Katalog

Małgorzata Karmasz
Różne, Artykuły

Sprawozdanie z realizacji planu zawodowego

- n +

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO ZA OKRES STAŻU OD 1.09.2000 r. DO 31.05.2003 r.

§ 7 ust.1 pkt. 3

Rozporządzenia MEN z dnia 30.08 2000 r.

Wstęp

Realizacja planu rozwoju zawodowego miała znaczny wpływ na mój rozwój zawodowy i na podniesienie poziomu pracy szkoły, w której pracuję. Wzbogaciła mnie o nową wiedzę merytoryczną i pedagogiczną, a także o nowe doświadczenia.

Przez cały okres stażu dokonywałam ciągłego monitoringu i ewaluacji, w wyniku czego otrzymywałam informację zwrotną. Analiza opinii rodziców, nauczycieli, młodzieży utwierdziła mnie w tym, że podejmowane przeze mnie działania są potrzebne i akceptowane oraz, że przynoszą pozytywne skutki.

Tak się złożyło, że podczas trwania stażu pracowałam jednocześnie w dwóch szkołach, w VIII Liceum Ogólnokształcącym i XX Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku toteż sprawozdanie dotyczy działalności w obu tych szkołach.

Podejmując awans zawodowy na stopień nauczyciela dyplomowanego, w okresie odbywania stażu podjęłam następujące działania:

1. Doskonaliłam warsztat i metody pracy.
Przed rozpoczęciem stażu zapoznałam się z procedurą awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. We wrześniu 2000 roku brałam udział w szkoleniowej radzie pedagogicznej na temat "Awans zawodowy nauczycieli" (zał. II.1). Dokonałam wstępnej oceny i analizy własnych umiejętności, a następnie opracowałam swój plan rozwoju zawodowego, który został zatwierdzony przez dyrektora szkoły.

W listopadzie 2002 ukończyłam kurs doskonalenia "Awans zawodowy, ewaluacja, autoewaluacja jako element rozwoju..." (zał. II.2)

Na bieżąco studiowałam czasopisma i literaturę fachową, poradniki by móc analizować treść nowych rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej i Sportu i Kuratora Oświaty. Przez cały czas, także podczas trwania stażu gromadziłam materiały metodyczne niezbędne w pracy nauczyciela matematyki. Wzbogaciłam również swoją biblioteczkę o dodatkowe pozycje z dziedziny psychologii i pedagogiki. Śledziłam nowości wydawnicze, uczestniczyłam w spotkaniach z wydawcami (zał. II.3), dokonałam wyboru i zakupu podręczników dla uczniów klas pierwszych nowego liceum.

W czasie trwania całego stażu, a także wcześniej, wykorzystywałam technologię komputerową i informatyczną.

Tworzyłam i opracowywałam dokumentację zawodową korzystając z edytora tekstu WORD. Przy jego pomocy przygotowałam to sprawozdanie i dokumentację dotyczącą awansu zawodowego, a także scenariusze lekcji (zał. II.4), testy i prace klasowe, rozkłady materiałów, plan pracy wychowawczej i wiele innych. Dzięki tak zaplanowanej działalności moje prace były czytelne i mogły służyć nie tylko mnie, ale i moim koleżankom, z którymi współpracuję.

Udoskonaliły one mój warsztat pracy, tworząc bazę, która mogła podlegać jedynie modyfikacji. Wykorzystywałam w swojej pracy także arkusz kalkulacyjny EXCEL, dzięki któremu dokonywałam analizy wyników klasyfikacyjnych mojej klasy, podsumowania wyników np. "próbnych matur", opracowywania ankiet (zał. III.1.6). Opracowałam również ankietę na temat wewnątrzszkolnego systemu oceniania (zał. III.1.1) Ponieważ w ankiecie brało udział ponad 400 uczniów, około 30 nauczycieli i ponad 100 rodziców, do opracowania wdrożyłam uczniów mojej klasy, którzy dzięki temu doskonalili umiejętność korzystania z arkusza kalkulacyjnego i mieli swój wkład w podnoszenie jakości pracy szkoły, bardziej się z nią integrując.

Cały czas przeglądałam strony internetowe, szczególnie przydatne w pracy zawodowej matematyka i wychowawcy, a także pomocne przy realizacji awansu zawodowego jak np. strony MEN, kuratorium w Gdańsku, Centrum Edukacji Nauczycieli oraz strony zajmujące się publikacjami prac nauczycieli.

Dzieliłam się swoją wiedzą wysyłając swoje publikacje do Internetowego Magazynu Publikacji "Literka".

Wspólnie z zespołem przedmiotowym opracowałam test do wstępnej diagnozy osiągnięć matematycznych uczniów po szkole podstawowej (zał. III.2.5). Przeprowadziłam go we wrześniu 2000 r. i dokonałam analizy otrzymanych wyników.

Wraz z koleżankami z zespołu przedmiotowego opracowałam wymagania na poszczególne oceny z matematyki. Zostały one przekazane uczniom i udostępnione w bibliotece szkolnej (zał. III.2.6). Różnicowałam również pracę z uczniem zdolnym i słabym. Opracowałam sprawdziany z zakresu koniecznego i podstawowego dla uczniów nieuzdolnionych matematycznie, a także test wielostopniowy na koniec klasy I liceum.

Jako jedyna osoba w szkole, która w 2001 roku ukończyła szkolenie dla egzaminatorów (zał. III.3e.1), a także warsztaty dla konsultantów, doradców i nauczycieli matematyki województwa pomorskiego i kujawsko - pomorskiego (zał. III.1.16) przygotowane przez OKE w Gdańsku, opracowałam zestawy na próbną maturę według nowej formuły, zgodne z sylabusem. Zostały one wykorzystane w maju 2001 r. i w marcu 2002 r.(zał. III.1.13-14) z uwagi na fakt, że około 30% uczniów mojej szkoły przystępowało do egzaminu maturalnego.

Współpracowałam z nauczycielami matematyki, fizyki i informatyki wymieniając doświadczenia, służąc pomocą i radą, a także korzystając z doświadczenia innych, w sprawach dotyczących zagadnień merytorycznych, a także korelacji miedzy przedmiotami. W ramach korelacji przedmiotowej ustaliliśmy, że klasy pierwsze będą rozpoczynały naukę matematyki od wektorów i podstaw trygonometrii, gdyż te działy są niezbędne dla fizyków i chemików.

We wrześniu 2002 roku otrzymałam wychowawstwo w klasie III liceum, Po zapoznaniu się z planem wychowawczym szkoły, bazując na nim, opracowałam plan wychowawczy klasy, w którym szczególny nacisk położyłam na integrację klasy, udział w życiu kulturalnym Gdańska i na problem uzależnień. Opracowałam i wdrożyłam cykl zajęć poświęcony zagadnieniom uzależnienia od narkotyków i ich skutkach (zał. III.3h.1.) Zorganizowałam również spotkanie z psychologiem na temat uzależnień (zał. III.3h.2), a także warsztaty integracyjne prowadzone przez panią pedagog M. Wawro i psychologa z poradni panią A. Rusiecką (zał. III.1.5) Takich działań nigdy dosyć, więc zamierzam je kontynuować.


2. Realizowałam zadania wykraczające poza wykonywane obowiązki służbowe.
W październiku 2002 roku zorganizowałam wycieczkę do Srebrnej Góry. W kwietniu 2003 roku, wspólnie z koleżanką zorganizowałam wycieczkę po Kaszubach (zał. III.1.8). Przeprowadziłam wśród uczniów wywiad, w celu uzyskania opinii na temat zorganizowanych wycieczek.

W roku szkolnym 2002/2003 przeprowadziłam osiem spotkań z rodzicami, na których poruszyłam między innymi tematy dotyczące wycieczki szkolnej a także integracji uczniów, właściwego wyboru zajęć fakultatywnych, podsumowaniu wyników nauki po obu semestrach, przeprowadzenie ankiety w celu uzyskania informacji odnośnie przeprowadzonych spotkań, a także wewnątrzszkolnego systemu oceniania.

