Katalog

Danuta Butkiewicz-Gołąb
Ekologia, Projekty edukacyjne

Problem odpadów komunalnych w Tarnowskich Górach?Rybnej. Instrukcja do projektu edukacyjnego

- n +

Instrukcja do projektu edukacyjnego
Problem odpadów komunalnych
w Tarnowskich Górach - Rybnej

REALIZACJA ŚCIEŻKI EKOLOGICZNEJ W GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTU


Dotyczy treści z podstawy programowej: "Przyczyny i skutki niepożądanych zmian w atmosferze, biosferze, hydrosferze i litosferze".

1. Temat projektu: PROBLEM ODPADÓW KOMUNALNYCH W TARNOWSKICH GÓRACH - RYBNEJ.

2. Cele projektu:
  • poznanie źródeł i rodzajów odpadów komunalnych
  • uświadomienie uczniom wpływu odpadów z każdego gospodarstwa domowego na stan litosfery, hydrosfery, atmosfery i biosfery
  • uświadomienie uczniom konieczności segregacji odpadów
  • uświadomienie uczniom szkodliwości dzikich wysypisk śmieci
  • poznanie budowy i funkcjonowania wysypiska śmieci Rethmann w Tarnowskich Górach - Rybnej
  • poznanie opinii mieszkańców na temat sąsiedztwa wysypiska śmieci
  • umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji
  • wyrabianie współodpowiedzialności za zespołowe wykonanie zadania
  • rozwijanie systemowego myślenia
  • rozwijanie aktywności i kreatywności uczniów
  • kształtowanie umiejętności szukania odpowiedzi, dokonywania wyborów i podejmowania decyzji

    3. Zadania, które trzeba wykonać aby zrealizować cele projektu:
  • przygotowanie uczniów do realizacji projektu
  • wykonanie planu pracy w grupach
  • gromadzenie informacji, literatury i innych materiałów
  • przygotowanie pytań i przeprowadzenie wywiadów
  • wykonanie zdjęć lub filmów video
  • analiza i opracowanie uzyskanych wyników
  • konsultacje z nauczycielem i wprowadzanie poprawek
  • prezentacja wyników pracy grupy

    4. Źródła, z których można korzystać przy realizacji projektu:
    Ludzie i instytucje: wywiady z pracownikami wysypiska śmieci oraz z mieszkańcami miejscowości, rozmowy z nauczycielami: biologii, geografii, chemii, plastyki i informatyki. Internet.

    Literatura:
    1. Braun C., Papst S. Wychowanie ekologiczne w szkole i poza nią.
    2. Cichy D., Michajłow W., Sandner H. 1988 Ochrona i kształtowanie środowiska. WSIP. W-wa.
    3. Drągowski A. Podstawy ochrony środowiska 3. Antropogeniczne przemiany środowiska. WSiP, W-wa 1994.
    4. Główny Urząd Statystyczny, 2000,2001,Ochrona Środowiska, Materiały i opracowania statystyczne, W-wa.
    5. Gołębiewska A., Metera P., Ochrona środowiska z perspektywy gospodarstwa domowego. Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska. W-wa.
    6. Hafner M. Ochrona Środowiska. Polski Klub Ekologiczny. Kraków.
    7. Kalinowska A. Ekologia - wybór przyszłości. Editions spotkania. W-wa.
    8. Kulig A. Techniczne aspekty ochrony środowiska a gospodarstwa domowe. Gospodarstwo domowe 4/92.
    9. Morsztyn D. 1999 Edukacja ekologiczna w szkole. Zakład Usług Ekologicznych Zielone Płuca Polski. Suwałki.
    10. Przybył - Prange A., Ratajszczak J. 2000 Natura - ekologia dla gimnazjum. Wydawnictwo Lektorklett. Poznań.
    11. Stankiewicz M., Wawrzyniak-Kulczyk M. Poznaj, zbadaj, chroń środowisko, w którym żyjesz. WSiP, W-wa 1997.

    5. Czas trwania projektu: luty - kwiecień.

    6. Terminy konsultacji z nauczycielami: jeden raz w tygodniu.

    7. Termin prezentacji: koniec kwietnia (Dni Ziemi).

    8. Formy prezentacji:
    - odczytanie pracy pisemnej
    - mini wykład, referat, pogadanka, dyskusja
    - ekspozycja fotograficzna lub projekcja filmu video
    - prezentacja nagrań wywiadów z mieszkańcami

    W prezentacji wezmą udział nauczyciele, pani dyrektor, rodzice, przedstawiciele pracowników wysypiska śmieci Rethmann w Tarnowskich Górach - Rybnej.

    Uczniowie mogą przesłać swoją pracę do Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego lub opublikować jej fragmenty w lokalnych gazetach i czasopismach o tematyce ekologicznej.

    9. Instrukcje dla grup:
    GRUPA PIERWSZA - Rodzaje odpadów komunalnych i ich wpływ na stan atmosfery, litosfery i hydrosfery oraz biosfery.
    - definicja odpadów komunalnych
    - główne rodzaje odpadów komunalnych
    - pojęcie atmosfery i wpływ odpadów komunalnych na stan jej czystości
    - pojęcie hydrosfery i jej zagrożenia ze strony odpadów komunalnych
    - pojęcie litosfery i jej zanieczyszczenia wynikające z niewłaściwego składowania odpadów
    - wpływ odpadów na stan biosfery

    GRUPA DRUGA - Sposoby i cele segregacji odpadów.
    - zasady segregacji odpadów
    - pojęcie recyklingu i utylizacji
    - podział odpadów ze względu na możliwość ich utylizacji
    - cele segregacji odpadów
    - jak wygląda problem segregacji odpadów w naszej miejscowości: ilość i rodzaje pojemników na różnego typu odpady, ankiety wśród mieszkańców na temat segregacji "u źródeł"

    GRUPA TRZECIA - Dzikie wysypiska śmieci w naszej miejscowości.
    - lokalizacja dzikich wysypisk śmieci
    - określenie wielkości zajmowanych powierzchni lub ilości śmieci np. w metrach sześciennych
    - dokumentacja fotograficzna lub filmowa
    - określenie szkodliwości tych wysypisk dla środowiska naturalnego
    - propozycje likwidacji dzikich wysypisk śmieci

    GRUPA CZWARTA - Budowa i funkcjonowanie wysypiska śmieci Rethmann w Tarnowskich Górach - Rybnej.
    - lokalizacja
    - budowa
    - dokumentacja fotograficzna lub filmowa
    - zasady funkcjonowania: ilość przyjmowanych śmieci dziennie, segregacja śmieci, zabezpieczanie wydzielających się gazów, zamknięty obieg wody itd.
    - plany rozwoju

    GRUPA PIĄTA - Plusy i minusy wysypiska śmieci.
    - pozytywne strony wysypiska śmieci
    - negatywny wpływ wysypiska na najbliższe środowisko: czy istnieje możliwość zanieczyszczenia wód gruntowych?, nieprzyjemny zapach, roznoszenie śmieci przez wiatr itd.
    - wywiady z mieszkańcami sąsiadującymi z wysypiskiem

    10. Co będziemy brali pod uwagę przy ocenie projektu?

    ETAP REALIZACJI PROJEKTU UMIEJĘTNOŚCI OCENA
    Zbieranie i opracowy-wanie materiałów - korzystanie z różnych źródeł informacji
    - właściwa selekcja informacji
    - przetwarzanie informacji
    - ciekawa dokumentacja
    1-6
    Praca w grupie - właściwy podział obowiązków
    - słuchanie się nawzajem
    - dzielenie się wiadomościami
    - konstruktywne rozwiązywanie konfliktów
    - zaangażowanie w pracę grupy
    - samoocena
    1-6
    Prezentacja - właściwy dobór środków i pomocy dydaktycznych
    - jasność i precyzja wypowiedzi
    - właściwe wykorzystanie czasu prezentacji
    - zaangażowanie członków grupy w pokaz
    - oryginalność prezentacji
    1-6


    11. Ankieta ewaluacji projektu dla uczniów.
    Podkreśl wybraną odpowiedź w każdym punkcie.

    1. Czy przeprowadzone zajęcia były:
    a) bardzo atrakcyjne,
    b) ciekawe,
    c) nudne.

    2. Czy zdobyte przez ciebie umiejętności i wiedza będą przydatne w życiu codziennym?
    a) tak,
    b) nie.

    3. Czy potrafisz przekazać zdobyte wiadomości kolegom?
    a) tak,
    b) nie,
    c) nie wiem.

    4. Czy potrafisz podzielić się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami z rodzicami?
    a) tak,
    b) nie,
    c) nie wiem.

    5. Czy uważasz, że przeprowadzone zajęcia były dla ciebie:
    a) przydatne,
    b) nieprzydatne,
    c) nie mam zdania.

    6. Czy byłbyś (byłabyś) zainteresowany(-a) dalszym poszerzaniem wiedzy z zakresu ochrony środowiska?
    a) tak,
    b) nie,
    c) nie wiem.

    7. Czy masz pomysły na ograniczenie zanieczyszczeń:
    a) w swoim otoczeniu,
    b) w swojej miejscowości.

    Jakie?......................................................................................................................................

    Opracowanie:
    mgr Danuta Butkiewicz-Gołąb
    Publiczne Gimnazjum nr 5
    w Tarnowskich Górach

  • Wyświetleń: 2333


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.