Katalog

Małgorzata Karmasz
Lekcja wychowawcza, Artykuły

Analiza przypadku - problem integracji klasy

- n +

ROZPOZNANIE I ROZWIĄZANIE PROBLEMU WYCHOWAWCZEGO W KLASIE III

Opis dotyczy klasy trzeciej, w której od 2002 roku jestem wychowawcą. Klasa moja jest najliczniejszą klasą w szkole. Liczy 35 osób, z których 6 ma całkowite nauczanie indywidualne z uwagi na różne choroby uniemożliwiające normalny pobyt w szkole.

Obserwacje codziennego zachowania się uczniów podczas zajęć szkolnych nie wskazywały na rosnące konflikty pomiędzy niektórymi uczniami, głównie dziewczętami. Rodzice poruszyli jednak pewien problem na pierwszym spotkaniu już we wrześniu, gdy poznawałam się z nimi i prosiłam o informacje na temat klasy, by poznać moich uczniów również od tej strony. Następnie przeprowadziłam rozmowę z poprzednim wychowawcą, aby sprawdzić czy ona również zauważyła konflikty narastające w klasie. Opinia rodziców potwierdziła się.

Aby problem rozwiązać zwróciłam się o pomoc do pedagoga szkolnego, pani Małgorzaty Wawro. Zaplanowałyśmy wspólne działania
1. Przeprowadzenie rozmów wstępnych dotyczących sytuacji w klasie, głównie w celu wydobycia faktycznych, chociaż niewidocznych zewnętrznie konfliktów międzyosobowych.
2. Zorganizowanie wyjazdu integrującego klasę. Moim szczególnym zadaniem podczas wycieczki miały być wnikliwe obserwacje zachowań indywidualnych, grupowych oraz taka organizacja zajęć by doszło do integracji całej klasy.
3. Zorganizowanie i przeprowadzenie warsztatów integracyjnych z udziałem psychologa z poradni.
4. Przeprowadzenie ankiety dotyczącej wpływu wycieczki na integrację klasy.

Na wycieczkę pojechaliśmy w Kotlinę Kłodzką, do Srebrnej Góry. Zakwaterowani byliśmy w prywatnym domu, w pięciu mniejszych trzyosobowych pokojach i jednym większym ośmioosobowym. Zajęcia były tak organizowane aby czas wypełnić maksymalnie, nie narzucać grup ani tematów do rozmów. Grupy tworzyły się spontanicznie.

W tym czasie ja obserwowałam uważnie zachowania moich wychowanków, głównie dziewcząt - przejawy wzajemnych sympatii, obojętność czy nawet wrogość, dobór partnerów do współdziałania, sposoby imponowania innym, traktowanie przegrywających, sposoby komunikowania się itp. Podczas pobytu starałam się dowartościować wobec klasy osoby mniej aktywne, czy te odrzucone z uwagi np. na strój.

Podczas tego trzydniowego pobytu każdy miał okazję wykazać się i zaimponować innym swoimi pomysłami i sprawnością. Opiekunowie brali czynny udział we wszystkich zajęciach. Wycieczka upłynęła aktywnie, lecz w miarę spokojnie bez naruszenia uzgodnionej dyscypliny. Nie zaobserwowałam żadnych niepokojących zjawisk poza jednym konfliktem między dwiema dziewczętami. Pozostała część klasy nie dzieliła się w grupy tylko połączyli się w jedną całość i nawet czas wolny spędzali wspólnie w jednym największym z pokoi.

Konflikt między dziewczętami - przyjaciółkami nie zakończył się na wycieczce. Po powrocie odbyły się jeszcze dwa spotkania z panią pedagog, która na tyle sukcesywnie wyciszyła emocje, że doszło do ugody i zażegnania konfliktu.

13 listopada pani pedagog Małgorzata Wawro wspólnie z panią Alicją Rusiecką poprowadziły w mojej klasie warsztaty integracyjne. (załącznik nr III.1.5)

Dalszą działalność wychowawczą, do końca roku szkolnego, przeprowadziłam zgodnie z planem wychowawczym.

Wnioski:
Moim celem wychowawczym jaki postawiłam sobie w tym roku była integracja uczniów mojej klasy. Działania jakie w tym kierunku podjęłam przyniosły zamierzony efekt. Wspólne wyjazdy, wyjścia do teatru, do kina, spotkania z panią pedagog i panią psycholog przyniosły zamierzony efekt. Moja klasa już nie jest taka konfliktowa. Poza tym stworzenie grup wzajemnej pomocy w lekcjach, szczególnie matematyki i nagradzanie obu stron za polepszenie wyników w nauce w wyniku działania takich grup wzajemnej pomocy koleżeńskiej również przyniosły zamierzony efekt. Jestem dumna z mojej klasy i ze zmian jakie w niej zaszły w bieżącym roku szkolnym. Uważam, że problem został rozwiązany.

W przyszłym roku zamierzam nadal iść tą drogą, czyli jak najwięcej wspólnych wyjść w czasie wolnym od zajęć edukacyjnych i będzie to przyjemnością dla obu stron.

Opracowanie: Małgorzata Wawro - Pedagog szkolny
Małgorzata Karmasz - Wychowawca klasy

Wyświetleń: 3366


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.