Katalog

Joanna Gomułka
Przyroda, Program nauczania

Projekt międzyprzedmiotowy ? ?Wpływ działalności człowieka na środowisko ? człowiek niszczyciel??

- n +

Projekt międzyprzedmiotowy: Wpływ działalności człowieka na środowisko naturalne - człowiek niszczyciel?

CELE:
- kształtowanie świadomości ekologicznej wśród uczniów
- wzbudzenie zainteresowania stanem środowiska lokalnego i jego zagrożeniami
- rozbudzenie i rozwijanie u uczniów postaw przyjaznych środowisku
- kształcenie umiejętności:
- współpracy i pracy w grupie
- prowadzenia samodzielnych obserwacji i badań dotyczących zanieczyszczeń i ochrony środowiska
- opracowywania uzyskanych wyników
- systematycznej pracy
- korzystania z różnych źródeł informacji
- łączenia elementów wiedzy zdobywanej na różnych przedmiotach
- formułowania i prezentowania opinii
- prezentowania efektów własnej pracy

REALIZACJA: Projekt realizowany jest przez uczniów klas drugich gimnazjum,
na lekcjach (realizacja ścieżek: ekologicznej i zdrowotnej), wycieczkach dydaktycznych, oraz w formie pracy własnej, indywidualnej bądź grupowej, we współpracy z nauczycielami poszczególnych przedmiotów i wychowawcami.

AKCJE TOWARZYSZĄCE: konkurs ekologiczny i przegląd piosenki ekologicznej

CZAS REALIZACJI: listopad - kwiecień

FINAŁ: ostatni tydzień kwietnia - OBCHODY DNIA ZIEMI

PREZENTACJA:
- wystawa plakatów o tematyce ekologicznej
- wystawa fotograficzna
- wystawa dzienników badań nad zanieczyszczeniami najbliższego środowiska
- prezentacja dorobku ludzkości na przestrzeni dziejów- taśmy chronologiczne
- finał konkursu ekologicznego (krzyżówka, quiz, puzzle)
- inscenizacja - "CZŁOWIEK NISZCZYCIEL? "

SPOSÓB REALIZACJI:
 
Zagadnienia ogólne i szczegółowe Terminy realizacji Odpowiedzialni- przedmiot wiodący Uwagi
1. Zanieczyszczenie wód naturalnych
a) badanie zanieczyszczeń zbiorników wodnych w mieście i okolicy
b) wpływ zakładów przemysłowych, rolnictwa, itp. na czystość rzek
c) katastrofy ekologiczne na morzach i oceanach
d) oczyszczalnia ścieków wpływ zanieczyszczeń wód naturalnych na organizmy żywe
listopad Chemia
godzina wychowawcza
2. Zanieczyszczenia powietrza
a) badanie zapylenia w różnych rejonach miasta
b) badanie natężenia ruchu pojazdów silnikowych- wpływ rozwoju motoryzacji na środowisko
c) sporządzanie wykresów zanieczyszczeń
d) plakaty- zanieczyszczenia
e) zanieczyszczenia na świecie
grudzień Fizyka
informatyka
matematyka
języki obce
godzina wychowawcza
3. Zasoby naturalne (bogactwa) i gospodarowanie nimi przez człowieka
a) bogactwa naturalne w Europie
b) przykłady rabunkowej gospodarki w Polsce, Europie, świecie
styczeń Geografia
godzina wychowawcza
języki obce
4. Wynalazki i odkrycia decydujące o rozwoju ludzkości
a) oś czasu - najważniejsze odkrycia, wynalazki, rewolucja przemysłowa, wojny światowe, wybuchy nuklearne
b) monitoring kwaśnych opadów
c) wpływ kwaśnych opadów na budowle i zabytki historyczne
d) problem tworzyw sztucznych i innych odpadów
luty-marzec historia chemiajęzyk angielski
5. Wpływ zanieczyszczeń na zdrowie człowieka i organizmy żywe
a) człowiek w środowisku
b) choroby związane z zanieczyszczeniem środowiska
c) naturalne rolnictwo(zdrowa żywność)
d) problem wyżywienia ludzkości - degradacja środowiska
program ochrony przyrody dla naszej gminy
marzec Biologia
Geografia
wiedza o społeczeństwie
godzina wychowawcza
6. Opracowanie wyników, prezentacja kwiecień język polski, sztuka
(koło teatralne)
Projekt zrealizowano w Gimnazjum Nr 4 w Świdnicy.

Opracowanie: Joanna Gomułka
nauczycielka chemii

Wyświetleń: 3110


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.