Katalog Małgorzata Gancarczyk Lekcja wychowawcza, Scenariusze Mój wymarzony chłopak. Moja wymarzona dziewczyna. Scenariusz godziny wychowawczej w klasie III gimnazjumMój wymarzony chłopak. Moja wymarzona dziewczyna.PLANOWANY CZAS: 45 minut. CELE: - zna słownictwo związane z charakterem, usposobieniem i uczuciami; - na podstawie własnych doświadczeń formułuje i analizuje wnioski dotyczące modelu chłopaka/dziewczyny; - sporządza notatkę graficzną; - redaguje poprawną wypowiedź ustną; - potrafi umotywować własne zdanie; - stosuje w praktyce zasady pracy w małej grupie; - postrzega odmienność w formułowaniu oczekiwań u obu płci; - jest otwarty na współpracę; - asertywnie przyjmuje krytykę; I. METODY: - "burzy mózgów"; - dyskusji; - ćwiczeń redakcyjnych; - gadającej ściany; II. FORMY: - praca grupowa; III. POMOCE I ŚRODKI: - Szablony zarysów postaci dziewczyny i chłopaka; - Markery; - Papier A0; KLUCZOWE POJĘCIA: - Model; - Uczucia; - Charakter; - Usposobienie; - Postawy; TREŚCI: Nasze wyobrażenia a interpretacja rzeczywistości uzależniona od danej płci. Czynniki warunkujące przebieg komunikacji werbalnej i niewerbalnej między dziewczyną a chłopakiem. PRZEBIEG ZAJĘĆ: A. Przedstawienie tematu zajęć. B. Zawarcie kontraktu. Wspólne ustalenie zasad pracy. Organizacja grupy- podział na zespół dziewczynek i chłopców. Wyłonienie przez grupy lidera, sekretarza i sprawozdawcy. C. Ćwiczenie: Z czym przychodzę? Czego oczekuję? Jakie mam obawy?. CEL: Poznanie odczuć grupy. OPIS: Uczestnicy na kolorowych karteczkach zapisują swoje przemyślenia i przyklejają je do odpowiednich kategorii. Prowadzący, czytając na głos, dokonuje porządkowania wypowiedzi. INSTRUKCJA: Zapiszcie na karteczkach żółtych swoje oczekiwania co do zajęć, na różowych obawy, zaś na zielonych swoje samopoczucie na "tu i teraz". D. Ćwiczenie: Jacy są chłopcy? Jakie są dziewczyny? CEL: Skłonienie grupy do przemyślenia swoich spostrzeżeń dotyczących przeciwnej płci oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach. OPIS: Obie grupy /dziewczynki i chłopcy/ na zasadzie "burzy mózgów" określają cechy przeciwnej płci. INSTRUKCJA: Chłpocy-zastanówcie się i podzielcie się refleksjami na temat:Jakie waszym zdaniem są dziewczyny? To samo na temat chłopców niech zrobią Wasze koleżanki. E. Przedstawienie wypracowanego materiału przez sprawozdawców grup. F. Ćwiczenie: Każdy widzi to, co chce? CEL: Uświadomienie uczestnikom faktu subiektywnego odbioru rzeczywistości. OPIS: Uczestnicy odczytują rysunki, które można różnorodnie interpretować /typu: szklanka do połowy pełna/pusta/. INSTRUKCJA: Spróbujcie zinterpretować przedstawione na foliogramie rysunki.(...) Co decyduje o różnorodnej ich interpretacji? G. Próba analizy i interpretacji wyników pierwszego ćwiczenia z perspektywy subiektywnego odbioru rzeczywistości. H. Ćwiczenie: Moja wymarzona dziewczyna. Mój wymarzony chłopak. CEL: Uświadomienie sobie oczekiwań związanych z dziewczyną/chłopakiem. Werbalizacja uczuć, preferowanych cech charakteru, postaw. OPIS: Uczniowie w grupach próbują stworzyć modelową postać dziewczyny/chłopaka. Swoje spostrzeżenia nanoszą na wycięty z papieru zarys odpowiedniej postaci. INSTRUKCJA: Na wiszący na tablicy zarys postaci wpiszcie nazwy uczuć, cech charakteru, zachowania, które uważacie za najważniejsze u dziewczyny/chłopaka. I. Przedstawienie pracy grup. Próba podsumowania wyników /zwrócenie szczególnej uwagi na różnice/. J. Ewaluacja: Ankieta ewaluacyjna- uczniowie zapisują na karteczkach plusy i minusy zajęć.
Opracowanie: Wyświetleń: 5698
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |