Katalog Maria Dziuba Chemia, Scenariusze Scenariusz lekcji ? Chemia w kuchniChemia w kuchni.Cel ogólny:- Usystematyzowanie wiedzy o związkach organicznych, zastosowaniu i występowaniu ich w otoczeniu. - Pobudzenie zainteresowania procesami zachodzącymi w otaczającym nas świecie. Cele operacyjne: uczeń: - zna pojęcia: kwas karboksylowy, węglowodany, białka, tłuszcze, - zna nazwy zwyczajowe i systematyczne związków występujących w otoczeniu, - rozumie procesy zachodzące w czasie pieczenia, smażenia, gotowania i konserwowania żywności, - wymieni funkcje biologiczne cukrów, tłuszczów i białek, - zna zastosowanie i występowanie cukrów, tłuszczów i białek, Metoda: - aktywizująca - mapa mentalna Materiały i środki dydaktyczne: - duży papier, pisaki, podręcznik do chemii Przebieg lekcji: 1. Część nawiązująca - podanie tematu lekcji i określenie celów lekcji. 2. Część właściwa - nawiązanie i wyjaśnienie sposobu postępowania podczas tworzenia mapy mentalnej (na dużym papierze narysować szkielet mapy) - w środku napisać hasło: "Chemia w kuchni", - na wychodzących promieniście gałęziach napisać nazwy grup związków, przede wszystkim organicznych które kojarzą się z hasłem, - podział uczniów na grupy, - prezentacja przez liderów grup wykonanych plakatów, 3. Część podsumowująca. - podsumowanie pracy w grupach, - weryfikacja ewentualnych błędów. 4. Zadanie domowe. Pięć razy dlaczego? a/ łyżeczka srebrna użyta do jedzenia jajka czernieje? b/ chleb długo żuty nabiera słodkiego smaku? c/ przypalone zboże, cukier, mięso są barwy czarnej? d/ tłuszcz po pewnym czasie jełczeje? e/ w różnych roślinach powstają z tych samych substancji wyjściowych związki chemiczne o różnym składzie i odmiennej budowie? Uwagi o przebiegu lekcji: MAPA MENTALNA Mapa myślowa, mapa pamięci (mind mapping), obraz mentalny W metodzie tej do opracowania zadania wykorzystuje się, rysunki, obrazy, symbole, zwroty, hasła. Pomaga w uporządkowaniu zagadnień, zrozumienia zależności i związków między nimi. Pokazuje złożoność i drogę naszego myślenia. - sformułowanie tematu - uczniowie pracują indywidualnie lub w grupie - wpisywanie przez uczniów pojedynczych skojarzeń na luźnych kartkach - porządkowanie kartek w zbiory i podzbiory - poszukiwanie zależności pomiędzy zbiorami - sporządzanie mapy (pisanie, rysunki, strzałki itp.) - powrót do małych kartek i sprawdzanie czy coś istotnego nie zostało pominięte - prezentacja map Załącznik: Mapa mentalna KARTA EWALUACJI LEKCJI Zastanów się przez chwilę i odpowiedz: 1. Co najbardziej podobało Ci się w czasie pracy? ----------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------ 2. Co sprawiło Ci największą trudność ----------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------3. Jak oceniasz swoje zainteresowanie tematem? (w skali 1 -10) -------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------- 4. Gdybyś coś mógł zmienić w lekcji, to: --------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------- Dziękuję. Opracowanie: Maria Dziuba Wyświetleń: 4790
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |