Katalog
Danuta Butkiewicz-Gołąb Ekologia, Projekty edukacyjneProblem odpadów komunalnych w Tarnowskich Górach?Rybnej. Instrukcja do projektu edukacyjnego
Instrukcja do projektu edukacyjnego Problem odpadów komunalnych
w Tarnowskich Górach - Rybnej
REALIZACJA ŚCIEŻKI EKOLOGICZNEJ W GIMNAZJUM
METODĄ PROJEKTU
Dotyczy treści z podstawy programowej: "Przyczyny i skutki niepożądanych zmian w atmosferze, biosferze, hydrosferze i litosferze".
1. Temat projektu: PROBLEM ODPADÓW KOMUNALNYCH W
TARNOWSKICH GÓRACH - RYBNEJ.
2. Cele projektu:
poznanie źródeł i rodzajów odpadów komunalnych
uświadomienie uczniom wpływu odpadów z każdego gospodarstwa domowego na stan litosfery, hydrosfery, atmosfery i biosfery
uświadomienie uczniom konieczności segregacji odpadów
uświadomienie uczniom szkodliwości dzikich wysypisk śmieci
poznanie budowy i funkcjonowania wysypiska śmieci Rethmann w Tarnowskich Górach - Rybnej
poznanie opinii mieszkańców na temat sąsiedztwa wysypiska śmieci
umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji
wyrabianie współodpowiedzialności za zespołowe wykonanie zadania
rozwijanie systemowego myślenia
rozwijanie aktywności i kreatywności uczniów
kształtowanie umiejętności szukania odpowiedzi, dokonywania wyborów i podejmowania decyzji
3. Zadania, które trzeba wykonać aby zrealizować cele projektu:
przygotowanie uczniów do realizacji projektu
wykonanie planu pracy w grupach
gromadzenie informacji, literatury i innych materiałów
przygotowanie pytań i przeprowadzenie wywiadów
wykonanie zdjęć lub filmów video
analiza i opracowanie uzyskanych wyników
konsultacje z nauczycielem i wprowadzanie poprawek
prezentacja wyników pracy grupy
4. Źródła, z których można korzystać przy realizacji projektu:
Ludzie i instytucje: wywiady z pracownikami wysypiska śmieci oraz z mieszkańcami miejscowości, rozmowy z nauczycielami: biologii, geografii, chemii, plastyki i informatyki. Internet.
Literatura:
1. Braun C., Papst S. Wychowanie ekologiczne w szkole i poza nią.
2. Cichy D., Michajłow W., Sandner H. 1988 Ochrona i kształtowanie środowiska. WSIP. W-wa.
3. Drągowski A. Podstawy ochrony środowiska 3. Antropogeniczne przemiany środowiska. WSiP, W-wa 1994.
4. Główny Urząd Statystyczny, 2000,2001,Ochrona Środowiska, Materiały i opracowania statystyczne, W-wa.
5. Gołębiewska A., Metera P., Ochrona środowiska z perspektywy gospodarstwa domowego. Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska. W-wa.
6. Hafner M. Ochrona Środowiska. Polski Klub Ekologiczny. Kraków.
7. Kalinowska A. Ekologia - wybór przyszłości. Editions spotkania. W-wa.
8. Kulig A. Techniczne aspekty ochrony środowiska a gospodarstwa domowe. Gospodarstwo domowe 4/92.
9. Morsztyn D. 1999 Edukacja ekologiczna w szkole. Zakład Usług Ekologicznych Zielone Płuca Polski. Suwałki.
10. Przybył - Prange A., Ratajszczak J. 2000 Natura - ekologia dla gimnazjum. Wydawnictwo Lektorklett. Poznań.
11. Stankiewicz M., Wawrzyniak-Kulczyk M. Poznaj, zbadaj, chroń środowisko, w którym żyjesz. WSiP, W-wa 1997.
5. Czas trwania projektu: luty - kwiecień.
6. Terminy konsultacji z nauczycielami: jeden raz w tygodniu.
7. Termin prezentacji: koniec kwietnia (Dni Ziemi).
8. Formy prezentacji:
- odczytanie pracy pisemnej
- mini wykład, referat, pogadanka, dyskusja
- ekspozycja fotograficzna lub projekcja filmu video
- prezentacja nagrań wywiadów z mieszkańcami
W prezentacji wezmą udział nauczyciele, pani dyrektor, rodzice, przedstawiciele pracowników wysypiska śmieci Rethmann w Tarnowskich Górach - Rybnej.
Uczniowie mogą przesłać swoją pracę do Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego lub opublikować jej fragmenty w lokalnych gazetach i czasopismach o tematyce ekologicznej.
9. Instrukcje dla grup:
GRUPA PIERWSZA - Rodzaje odpadów komunalnych i ich wpływ na stan atmosfery, litosfery i hydrosfery oraz biosfery.
- definicja odpadów komunalnych
- główne rodzaje odpadów komunalnych
- pojęcie atmosfery i wpływ odpadów komunalnych na stan jej czystości
- pojęcie hydrosfery i jej zagrożenia ze strony odpadów komunalnych
- pojęcie litosfery i jej zanieczyszczenia wynikające z niewłaściwego składowania odpadów
- wpływ odpadów na stan biosfery
GRUPA DRUGA - Sposoby i cele segregacji odpadów.
- zasady segregacji odpadów
- pojęcie recyklingu i utylizacji
- podział odpadów ze względu na możliwość ich utylizacji
- cele segregacji odpadów
- jak wygląda problem segregacji odpadów w naszej miejscowości: ilość i rodzaje pojemników na różnego typu odpady, ankiety wśród mieszkańców na temat segregacji "u źródeł"
GRUPA TRZECIA - Dzikie wysypiska śmieci w naszej miejscowości.
- lokalizacja dzikich wysypisk śmieci
- określenie wielkości zajmowanych powierzchni lub ilości śmieci np. w metrach sześciennych
- dokumentacja fotograficzna lub filmowa
- określenie szkodliwości tych wysypisk dla środowiska naturalnego
- propozycje likwidacji dzikich wysypisk śmieci
GRUPA CZWARTA - Budowa i funkcjonowanie wysypiska śmieci Rethmann w Tarnowskich Górach - Rybnej.
- lokalizacja
- budowa
- dokumentacja fotograficzna lub filmowa
- zasady funkcjonowania: ilość przyjmowanych śmieci dziennie, segregacja śmieci, zabezpieczanie wydzielających się gazów, zamknięty obieg wody itd.
- plany rozwoju
GRUPA PIĄTA - Plusy i minusy wysypiska śmieci.
- pozytywne strony wysypiska śmieci
- negatywny wpływ wysypiska na najbliższe środowisko: czy istnieje możliwość zanieczyszczenia wód gruntowych?, nieprzyjemny zapach, roznoszenie śmieci przez wiatr itd.
- wywiady z mieszkańcami sąsiadującymi z wysypiskiem
10. Co będziemy brali pod uwagę przy ocenie projektu?
ETAP REALIZACJI PROJEKTU |
UMIEJĘTNOŚCI |
OCENA |
Zbieranie i opracowy-wanie materiałów |
- korzystanie z różnych źródeł informacji
- właściwa selekcja informacji
- przetwarzanie informacji
- ciekawa dokumentacja |
1-6 |
Praca w grupie |
- właściwy podział obowiązków
- słuchanie się nawzajem
- dzielenie się wiadomościami
- konstruktywne rozwiązywanie konfliktów
- zaangażowanie w pracę grupy
- samoocena |
1-6 |
Prezentacja |
- właściwy dobór środków i pomocy dydaktycznych
- jasność i precyzja wypowiedzi
- właściwe wykorzystanie czasu prezentacji
- zaangażowanie członków grupy w pokaz
- oryginalność prezentacji |
1-6 |
11. Ankieta ewaluacji projektu dla uczniów.
Podkreśl wybraną odpowiedź w każdym punkcie.
1. Czy przeprowadzone zajęcia były:
a) bardzo atrakcyjne,
b) ciekawe,
c) nudne.
2. Czy zdobyte przez ciebie umiejętności i wiedza będą przydatne w życiu codziennym?
a) tak,
b) nie.
3. Czy potrafisz przekazać zdobyte wiadomości kolegom?
a) tak,
b) nie,
c) nie wiem.
4. Czy potrafisz podzielić się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami z rodzicami?
a) tak,
b) nie,
c) nie wiem.
5. Czy uważasz, że przeprowadzone zajęcia były dla ciebie:
a) przydatne,
b) nieprzydatne,
c) nie mam zdania.
6. Czy byłbyś (byłabyś) zainteresowany(-a) dalszym poszerzaniem wiedzy z zakresu ochrony środowiska?
a) tak,
b) nie,
c) nie wiem.
7. Czy masz pomysły na ograniczenie zanieczyszczeń:
a) w swoim otoczeniu,
b) w swojej miejscowości.
Jakie?......................................................................................................................................
Opracowanie:
mgr Danuta Butkiewicz-Gołąb
Publiczne Gimnazjum nr 5
w Tarnowskich Górach Wyświetleń: 2333
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |