AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Majerowska
Wychowanie fizyczne, Program nauczania

Program koła tańca regionalnego przy Szkole Podstawowej Nr 6 w Wejherowie

- n +

PROGRAM KOŁA TAŃCA REGIONALNEGO PRZY SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 6 W WEJHEROWIE

Przygotowany po konsultacjach z dr Krystyną Pieczonką pracownikiem naukowym katedry tańców Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku.

Zajęcia będą realizowane w wymiarze 2 lekcji tygodniowo w ramach godzin przeznaczonych przez dyrektora szkoły na profilaktykę uzależnień. Planuję przeznaczenie zajęć na kontynuację pracy z grupą około 22 dzieci z klas pierwszych. Planuję podzielenie realizacji programu na dwie części:

I etap w latach 2001- 2003 w klasach I-III z przydzieloną jedną z klas przez cały etap nauczania zintegrowanego w powiązaniu z treściami zawartymi w programie nauczania WESOŁA SZKOŁA i poszerzanie zawartych w nim treści we współpracy z nauczycielem prowadzącym klasę

II etap począwszy od roku szkolnego 2003/2004 dla zainteresowanych regionalizmem uczniów klas IV-VI przy współpracy z nauczycielami zespołu humanistycznego.


Założeniem moim jest wyeksponowanie roli ruchu tanecznego w ogólnym rozwoju dziecka na pierwszym etapie rozwoju szkolnego. Pragnę wykazać wpływ muzyki i ruchu na pełniejszy, harmonijny rozwój dziecka. Zajęcia mają być realizacją naturalnej potrzeby ruchu występującej u dzieci a często tłumionej w czasie statycznych zajęć szkolnych. Koło tańca regionalnego ma także na celu zapoznanie uczniów i eksponowanie wartości kultury rodzimego regionu i kultywowanie najpiękniejszych jej wątków, podkreślanie odrębności narodowej, u progu starań o wstąpienie do Unii Europejskiej i Europy regionów.

CELE EDUKACJI:

Celem edukacji koła tańca regionalnego na pierwszym etapie nauki jest wspomaganie rozwoju dziecka na wszystkich płaszczyznach, które w okresie wczesnoszkolnym decydują o rozwoju zasobów zdrowotnych, rozwijają określone predyspozycje, wspierają rozwój umysłowy, emocjonalny i społeczny, zaś po zakończeniu nauki wpływają na poziom i wybór stylu życia dorosłego człowieka.

W pracy z dziećmi planuję realizację zadań na następujących płaszczyznach:
I. Wiadomości o naszym regionie
1. Utrwalanie i nawiązywanie do treści zawartych w programie WESOŁA SZKOŁA.
2. Przekazywanie nowych wiadomości na temat języka, zwyczajów i pamiątek kaszubskich.
3. Odwiedzanie ciekawych miejsc związanych z kulturą Kaszub

II. Aktywność estetyczno-taneczna.
1. Wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała.
2. Rozwój wiadomości i umiejętności pozwalających na udział w poznawanych układach tanecznych.
3. Kształcenie umiejętności tańców ludowych. Nauka kroków podstawowych tańców regionu kaszubskiego.

III. Aktywność rekreacyjno-zdrowotna.
1. Zasady bezpieczeństwa na zajęciach ruchowych.
2. Higiena osobista i higiena wysiłku fizycznego.
3. Wzrost wydolności wysiłkowej, poprawa koordynacji ruchowej i gibkości.
4. Poznanie budowy własnego organizmu (części ciała, aparat ruchu, układ krążenia)

IV. Reaktywność emocjonalna.
1. Akceptacja siebie jako uczestnika grupy tanecznej.
2. Umiejętność rozwiązywania problemów w grupie
3. Trema przed występami publicznymi.
4. Przekazywanie radości tańca.
5. Umiejętności nawiązywania nowych znajomości w czasie występów.

V. Elementy sovoir - vivre
1. Zasady zachowania wobec rówieśników i dorosłych w różnych sytuacjach.
2. Udział w uroczystościach szkolnych, miejskich itp.
3. Pomoc innym.

W realizacji powyższych celów szczególną rolę odegra współpraca z dyrekcją szkoły, rodzicami powierzonych mi uczniów, wychowawcą klasy w Ia, w której jest realizowany program oraz kontakty ze wszystkimi instytucjami mogącymi wspierać realizację programu np. Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie oddział w Wejherowie.

Na zajęciach koła tańca regionalnego w klasach I-III zamierzam zrealizować w ramach powyższych płaszczyzn następujące treści:

I. Wiadomości o naszym regionie:
1. Współpraca z klasą pierwszą mającą zajęcia nauczania zintegrowanego w szkolnej sali regionalnej.
2. Ciekawe wiadomości o Kaszubach, które poznaliśmy w szkole lub w naszych rodzinach.
3. Język kaszubski
- nauka słów tańczonych utworów
- poezja i proza kaszubska
- udział w konkursie recytatorskim
4. Zapoznawanie dzieci z podstawowymi wiadomościami o regionie północnych Kaszub
5. Poznanie codziennych tradycji kaszubskich
6. Gwiżdże- jako regionalne zwyczaje bożonarodzeniowe.
7. Zwiedzamy ciekawe miejsca Kaszub.

II. Aktywność estetyczno-taneczna.
1. Ćwiczenia rytmiczne.
2. Zabawy naśladowcze.
3. Improwizacje ruchowe przy muzyce.
4. Ćwiczenia rozciągające.
5. Ćwiczenia baletowe i estetyki ruchu.
6. Ekspresja i zatrzymanie ruchu.
7. Krok podstawowy tańca ludowego:
- Wiązanka tańców kaszubskich- klasa I
- poloneza kaszubskiego - klasa II
- taniec regionalny z elementami rytmicznymi polki - klasa III
8. Układy poznanych tańców.
9. Udział w uroczystościach szkolnych, miejskich
10. Uczestnictwo w regionalnych przeglądach twórczości ludowej

III. Aktywność rekreacyjno-zdrowotna.
1. Budowa i postawa ciała - części ciała.
2. Pozycje wyjściowe do ćwiczeń.
3. Gimnastyka podstawowa.
4. Ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała.
5. Rola rozgrzewki w czasie wysiłku fizycznego - układ krążenia i mięśniówka.
6. Ćwiczenia rozwijające wytrzymałość i siłę mięśniową.
7. Ćwiczenia gibkościowe: zamachowe i stretching.
8. Proste techniki relaksacji.

IV. Reaktywność emocjonalna
1. Poznajemy swoje możliwości.
2. Uczymy się opanowania emocji.
3. Akceptacja siebie jako uczestnika grupy tanecznej- każdy ma zalety.
4.Umiejętność rozwiązywania problemów w grupie - wzajemna pomoc potrzebna każdemu.
6. Trema przed występami publicznymi jako element dopingujący do solidnej pracy na zajęciach.
7. Przekazywanie radości tańca- rola uśmiechu na co dzień i w czasie pokazów tańca.
8. Różnica płci i nasze role w tańcu.
9. Emocje związane z występami publicznymi.
10. Dzielimy się sukcesem, razem łatwiej rozwiązać problem.

V. Elementy sovoir- vivre
1. Zasady zachowania wobec rówieśników- rola partnerki i partnera oraz ich zadania
2. Nasze zachowanie wobec dorosłych w różnych sytuacjach.
3. Udział w uroczystościach szkolnych, miejskich itp.- zadania artysty.
4. Pomoc innym -takt i dyskrecja.
5. Co zrobić, gdy się coś nie uda...? (mnie lub innym).

Opracowanie: Elżbieta Majerowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2827


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.