AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Halina Krzesińska
Edukacja czytelnicza, Artykuły

Czwarta rewymiana młodzieży polsko - francuskiej

- n +

Czwarta rewymiana młodzieży polsko - francuskiej.

Wymiana młodzieży polsko, - francuskiej pomiędzy Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 Inowrocławiu a Lycee Blaise Pascal w Forbach we Francji istnieje od 1997 roku.

Czwarta rewymiana miała miejsce w Polsce, w Inowrocławiu w dniach od 19 do 24.03. 2002r.

Wzięło w niej udział 20 uczniów francuskich i 4 nauczycieli francuskich. Byli oni przyjmowali przez 20 rówieśników polskich i 3 nauczycieli polskich. Jedenastu uczniów francuskich mieszkało w mieście a 9 na wsi. Natomiast nauczyciele francuscy mieszkali w domach rodzinnych nauczycieli polskich..

Celem wymiany było poznanie języka, zwyczajów, tradycji i kultury polskiej oraz codziennych warunków życia Polaków.

Byłam jednym z trzech organizatorów i opiekunów spotkania młodzieży polsko-francuskiej. Uczniowie polscy przygotowywali się bardzo starannie do tej wymiany pracując w sekcjach:
- organizacyjnej (która prowadziła korespondencję z partnerem, przygotowywała dekorację i wystrój szkoły, opracowywała kronikę
I etapu wymiany, gromadziła materiały o szkołach ponadgimnazjalnych,
sanatoriach, większych zakładach pracy, o historii miasta, szkoły,
sporządzała flagi obu krajów i Unii Europejskiej, hasła 2- językowe
ogólne i szczegółowe do wystawy o Inowrocławiu i Forbach,
- technicznej (przygotowywali plany Inowrocławia i Torunia wraz z legendą w j. polskim i francuskim oraz pytania i instrukcje. Opracowany został także krótki informator o Inowrocławiu, Toruniu i Warszawie oraz program w j. polskim i francuskim. Przygotowane zostały listy polskich i francuskich uczestników. Młodzież gromadziła kasety i płyty CD z muzyką francuską i polską.

Założenia programowe czwartej rewymiany zostały zrealizowane poprzez:
a) 2-dniowy pobyt Francuzów w rodzinach polskich, który był okazją do:
- poznania codziennych warunków życia Polaków, ich zwyczajów,
kultury, kuchni polskiej,
- poznania i odkrywania osobliwości miasta Inowrocławia, miasteczka lub
wioski w której mieszkali,
- poznania innych miast np. Malborka, Gdańska, Gniezna, Poznania lub
Lichenia,
- poznania nowych kolegów polskich, ich rodziców, przyjaciół swoich
rówieśników,
- uczenia się wzajemnego poszanowania, kultury i tolerancji,
- prowadzenia konwersacji w j. obcym,
b) wspólny udział Polaków i Francuzów:
- w zajęciach lekcyjnych (z informatyki, j. polskiego, matematyki,
geografii),
- w zwiedzaniu pracowni: symulacyjnej, komputerowej, historycznej
i j. obcych celem zapoznania się z systemem edukacyjnym naszej
szkoły,
c) udział w spotkaniu z władzami Starostwa Powiatowego,
d) zwiedzanie wystawy o miastach: Inowrocławiu i Forbach prezentującej historię miast, szkół, większe zakłady pracy i sanatoria (wydawnictwa, ulotki, plany, rysunki, monografie) oraz historię wymiany polsko-francuskiej od 1997 roku ( kroniki),
e) zapoznanie się z funkcjami uzdrowiskowymi miasta Inowrocławia (zwiedzanie sanatorium " Modrzew ", tężni i parku solankowego),
f) udział w kultywowaniu zwyczaju witania pierwszego dnia wiosny
tj, topienie Marzanny (wspólna radość, wspólne zdjęcia),
g) odkrywanie osobliwości historycznych miasta Inowrocławia i zwiedzanie
go w 3 mieszanych polsko-francuskich grupach wraz z dwoma nauczycielami ( polskim i francuskim). Zadaniem każdej grupy posiadającej plan z dokładną legendą (odpowiednio - dla Francuzów w j. francuskim, dla Polaków w j. polskim) było dotarcie i odkrycie obiektu historycznego (np. kościoła, muru obronnego, tablicy pamiątkowej, pomnika itp.) i potwierdzenie swojego odkrycia odpowiednią pieczątką (instytucji lub zakładu mieszczącego się w pobliżu danego obiektu). Trzeba było też odpowiedzieć na kilka pytań związanych z historią Inowrocławia. Taki sposób poznawania naszego miasta był okazją do integrowania się młodzieży polskiej i francuskiej. Poza tym młodzież uczyła się kreatywności, tolerancji, uczciwości, sumienności wykonania zadania, rodziły się różne pomysły i motywacja do uczenia się języka obcego. Była to innowacja tej rewymiany.
h) odkrywanie osobliwości historycznych miasta Torunia poprzez taki sam
aktywizujacy sposób (podział na trzy grupy polsko- francuskie i
poznawanie ważniejszych zabytków tego miasta),
i) udział i wspólne czytanie poezji polskiej i francuskiej na przykładzie
poezji Wisławy Szymborskiej i Charlesa Baudelaire,
j) udział we wspólnej kolacji, dyskotece (tańce, słuchanie muzyki),
k) realizowanie różnych zakupów pamiątek (zapoznawanie się z handlem,
cenami i kulturą zakupów w Polsce),
l) poznawanie dziedzictwa kulturowego miasta Warszawy (zwiedzanie
Zamku Królewskiego, Starego Miasta, Łazienek Królewskich, miejsc
pamięci narodowej, Pomnika Bohaterów Getta, Grobu Nieznanego
Żołnierza),
ł) udział młodzieży w spektaklu słowno- muzycznym pt. " I stał się cud "
w Teatrze Żydowskim w Warszawie a nauczycieli w spektaklu " Mesjasz"
Handela, który był okazją do wspólnych duchowych przeżyć oraz służył
poznaniu kultury polskiej i żydowskiej.

Podsumowując można powiedzieć, że czwarta rewymiana polsko- francuska umożliwiała Francuzom i Polakom:
- poznanie naszego miasta Inowrocławia, regionu Kujaw, stolicy Polski i ich dziedzictwa kulturowego,
- promowała aktywność, otwartość w nawiązywaniu kontaktów i umiejętność współdziałania w grupie poprzez udział w wycieczkach, spotkaniach i wspólnych zabawach,
- zawierać przyjaźnie z rówieśnikami z kraju Unii Europejskiej,
- zawierać kontakty z ludźmi innego koloru skóry i innych wyznań
(uczestnikami wymiany byli trzej muzułmanie),
- przełamywanie szkodliwych i ośmieszających stereotypów
charakteryzujących Polaków i Francuzów,-
poznanie różnorodności kulinarnych kraju partnera w domu i w
restauracji,
- ograniczać i eliminować ksenofobię, rasizm i nietolerancję.

Realizacja czwartej rewymiany polsko- francuskiej była możliwa dzięki zaangażowaniu się nauczycieli, uczniów, rodziców oraz wsparciu Komitetu Rodzicielskiego i Dyrekcji Szkoły.

Opracowanie: Halina Krzesińska
nauczyciel - bibliotekarz
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych
nr 4 w Inowrocławiu

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 718


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.