Barwa w muzyce i plastyce na podstawie Koncertu E-dur "Wiosna" z cyklu "Cztery pory roku" Antonio Vivaldiego
Cele ogólne lekcji:
Wypracowywanie umiejętności słuchania muzyki.
Rozwijanie wyobraźni muzycznej.
Doskonalenie odróżniania elementów muzyki.
Ukazanie otaczającego nas piękna przyrody, które odbieramy słuchem i wzrokiem.
Wskazać - pokierować, aby barwę dźwięku odzwierciedlić w kolorze na papierze.
Utrwalać prawidłową pracę w grupach.
Uczyć dostrzegania otaczającego nas piękna
Metody pracy:
analityczno - percepcyjna
problemowo - analityczna
Formy pracy:
słuchanie muzyki
praca w grupach
Środki dydaktyczne: odtwarzacz płyt CD, papier, kolorowe flamastry, kredki.
Przebieg lekcji:
I Faza wstępna
1. Sprawy organizacyjne
2. Powtórzenie wiadomości o elementach muzyki, z których zbudowane jest dzieło: rytm, melodia, harmonia, dynamika, agogika, barwa dźwięku.
3. Przypomnienie, w jaki sposób powstaje dzieło plastyczne, barwa, plama, linia prosta, łamana, itd.
II Faza główna
1. Wyjaśnienie celu bieżącej lekcji i zapisanie tematu na tablicy.
2. Realizacja zamierzonych celów.
Czynności nauczyciela | Czynności ucznia |
- Zadaję pytanie: Który element jest wspólny dla muzyki i plastyki?
- w jaki sposób odbieramy barwy:
- w muzyce
- w plastyce
- "przechodzimy"
- do parku
- do lasu
- odtwarza z płyty brzmienie instrumentów strunowych -smyczkowych i klawesynu
- określa na co uczniowie mają zwrócić uwagę podczas słuchania utworu
- dzieli klasę na cztery grupy
- rozdaje materiał do pracy
- zapowiada wysłuchanie utworu:
- informuje że jest to utwór zbudowany z trzech części
- przypomina, że podczas słuchania tego typu utworów w sali koncertowej wykonawców nagradzamy po wysłuchaniu całego dzieła
- podaje epokę z której utwór pochodzi
- odtwarza Koncert E -dur "Wiosna" z cyklu "Cztery pory roku" Antonio Vivaldiego
- ponownie odtwarza utwór
|
- uczniowie analizują poszczególne elementy - odpowiedź zapisują na tablicy
- odpowiedź uczniów:
- słuch
- wzrok
- opowiadają o przyrodzie
- w parku
- w lesie
- określają barwę poszczególnych instrumentów
- dzielą się pracą w grupach
- wybierają najzdolniejszego plastycznie (1 - 2 uczniów)
- reszta po omówieniu proponuje rodzaj rysunku
- odbierają: papier, flamastry, kredki
- przygotowują się do wysłuchania utworu - spostrzeżenia mogą odnotować na papierze w formie notatki
- określają usłyszane instrumenty
- praca w grupach
|
III Faza podsumowująca
1. Wspólne omówienie prac.
2. Wybranie najlepszej pracy przez głosowanie.
3. Odnotowanie głosowania na tablicy.
4. Ocena pracy uczniów.
Praca domowa: Co możemy powiedzieć o barwie w muzyce i plastyce.
Praca domowa dla chętnych: Do poznanego utworu wykonaj pracę samodzielnie.
Opracowanie: Danuta Pobożan