Katalog

Helena Dratewska
Różne, Artykuły

Program autorski, praktyka zawodowa, specjalność menedżerska

- n +

Praktyka zawodowa. Cele i zadania dydaktyczno-wychowawcze.

Praktyka zawodowa w liceum ekonomicznym, specjalność: menedżerska jest nieodzownym elementem procesu dydaktycznego, zwłaszcza w zakresie przygotowania zawodowego uczniów. Uczeń odbywając praktykę w klasie IV posiada już pewien zasób wiadomości, i umiejętności, które ułatwiają mu poznanie zrozumienie organizacji i techniki pracy podmiotu gospodarczego lub jednostki operacyjnej Uczeń powinien brać udział w bieżącej pracy podmiotu gospodarczego.

Praktyka musi mieć charakter czynny: praktykanci powinni w miarę możliwości samodzielnie wykonywać, pod odpowiednim nadzorem, prace związane z bieżącą działalnością podmiotu gospodarczego.
Uczeń powinien odbywać praktykę pod kierunkiem zakładowego opiekuna praktyk.

Zadaniem praktyki zawodowej jest:
  • zapoznanie uczniów z podmiotem gospodarczym, jego organizacją, for-mami pracy, trybem rozwiązywania konkretnych zagadnień i sposobami załatwiania określonych spraw,
  • uzyskanie i utrwalanie praktycznych umiejętności wykonywania po-szczególnych prac związanych z zawodem technika ekonomisty,
  • skonfrontowanie teoretycznych wiadomości ucznia zdobytych w szkole z praktycznym ich zastosowaniem i wykorzystaniem w zakładzie pracy oraz pogłębieniem tych wiadomości,
  • zdobycie umiejętności ustalanie celów jednostki gospodarczej lub operacyjnej oraz wyznaczenie jej wizji i misji,
  • zdobycie umiejętności ustalenia zadań jednostki gospodarczej lub jednostki operacyjnej oraz metod planowania,
  • zapoznanie z rolą menedżera, stylami zarządzania i kierowania w firmie,
  • zapoznanie z pracą działu personalnego: zarządzanie zasobami ludzkimi, wynagradzanie i zwalnianie i awansowanie pracowników,
  • wdrażanie uczniom obowiązującej w podmiotach gospodarczych dyscypliny pracy, przestrzegania regulaminów pracy, przepisów bhp p.poż,
  • wyrobienie poczucia odpowiedzialności, terminowości i staranności wykonywania powierzonych prac,
  • zainteresowanie uczniów podmiotem gospodarczym i jego problemami pod kątem ewentualnego ich przyszłego zatrudnienia jako absolwentów szkoły.

    Program praktyki zawodowej w klasie IV powinien być uzupełnieniem praktyki zawodowej klasy III. Praktyka zawodowa w klasie III organizowana jest w przedsiębiorstwach. O ile program praktyki zawodowej klasy III obejmuje główne działy przedsiębiorstwa, zaleca się by praktyka w klasie IV była organizowana zarówno w podmiotach gospodarczych jak i jednostkach operacyjnych
    Organizując praktykę zawodową, powinno się wyeksponować w programie te zagadnienia, które jednostka ma najlepiej zorganizowane i którymi kierują pracownicy
    o odpowiednich kwalifikacjach..

    Realizacja celów i zadań praktyk zawodowych uwarunkowana jest prawidłową ich organizacją i nadzorem.

    Do prac związanych z organizacją i nadzorem praktyk należy:
    - wytypowanie odpowiednich przedsiębiorstw.
    - zawarcie umowy między szkołą a przedsiębiorstwami,
    - dostarczenie przedsiębiorstwom programu praktyk.
    - pouczenie uczniów o:
  • organizacji przebiegu praktyk,
  • metodach pracy,
  • sposobie prowadzenia dzienniczka,
  • przygotowaniu się do kolokwium,
  • przestrzeganiu przepisów bhp i ppoż.,
    - kontrola i nadzór nad przebiegiem praktyk i dyscypliną pracy uczniów.
    - przygotowanie i przeprowadzenie kolokwium końcowego,
    - zebranie i ustalenie opinii o pracy każdego ucznia w czasie praktyk.
    - omówienie i podsumowanie pracy uczniów w okresie praktyk.
    - zorganizowanie wymiany doświadczeń zdobytych przez uczniów w różnych przedsiębiorstwach i zakładach.


    Program praktyki zawodowej klasa IV

    specjalność menedżerska

    program autorski

    Praktyka w klasie IV organizowana jest przez okres 4 tygodni.
    Każdy uczeń powinien opracować sprawozdanie z praktyki by mógł je zaprezentować na forum klasy i wymienić się doświadczeniem zdobytym podczas praktyki zawodowej.


    Specjalność: menedżerska

    1. Struktura organizacyjna jednostki
    2. Ustalenie celów jednostki gospodarczej lub jednostki operacyjnej.
    3. Wyznaczenie misji firmy jednostki gospodarczej lub jednostki operacyjnej
    4. Ustalenie zadań jednostki gospodarczej lub jednostki operacyjnej
    5. Metody planowania
    6. Metody analizy ekonomicznej
    7. Techniki menedżerskie
    8. Techniki konsultingowe
    9. Podstawowa rola menedżera i jego umiejętności
    10. Podstawowe funkcje kierownicze
    11. Style kierowania
    12. Rola, zadania menedżera. Asertywna postawa menedżera.
    13. Kadry i gospodarka zasobami ludzkimi.
    14. Wynagradzanie pracowników.
    15. Awanse, przeniesienia i zwolnienia pracowników.
    16. Zarządzanie zespołami ludzkimi.
    17. Filozofia zarządzania nakazowego (negatywne skutki).
    18. Zarządzanie strategiczne (analiza i plan strategiczny).
    19. Specyfika funkcjonowania jednostki gospodarczej lub jednostki operacyjnej.
    20. Podsumowanie. Egzamin końcowy.

    Opracowanie: Helena Dratewska

  • Wyświetleń: 1009


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.