Katalog

Maria Elżbieta Mańska
Chemia, Scenariusze

Przygotowanie roztworów o określonym stężeniu - scenariusz lekcji chemii

- n +

Przygotowanie roztworów o określonym stężeniu.

Scenariusz lekcji chemii
Liceum Ogólnokształcące - klasa I o profilu biologiczno-chemicznym

Jednostka metodyczna jednogodzinna.

Cele lekcji:
Uczeń powinien:
- umieć obliczyć ilość substancji potrzebnych do przygotowania roztworu o określonym stężeniu procentowym i molowym,
- umieć przeliczać stężenia,
- znać regułę mieszania,
- umieć posługiwać się wagą laboratoryjną,
- znać nazwy i zastosowanie szkła laboratoryjnego, potrzebnego do sporządzania roztworów,
- umieć pracować w grupie.

Metoda nauczania:
- problemowa z ćwiczeniami uczniowskimi.

Środki dydaktyczne:
- odczynniki: NaCl, woda destylowana,
- szkło laboratoryjne: kolby miarowe, kolbki stożkowe, cylindry miarowe, pipety,
- waga laboratoryjna,
- kartki samoprzylepne.

Przebieg lekcji:
Na zajęciach poprzedzających daną lekcję uczniowie zostali podzieleni na cztery grupy. Każda grupa otrzymała kartki z zadaniami i polecenie, aby potrzebne obliczenia wykonać jako zadanie domowe.
1. Część nawiązująca:
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych obliczeń.
2. Część postępująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenia zgodnie z otrzymanymi opisami.

Instrukcja do doświadczeń
Uwaga !!!
Przed przystąpieniem do wykonania zadania, należy przygotować wszystkie potrzebne odczynniki w odpowiedniej ilości oraz naczynia.
roztwór 1.
Odważyć odpowiednią ilość soli, wsypać do kolby stożkowej i rozpuścić w wodzie (odmierzonej cylindrem miarowym lub pipetą). Opisać kolbę.
roztwór 2.
Odmierzyć cylindrem miarowym odpowiednią ilość roztworu 1, wlać do kolby miarowej, rozcieńczyć wodą do kreski. Opisać kolbę.
roztwór 3.
Odmierzyć odpowiednią ilość roztworów 1 i 2, wlać do kolby stożkowej, wymieszać. Opisać kolbę.
Po wykonaniu doświadczenia należy po sobie wymyć i posprzątać naczynia laboratoryjne oraz napisać sprawozdanie.
 
grupa roztwór 1 roztwór 2 roztwór 3
Vr [cm3] dr [g/cm3] Vr [cm3] dr [g/cm3] Vr [cm3] dr [g/cm3]
I 20% 50 1,1478 5% 50 1,034 2,6M ok.61 -
II 2,6M 100 - 0,5M 50 - 8% 42 1,0559
III 18% 50 1,1319 3% 50 1,0196 2,23M ok.30 -
IV 4,4M 100 - 0.7M 50 - 10% 37 1,0707


3. Rekapitulacja:
Uczniowie sporządzają sprawozdanie według podanego wzoru:

Grupa. ......
Roztwór 1:. .......
Obliczenia:

Potrzeba:. ............. g NaCl
Opis czynności:. ...............

Roztwór 2:. .......
Obliczenia:

Potrzeba:. ............. cm3 roztworu 1.
Opis czynności:. ...............

Roztwór 3:. .......
Obliczenia:

Potrzeba:. ............. cm3 roztworu 1 i. ................. cm3 roztworu 2.
Opis czynności:. ...............

4. Zadanie domowe:
Oblicz, ile gram 8% roztworu NaCl należy zmieszać z 80 g roztworu 2% aby otrzymać roztwór 5%.

Opracowanie: Maria Mańska

Wyświetleń: 5377


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.