Katalog Małgorzata Sawulska Historia, Konspekty Konspekt lekcji historii ? ?Wojna polsko-bolszewicka?Wojna polsko-bolszewickaKonspekt lekcji historii w klasie III gimnazjumCele: - zna działalność: Józefa Piłsudskiego, Władysława Grabskiego, Wincentego Witosa, gen. Lucjana Żeligowskiego - rozumie pojęcia: Orlęta Lwowskie, federacja, bitwa warszawska - rozumie znaczenie dat: traktatu ryskiego, włączenia Wileńszczyzny do Polski - charakteryzuje założenia koncepcji federacyjnej Józefa Piłsudskiego - wymienia główne etapy wojny polsko-bolszewickiej - wymienia przyczyny wybuchu wojny polsko- rosyjskiej - omawia znaczenie "cudu nad Wisłą" - dostrzega związek między wyprawą Żeligowskiego a stosunkami polsko-litewskimi w okresie międzywojennym - przedstawia, na podstawie mapy, kształt wschodniej granicy państwa polskiego - dokonuje oceny postawy społeczeństwa polskiego wobec zagrożenia ze strony Rosji Radzieckiej - poprawnie posługuje się językiem ojczystym - efektywnie współpracuje w zespole - rozwija sprawności umysłowe Metody: nauczanie polimetodyczne - elementy rozmowy nauczającej, pracy z tekstem źródłowym, pracy z tekstem podręcznika "Razem przez wieki - zrozumieć przeszłość III" wyd. ARKA, pracy z mapą; metoda wiodąca - puzzle (uczenie się we współpracy) Pomoce: - mapa ścienna - atlasy historyczne - fragment tekstu źródłowego - kartoniki z napisami - film "Cud nad Wisłą" Tok lekcji: 1. Czynności organizacyjno - porządkowe 2. Rekapitulacja wtórna i nawiązanie do tematu lekcji - Wskaż na mapie granicę północną, zachodnią i południową Polski po I wojnie światowej. Jakie czynniki zadecydowały o ich ustaleniu - Jakie były warunki pokoju zawartego między Rosją Radziecką a Niemcami w Brześciu Litewskim (3 III 1917)? 3. Zapoznanie uczniów z celami nowej lekcji połączone z zapisem w zeszycie tematu lekcji. - nauczyciel ilustrując mapą przedstawia sytuację na wschodniej granicy Polski bezpośrednio po zakończeniu I wojny światowej oraz koncepcję czołowych polityków na jej utworzenie W dniu zawieszenia broni na zachodnim froncie I wojny światowej obszary między Zatoką Fińską a Morzem Czarnym znajdowały się wciąż po kontrolą armii niemieckiej. Ale już pod koniec 1918 r rozpoczęła się jej ewakuacja z terenów Białorusi, Ukrainy i Litwy. Dla młodego państwa polskiego sytuacja stawała się groźna. Po objęciu władzy bolszewicy rozpoczęli realizację swego głównego celu rozszerzenia rewolucji na Zachód, na obszar Niemiec i innych krajów europejskich. Bolszewicki marsz ku Europie musiał prowadzić przez Polskę. Wtargnięcie Armii Czerwonej na polskie terytorium równałoby się z utratą niepodległości. Państwo polskie stałoby się częścią bolszewickiego imperium. Przywódcy dwóch głównych obozów politycznych - Piłsudski i Dmowski - zajmowali odmienne stanowiska w sprawie wschodnich granic Polski, które nie były jeszcze ustalone. Piłsudski dostrzegał silne dążenia niepodległościowe Litwinów, Ukraińców i Białorusinów oraz niebezpieczeństwo, które zagraża tym narodom - podobnie jak Polakom - ze strony Rosji Radz. Opowiadał się więc za niepodległością tych państw, ale jednocześnie za ich ścisłym, sojuszniczym związkiem z Polską, który miałby charakter federacji (związek państw, państwo związkowe). Dlatego mówimy, że Piłsudski był zwolennikiem idei federacyjnej. Dmowski opowiadał się za włączeniem do Polski tych ziem ukraińskich, białoruskich i litewskich, na których Polacy stanowili znaczny odsetek ludności i wywierali decydujący wpływ na ich życie gospodarcze i kulturalne. Program włączenia czyli inkorporacji części ziem wschodnich do Polski nazywamy ideą inkorporacji. 