Przez cały okres stażu pełniłam obowiązki łącznika do spraw edukacji teatralnej (zał. III.3a.3-4). Wspólnie z koleżanką z XIII LO nawiązałam współpracę z Teatrem Wybrzeże (zał. III.3a.2) W związku z tym, bazując na planie wychowawczym szkoły i na informacjach, jakie posiadałam od koleżanek i kolegów opracowałam program edukacji teatralnej.

Organizowałam wyjścia młodzieży, nauczycieli oraz rodziców uczniów do teatru, w czasie wolnym od zajęć szkolnych. Dzięki temu wszyscy mieli okazję obejrzeć szereg przedstawień wystawianych na deskach teatrów w Gdańsku, Gdyni i Sopocie (zał. III.3a.5). Współpracowałam z nauczycielami języka polskiego, którzy przygotowywali uczniów do odbioru sztuk.

W styczniu 2003 roku przeprowadziłam lekcję otwartą w klasie IV na temat "Zadania optymalizacyjne", w październiku 2002 roku oraz maju 2003 roku przeprowadziłam lekcję otwartą z użyciem kalkulatora graficznego na temat "Przekształcenia wykresów funkcji" i "Rozwiązywanie nierówności kwadratowych" (zał.III.3c.4).

Zagospodarowałam pomieszczenie dydaktyczne do nauki matematyki
(zał. III.1.3).

Rozpoczynając pracę w XX Liceum zastałam sytuację, w której było łącznie ze mną czterech matematyków, a tylko dwa gabinety. W związku z tym za zgodą pani Dyrektor postanowiłam urządzić kolejny gabinet do nauki matematyki. Zgromadziłam pomoce naukowe to jest stałe tablice informacyjne o treści matematycznej przygotowane z wykorzystaniem technologii komputerowej. Z pomocą rodziców i uczniów mojej klasy odmalowaliśmy ściany, zadbaliśmy o wystrój taki jak kwiaty i firanki, urządziliśmy miejsce przeznaczone na ogłoszenia klasowe.

3. Uczestniczyłam w różnych formach doskonalenia służących własnemu rozwojowi oraz podniesieniu poziomu pracy szkoły.
W grudniu 2000 roku ukończyłam dwustopniowy kurs obsługi kalkulatora graficznego Texas Instruments TI-83.(zał. III.1.26). Posiadaną wiedzą mogłam dzielić się z koleżankami, którym nie udało się skończyć tego kursu, a które bardzo chciały wykorzystywać na lekcji kalkulator graficzny.

Również w grudniu 2000 roku ukończyłam warsztaty metodyczne. (zał. III.1.16). Ukończenie ich dało mi możliwość przeprowadzenia szkoleniowej rady pedagogicznej na temat "Egzamin maturalny w nowym systemie oceniania. (zał. III.2.1)

W listopadzie 2002 ukończyłam kurs doskonalenia "Awans zawodowy, ewaluacja, autoewaluacja jako element rozwoju"

Doskonaliłam umiejętności pracy z komputerem, korzystania z narzędzi i metod informatyki oraz posługiwania się edytorem tekstu. Nabyte umiejętności wykorzystałam między innymi przy tworzeniu niniejszej dokumentacji.

Swoimi umiejętnościami dzieliłam się z koleżankami w pracy, którym przekazałam również informacje o możliwości opublikowania na stronach internetowych materiałów związanych z własną pracą. Przeprowadziłam krótkie spotkanie na temat korzystania i stosowania arkusza kalkulacyjnego w pracy wychowawczej, przy analizie wyników nauczania. (zał. III.2.7.)

Uczestniczyłam we wszystkich spotkaniach metodycznych i radach pedagogicznych, jakie odbyły się w moich liceach w czasie trwania stażu.

Opracowanie: mgr Małgorzata Karmasz
nauczycielka mianowana
XX Liceum Ogólnokształcącego
w G d a ń s k u

Wyświetleń: 3599


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.