Katalog Iwona Hryncewicz Fizyka, Konspekty Czy pole magnetyczne może wzbudzić prąd elektryczny w przewodniku?Konspekt lekcji fizyki dla klasy II LOTemat lekcji: Czy pole magnetyczne może wzbudzić prąd elektryczny w przewodniku?Cele operacyjne. Uczeń: - wie jaki prąd nazywamy prądem indukcyjnym - zna metody wzbudzania prądu - potrafi określić od czego zależy natężenie prądu indukcyjnego - potrafi określić od czego zależy kierunek prądu indukcyjnego Metoda: problemowo - laboratoryjna (ćwiczenia laboratoryjne) Pomoce dydaktyczne: przewody, baterie płaskie, magnesy sztabkowe, elektromagnesy, galwanometry, opornice suwakowe. TOK LEKCJI Faza przygotowawcza 1. Czynności porządkowo - organizacyjne. 2. Wytwarzanie sytuacji problemowej. Pogadanka wstępna z wykorzystaniem wiadomości uczniów dotyczących pola magnetycznego: - Co to jest źródło pola magnetycznego? - Co to jest pole magnetyczne? - Jak zachowują się ciała w pobliżu pola magnetycznego? - Jak oddziałują bieguny jednoimienne, a jak różnoimienne? - Od czego zależy siła wzajemnego oddziaływania między biegunami? - Jakie są linie pola i jaki maja zwrot? - Jak stwierdzić kształt linii pola magnetycznego? - Co to jest strumień magnetyczny? 3. Określenie głównych problemów zajęć, których rozwiązanie będzie oznaczało osiągnięcie odpowiedzi na pytanie Czy pole magnetyczne może wzbudzić prąd elektryczny w obwodzie? 4. Podanie tematu lekcji. 5. Opisanie działań, które umożliwiają rozwiązanie wysuniętych problemów: - Analiza materiałów: plan pracy ucznia "Prąd indukcyjny - ćwiczenia", przegląd pomocy dydaktycznych. - Wykonanie ćwiczeń w grupach. - Sformułowanie wniosków i zapisanie w zeszytach Faza realizacji 6. Ustalenie sposobu rozwiązywania problemów głównych. Uczniowie w grupach wykonują ćwiczenia: a) Wzbudzanie prądu indukcyjnego b) Kierunek prądu indukcyjnego c) Natężenie prądu indukcyjnego d) Metody wzbudzania prądu indukcyjnego a rysunki i notatki zapisują w zeszytach. Faza podsumowująca 7. Skontrolowanie notatek i rysunków, ocena pracy uczniów, czynności porządkowe. LITERATURA: 1) J. Ginter - Fizyka III 2) T. i K. Kutajczyk "Praca w grupach a nowa koncepcja kształcenia ogólnego" - Fizyka w szkole 1/95 3) J. Motyla "O pracy grupowej uczniów" - Fizyka w szkole 1/95
Opracowanie: mgr Iwona Hryncewicz Wyświetleń: 3070
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |