Katalog Joanna Gomułka Geografia, Program nauczania Poznajemy miasto i jego okolice ? projekt zajęć terenowychPoznajemy miasto i jego okolice - projekt zajęć terenowychCELE:Poznanie środowiska, w którym żyje uczeń. Zapoznanie uczniów z historią Ślęży i przypomnienie dziejów Świdnicy Przedstawienie uczniom nowoczesnego zakładu przemysłowego Rozwijanie umiejętności obserwacji zjawisk i procesów zachodzących w środowisku Kształtowanie umiejętności pracy w grupie CELE OPERACYJNE: - uczeń potrafi czytać plan miasta i mapę turystyczną - rozróżnia formy ukształtowania terenu - umie wskazać niektóre rośliny chronione - rozróżnia podstawowe drzewa liściaste i iglaste - potrafi wskazać 2-3 podstawowe skały budujące Ślężę - potrafi prowadzić proste badania i pomiary w terenie - umie wymienić przykłady przekształcania i wykorzystania środowiska przez człowieka METODY: Słowne: pogadanka, opis, dyskusja Poglądowe: obserwacja, pomiar, ćwiczenia, praca z planem i mapą FORMY PRACY grupowa, zbiorowa, indywidualna ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Plan miasta Świdnicy, mapa turystyczna "Masyw Ślęży i okolice", termometr, busola, zegarek, taśma miernicza, papierki wskaźnikowe uniwersalne, słoik, kwas solny, karta pracy CZYNNOŚCI PRZYGOTOWAWCZE: Podział uczestników na cztery grupy Wyposażenie grupy w zestaw środków dydaktycznych i kartę pracy Omówienie trasy i celów wycieczki, lokalizacja na planie miasta miejsca rozpoczęcia zajęć. Omówienie zasad bezpieczeństwa TRASA WYCIECZKI Świdnica, Pszenno, Bielany Wrocławskie-zakład Cargill Polska, Sobótka, Ślęża, Strzeblów, Świdnica PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. Zwiedzanie rynku świdnickiego: - omówienie zagadnień z historii miasta (Świdnica jako pomnik średniowiecznego miasta) - omówienie położenia geograficznego Świdnicy (rozwój handlu i wzrost znaczenia miasta) - zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w strukturze miasta na przestrzeni ostatnich lat 2 Postój nad rzeką Bystrzycą. Ćwiczenia terenowe. Zadania dla poszczególnych grup: - zbadaj prędkości nurtu rzeki - zmierz szerokości rzeki - zbadaj czystości wody "na oko"(przeźroczystość, zapach, osad na dnie po pewnym czasie) - zbadaj czystość wody za pomocą kwasu solnego (wytrącanie osadu) 3. Przejazd przez Pszenno, obok Cukrowni Świdnica. -obserwacja mijanego obiektu, informacja o procesie technologicznym i gruntownej modernizacji zakładu, m.in. powstała oczyszczalnia ścieków, zmniejszono ilość emitowanych zanieczyszczeń powietrza. 4. Zwiedzanie, z przewodnikiem, nowoczesnego zakładu spożywczego Cargill Polska. Polecenia dla uczniów wszystkich grup: dowiedzieć się i wpisać do karty pracy: - gdzie zakład odprowadza ścieki - co to za "dym" wydobywa się z kominów - skąd zakład czerpie wodę - z czego produkowany jest syrop glukozowy i do czego jest stosowany. 5. Sobótka. Pogadanka na temat historii i dnia dzisiejszego miasta stanowiącego centrum ślężańskiego rejonu turystyczno- wypoczynkowego. Zwiedzanie miasta. 6. Muzeum Ślężańskie (niewielki obiekt, brak przewodnika, doskonałe warunki do samodzielnej pracy ucznia) Krótkie wprowadzenie nauczyciela dotyczące muzeum, zasady pracy uczniów, polecenia i czas przeznaczony na realizację zadań. Uczniowie oglądają eksponaty, następnie, w grupach zadaniowych wykonują jedno z następujących poleceń: - scharakteryzuj szatę roślinną Ślężańskiego Parku Krajobrazowego - scharakteryzuj faunę Ś P K - omów główne skały występujące w masywie Ślęży - omów rzeźby kultowe (ich charakter i powody powstawania) występujące na terenie Parku Krajobrazowego. Na zakończenie liderzy prezentują efekty pracy poszczególnych grup. 7. Wejście na górę Ślężę żółtym szlakiem turystycznym. Polecenia dla uczniów: Podczas wędrówki obserwować okolicę, do karty pracy wpisać rozpoznane drzewa, rośliny chronione, okazy fauny, napotkane skały i minerały. Szczególną uwagę zwrócić na mijane kręgi kultowe i prasłowiańskie rzeźby kultowe. Uczniowie, którzy zauważą ciekawe okazy powinni zgłosić to nauczycielowi, celem pokazania ich wszystkim uczestnikom. 7a. Postój przy "Źródle Jakuba". Polecenia dla wszystkich grup: - określ strony świata za pomocą busoli oraz według Słońca i zegarka - zmierz temperaturę wody w źródle - dokonaj pomiaru kwasowości wody źródlanej - oblicz, korzystając z mapy, różnicę wysokości jaką musisz pokonać wychodząc z Sobótki i wchodząc na szczyt Ślęży - dokonaj obserwacji ściółki leśnej, pamiętaj aby jej nie niszczyć, możesz jedynie delikatnie ją rozgarniać nieostrym patykiem aby sprawdzić z czego się składa, co w niej żyje lub rośnie (każdej grupie nauczyciel przydziela stanowisko ok.1m ², konieczne pozwolenie dyrekcji parku) 7b. Wejście na wieżę widokową. Uczniowie orientują mapę na jeden z charakterystycznych punktów np. zbiornik retencyjny Mietków, i wskazują: Góry Sowie, Wzgórza Niemczańskie, Wzgórza Strzegomsko-Jaworskie, Wrocław. 7c. Zejście ze Ślęży szlakiem niebieskim. Zwracamy uwagę na zabytkowy, położony w parku pałac (obecnie hotel), rosnący tu miłorząb japoński o obwodzie 260 m oraz kolejne rzeźby kultowe i krzyż pokutny. 8. Strzeblów. Zatrzymujemy się przy starych, opuszczonych kamieniołomach granitu , częściowo wypełnionych wodą, zamienionych w miejsce rekreacji i wypoczynku. Nauczyciel przypomina pochodzenie geologiczne granitu, opowiada o liczącej ponad 100 lat historii eksploatacji "strzeblowskiego skalenia". Polecenie dla uczniów: wypisz znane ci zastosowanie granitu. 9. Podczas całej trasy przejazdu autokarem realizowano następujące zadania: - praca z planem miasta i mapą: śledzenie trasy przejazdu, odczytywanie nazw mijanych krain geograficznych, porównywanie obserwowanego krajobrazu, ukształtowania terenu z mapą - komentarze, pogadanki, nauczyciela lub uczniów dotyczące mijanych obiektów, historii i dnia codziennego regionu, urbanizacji, ekologii - zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo poruszania się po drogach (przejazd przez tzw. "Czarny Punkt" - przypomnienie roli zjawiska tarcia i zależności drogi hamowania od prędkości PODSUMOWANIE WYCIECZKI 1.Quiz - wymień rośliny chronione w Ślężańskim Parku Krajobrazowym (za każdy przykład 1pkt.) - podaj nazwę jadowitego pająka - wymień 3 gatunki nietoperzy - wymień ptaki chronione - podaj przykłady płazów i gadów żyjących na tym terenie - wymień surowce użyteczne - wymień zapamiętane rzeźby kultowe - wyjaśnij pojęcia: nunatak, znak solarny, 2 Prace grupowe uczniów (do wyboru): -album:"Flora i fauna Ślężańskiego Parku Krajobrazowego" lub "Góra Ślęża jako Śląski Olimp " - makieta Masywu Ślęży - plakat reklamujący Ślężański Park Krajobrazowy - rozprawka: Dlaczego ślężańskie niedźwiedzie stały się wizytówką Dolnego Śląska na Światowej wystawie EXPO 2000? - PRZYKŁADOWA KARTA PRACY
Projekt powstał jako praca zaliczeniowa do modułu: "Realizacja ścieżek międzyprzedmiotowych", podczas studiów podyplomowych Kompetencje Wychowawcze i Dydaktyczne Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych w Gimnazjum, na Uniwersytecie Wrocławskim. Podczas wycieczki realizowano: edukację ekologiczną, prozdrowotną, czytelniczą i medialną, regionalną, oraz europejską.
Opracowanie: Joanna Gomułka, nauczycielka chemii Wyświetleń: 3089
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |