AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Grudzińska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz lekcji wychowawczej

- n +

Różne typy zachowań.

Scenariusz lekcji wychowawczej

Cele:
- zapoznanie się z charakterystycznymi cechami każdego typu zachowań
- wady i zalety poszczególnych typów zachowań
- test klasyfikacji zachowań- ocenianie zachowania bohaterów scenek w teście.

Formy pracy z uczniami:
- zbiorowa- dyskusja z całą klasą
- indywidualna- w czasie oceniania zachowań bohaterów z testu.

Metoda: problemowo- ćwiczeniowa

Środki dydaktyczne: 3 duże arkusze papieru, kolorowe pisaki, test klasyfikacji zachowań

Przebieg lekcji:

I. Część wstępna
- sprawy organizacyjne: sprawdzenie listy obecności, podanie tematu lekcji,

Uczniowie na poprzedniej lekcji wychowawczej zostali poproszeni o przeczytanie rozdziału: Trzy style zachowań wobec innych ludzi z broszurki -
"Radzę sobie w trudnych sytuacjach" autor M. Król. Fijewska.

Z uczniami, którzy zapoznali się z danym rozdziałem rozpoczynamy dyskusję, a później do dyskusji włączą się pozostali uczniowie.

II. Część właściwa (podstawowa)

Czym charakteryzuje się styl zachowania zwany uległym? - pytania kierujemy do całej klasy.

- Uczniowie podają różne cechy tego stylu zachowania, które zapisują na arkuszu papieru przyklejonego do tablicy. Efektem ich pracy jest lista cech np.

Cechy:
1. Stawianie interesów innej osoby na pierwszym miejscu, swoich zaś na drugim.
2. Rozmawianie na tematy, które ją interesują, a rzadziej o tym co dla nas jest ważne.
3. Ona mówi więcej niż Ty, Ty głównie słuchasz.
4. Czasem nie przyznajesz się do swego zdania, aby jej się nie urazić.

Jakie są wady takiego zachowania?
1. Uleganie potrzebom drugiej osoby.
2. Kłamanie, aby jej się nie narazić.
3. Czasem osoba o uległym stylu zachowania jest skrzywdzona, zlekceważona, wykorzystana.

Uczniowie otrzymują kolejne pytanie.
- Jak nazywa się styl zachowania, w którym stawiamy własne interesy na pierwszym miejscu i nie liczymy się z drugą osobą?

Odp: Jest to styl zachowania agresywny.

Uczniowie zapisują cechy na kartonie.

Cechy:
1. Koncentrujemy się na tym co dla nas jest ważne, druga osoba nie ma nic do
powiedzenia.
2. Jeżeli nas coś zdenerwuje reagujemy mocno, starając się wywołać zmianę w jej
zachowaniu, zgodnie z naszymi życzeniami.
3. Gdy nas coś zaboli w jej zachowaniu, musi zostać ukarana.
4. My po prostu wszystko wiemy lepiej, do nas należy ostatnie słowo.

- Jaka jest "złota ścieżka" między uległością, a agresywnością?

Odp: Jest to zachowanie asertywne.

Znów uczniowie wypisują cechy tego zachowania na trzecim arkuszu papieru.

Cechy:
1. Reprezentujemy własne interesy, ale uwzględniamy też interesy drugiej osoby.
2. Jesteśmy tak samo ważni jak inni ludzie.
3. Otwarcie mówimy o swoich gustach, upodobaniach, opiniach, poglądach.
4. Nie ośmieszamy się nawzajem, akceptujemy wzajemną odmienność.
5. Bronimy swoich interesów bez krzywdzenia drugiej osoby, z zachowaniem szacunku dla jej osobistej godności.

- Jakie są zalety asertywnego stylu zachowania?
1. Jesteśmy otwarci na różne możliwości i gotowi do negocjacji.
2. Staramy się nie kłamać, bo mamy prawo być sobą.
3. Nie udajemy kogoś innego, nie wstydzimy się siebie.
4. Realizujemy swoje zamiary nie krzywdząc innych.
5. Otwarcie mówimy jak chcemy, a jak nie chcemy być traktowani.

III. Część końcowa

Każdy uczeń dostaje ksero "Testu klasyfikacji zachowań", w którym trzeba ocenić jak zachowują się bohaterowie opisanych scenek (agresywnie, asertywnie czy ulegle) oraz wskazówki co należy robić aby zachowywać się asertywnie. Po wykonaniu tego ćwiczenia wspólnie z całą klasą formułujemy wnioski z zajęć.

Ewaluacja:

- ASERTYWNOŚĆ - to zdolność bycia sobą respektując prawa innych do tego samego.
- Powinniśmy się uczyć sztuki asertywnego zachowania.
- Asertywność to umiejętność, której można się nauczyć, jeśli tylko naprawdę tego chcemy.
- Rzadko można spotkać człowieka, który zachowuje się ściśle według jednego z trzech modeli. Zazwyczaj jesteśmy czasem ulegli, czasem agresywni, a niekiedy asertywni.
- Unikajmy agresywnego stylu zachowania, bo wtedy najbardziej ranimy drugą osobę. Nie pozwalamy jej być sobą.

W załączeniu przedstawiam materiały do lekcji w postaci "Testu klasyfikacji zachowań"
Materiały do lekcji

TEST KLASYFIKACJI ZACHOWAŃ

Oceń jak zachowują się bohaterowie poniższych scenek.
Jeżeli uznasz, że opisane zachowanie jest agresywne- napisz AG.
Jeżeli ocenisz, że zachowanie jest uległe- napisz U.
Jeżeli według Ciebie opisane zachowanie jest asertywne- napisz AS.
OPIS SYTUACJI ODPOWIEDŹ OCENA
1. Jurek wchodząc do sklepu niechcący trzasnął mocno drzwiami.
Sprzedawczyni mówi podniesionym głosem:
"Co to za wychowanie tej młodzieży teraz! Nie masz drzwi w domu?"
Jurek podchodzi do sprzedawczyni i mówi spokojnie:
"Przepraszam, że trzasnąłem drzwiami. Zrobiłem to niechcący.
Proszę jednak na mnie nie krzyczeć!"
 
2. Adam opowiada koledze o ważnym dla
siebie wydarzeniu. Kolega często przerywa
wtrącając dygresje. Właśnie kolejny raz przerwał i opowiada o znajomym, któremu wydarzyła się podobna historia.
Adam przerywa koledze i mówi:
"Zamknij się do cholery! Teraz ja mówię!"
 
3. Ela obiecała przynieść koleżance książkę i zapomniała o tym. Koleżanka jest
zawiedziona i niezadowolona.
Ela mówi: "To okropne, że zapomniałam... Naprawdę nie wiem, jak to się stało, bardzo Cię przepraszam! Miałam wczoraj taki ciężki dzień!
Jestem zupełnie beznadziejna. Ze mną tak zawsze. Naprawdę Cię przepraszam.
Jeśli pozwolisz to dzisiaj przyjadę do Ciebie i Ci przywiozę tę książkę..."
 
4. Grażyna zaplanowała, że spędzi sobotni wieczór w domu. Dzwoni telefon i dawno
nie widziana koleżanka zaprasza ją do
siebie.
Grażyna mówi: "To miłe, że
pomyślałaś o mnie. Ja też mam
ochotę się z Tobą zobaczyć, ale dzisiejszy wieczór zaplanowałam
spędzić w domu. Chętnie spotkam
się z Tobą w przyszłym tygodniu,
co ty na to?"
 
5. Zbyszek zapisał się do kółka
plastycznego. Na zebraniu ustalona godzina zajęć odpowiadała wszystkim oprócz
Zbyszka. Nie będzie mógł przychodzić regularnie. Zapytany, czy zgadza się na
ustaloną porę spotkań, mówi:
"Dobrze, niech tak będzie.
Nie będę mógł co prawda
Uczestniczyć regularnie, ale
Skoro innym ten termin
odpowiada..."
 
Materiały do lekcji

Jeżeli chcesz się zachowywać asertywnie

- Używaj otwarcie słów TAK I NIE
- Nie przepraszaj, jeśli nie zawiniłeś
- Nie usprawiedliwiaj się, ani nie tłumacz nadmiernie, natomiast wyjaśniaj innym powody swojego postępowania, jeżeli chcesz być dobrze zrozumiany
- Nie napadaj na rozmówcę, nie strasz go, nie poddawaj w wątpliwość wartości jego charakteru lub pomysłu
- Używaj komunikatów typu JA, a nie komunikatów typu TY
- Gdy jesteś atakowany - broń się. Nie pozwalaj na naruszanie Twojej godności osobistej. Nie zgadzaj się na to, aby ktoś cię traktował w sposób raniący Twoje uczucia. Pomocą mogą być zdania: "Nie podoba mi się sposób, w jaki do mnie mówisz", "Nie życzę sobie być tak traktowana", "Nie chcę, żebyś zwracał się do mnie w ten sposób", itp.
- Staraj się nie kłamać - masz prawo być sobą, nie wstydź się siebie, nawet jeśli popełniasz błędy
- Mów jasno i wprost, o co Ci chodzi
- Pytaj otwarcie, gdy czegoś nie rozumiesz
- Mów, że nie wiesz, gdy czegoś nie wiesz; mów, że nie chcesz o czymś mówić, jeśli nie chcesz o tym mówić
- Zwróć uwagę, by realizować swoje zamiary nie krzywdząc innych
- Przyznaj innym dokładnie takie same prawa do asertywnego zachowania, jakie przyznajesz sobie.

Opracowanie: Elżbieta Grudzińska - nauczyciel matematyki
w Zespole Szkół Hutniczo-Mechanicznych w Katowicach

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3281


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.