4. Opracowanie nowych treści. - nauczyciel dzieli klasę na grupy równej liczbie uczestników i wyjaśnia na czym polega metoda puzzli, przedstawia zadanie główne poznanie walki Polaków o polską granicę wschodnią oraz określa czas na jego wykonanie 16 minut, każdy uczeń opracowuje fragment zadania, uczniowie z poszczególnych grup, mający do opracowania ten sam fragment zadania pracują nad nim razem (eksperci), następnie przekazują grupie rezultaty pracy nad fragmentem zadania, etap końcowy to podsumowanie zadania na forum klasy I-jedynki konflikt polsko-ukraiński (str. 39), wyprawa wileńska II-dwójki uderzenie na Kijów (zmienne losy wojny str.40) III-trójki zachód wobec wojny polsko-bolszewickiej (państwo w niebezpieczeństwie str.40-41) IV-czwórki nad Wisłą rozstrzygają się losy Polski i Europy (str. 42) V-piątki pokój ryski (str. 42) VI-szóstki zatarg polsko-litewski (str. 42-43) - podsumowanie zadania na forum klasy, nauczyciel zadaje pytania, każda odpowiedź premiowana jest plusem dla całej grupy - Co było przyczyną konfliktu polsko-ukraińskiego w Galicji Wschodniej? - Wskaż na mapie najdalszy zasięg wojsk polskich i ukraińskich w wyprawie na Kijów 1920 r. - Dlaczego wojska polskie opuściły zdobyte tereny? - Wskaż na mapie najdalszy zasięg działań Armii Czerwonej w Polsce. - Podaj przykłady na to, że bolszewicy przygotowywali się do przejęcia władzy w Polsce - Jakie stanowisko zajęła W. Brytania na konferencji międzynarodowej w Spa w sprawie wojny polsko- rosyjskiej? - Jaką postawę przyjęło w tym czasie społeczeństwo polskie i rząd? - Wskaż na mapie przebieg bitwy warszawskiej. - Kiedy i gdzie zapadła decyzja o kształcie granicy polskiej na wschodzie? - Wskaż na mapie przebieg granicy wschodniej. - Jakie były przyczyny konfliktu polsko-litewskiego w okresie dwudziestolecia międzywojennego? - Z jakimi wydarzeniami w wojnie 1920r. kojarzą ci się następujące osoby: Józef Piłsudski, Władysław Grabski, Wincenty Witos, gen. Lucjan Żeligowski - Z jakimi wydarzeniami w wojnie 1920r. kojarzy ci się pojęcie: Orlęta Lwowskie - Jakie były przyczyny wojny polsko-rosyjskiej? - Przewodniczący brytyjsko-francuskiej misji Edgar Vincent D Abernon przebywającej w Polsce w czasie bitwy pod Warszawą w swojej książce pt. "Osiemnasta decydująca bitwa w dziejach świata" napisał: Tekst źródłowy [...] Zasadnicze znaczenie polskiego zwycięstwa nie ulega najmniejszej wątpliwości; gdyby wojska sowieckie przełamały opór armii polskiej i zdobyły Warszawę, wówczas bolszewizm ogarnąłby i cały kontynent. W Niemczech, w każdym większym mieście agenci komunistyczni czynili potajemne przygotowania, nakreślony był przez nich zupełnie zdecydowany program działania [...] Są liczne dowody na to, iż rząd moskiewski skupiający swe siły do walki z Polską miał cele o wiele rozleglejsze i dalej idące niż samo zdobycie Warszawy. Jego ambicja, jego ufne oczekiwanie zwycięstwa, rozciągało się na kraje lezące na zachód od Wisły i sięgnęło daleko poza granice Polski [...] - Dlaczego określił bitwę warszawską osiemnasta decydującą bitwą w dziejach świata? - Dlaczego o zwycięstwie pod Warszawą mówi się "cud nad Wisłą" - prezentacja filmu "Cud nad Wisłą" - chronologiczne ułożenie wydarzeń wojny polsko-bolszewickiej 1. Wyprawa kijowska wojsk polskich i ukraińskich 2. Marsz Armii Czerwonej na zachód w celu zaprowadzenia komunizmu w Europie 3. Letnia ofensywa Armii Czerwonej 4. Zagrożenie państwa polskiego 5. Bitwa warszawska 6. Bitwa nad Niemnem 7. Pokój ryski - Kresy Wschodnie w granicach Polski 8. Przyłączenie Wileńszczyzny (Litwy Środkowej) do Polski - zapis w zeszycie planu wojny polsko-bolszewickiej - ocena - praca domowa (w "Zeszycie ćwiczeń na mapach konturowych" Włodzimierza Chybowskiego wykonać ćwiczenia nr 36) Opracowanie: Małgorzata Sawulska Wyświetleń: 7197
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |