Katalog Iwona Waszkiewicz Historia, Konspekty Ginie tylko ten naród, który nie chce żyć - wybuch powstania styczniowego. Konspekt lekcji"Prawdziwy patriota o dobro powszechne jedynie dbały..." /A. Czartoryski/ - wojna w obronie konstytucji.CELE: - Ogólne - - wychowanie w duchu patriotyzmu i nadrzędnych wartości (honor, ojczyzna, godność) - kształtowanie umiejętności analizy, formułowania wniosków, pracy z tekstem i w grupie - rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i zainteresowania historią Polski. Operacyjne Uczeń: - uczeń zauważa związki między różnymi możliwościami rozwiązań rozważanego problemu, ich konsekwencjami oraz celami, które powinny wpływać na działanie - umie pokazać na mapie : Targowicę, Zieleńce, Dubienkę - zna przyczyny wojny i umie umiejscowić ją w czasie - zna nazwiska generałów - patriotów i powinien ocenić rolę jaką odegrali Metody: Metaplan, elementy dramy, drzewko decycyjne, pogadanka nauczyciela, praca z tekstem Formy pracy: Praca w grupach, dyskusja, zapis graficzny Środki dydaktyczne: Mapa, atlasy, fotografie, "przywieszki", podręcznik, karty ze schematami pociągu i drzewka decyzyjnego, książki "Historia Polski 1764-1864" - J. Gierowski, "Hugo Kołłątaj" - K. Koźmiński "Tadeusz Kościuszko" - J. Kowecki Tok lekcji: 1. Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji - pociąg. Uczniowie otrzymują schemat pociągu. W parowozie wpisane jest słowo - konstytucja (była ona siłą napędową w ratowaniu państwa). W wagoniki uczniowie po wspólnych ustaleniach wpisują elementy, które doprowadziły do uchwalenia konstytucji, przypominając postawę szlachty. 2. Nowy materiał. A/ temat i punkty B/ omówienie przyczyn wojny - pogadanka nauczyciela C/ metaplan - Kiedy walka ma szanse powodzenia? (na kartkach uczniowie w grupach próbują znaleźć jak najwięcej elementów zwiększających szanse powodzenia w walce np. - znajomość terenu - dobra armia - dobrzy dowódcy - sojusznicy itp. W jakiej sytuacji była Polska i Polacy? D/ uczniowie podzieleni na grupy szukają odpowiedzi (praca z podręcznikiem, fragmenty tekstów z wymienionych wcześniej pozycji), Dwoje uczniów przygotowuje odezwę do narodu nawołującą do walki E/ drzewko decyzyjne: walczyć przystąpić do targowicy Po analizie skutków pozytywnych i negatywnych przy każdej z dwóch omawianych w drzewku opcji oraz celów, które powinny przyświecać patriotom, uczniowie zdecydowali, że należy podjąć walkę w obronie konstytucji. F/ odczytanie przygotowanej odezwy G/ rekapitulacja wstępna H/ praca domowa: - * Plakat nawołujący społeczeństwo do walki w obronie Konstytucji 3-Maja. - ** Spotkałeś T. Kościuszkę (krótki wywiad lub dialog) - Wypisz dowódców polskich i miejsca zwycięskich bitew w czasie wojny polsko-rosyjskiej. I/ ocena pracy uczniów Zalety lekcji: Lekcja bardzo dynamiczna. Zastosowanych zostało wiele aktywizujących metod, które uatrakcyjniły lekcję, pozwoliły na samodzielną i twórczą pracę uczniów. Myślę, że zdobyte w ten sposób wiadomości i umiejętności będą bardziej utrwalone. Zróżnicowana praca domowa pozwoli wykazać się uczniom na różnych plaszczyznach.
Opracowanie: Wyświetleń: 3248
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |