, pozytywne działania ludzi we współczesnym świecie. Metoda, której istotą jest wykorzystanie "wycieczki intelektualnej" jako "trampoliny" myślenia w poszukiwaniu rozwiązania problemu wyjściowego. Wykorzystanie myślenia "przez analogię". Trzeba dokonać wycieczki intelektualnej w zupełnie innej dziedzinie i dostosować rozwiązania do naszego problemu np. Wyprawa na szczyt: - dobre buty - kompas - namiot - mapa - przewodnik- Wyprawa karawany itp.
Opracowanie: Wyświetleń: 13477
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |