|
| ||||||||||||||||
Katalog Iwona Anuszkiewicz Uroczystości, Scenariusze Scenariusz inscenizacji wiersza ?Na straganie? Jana BrzechwyScenariusz inscenizacji wiersza "NA STRAGANIE"Inscenizacja opracowana na podstawie wiersza Jana Brzechwy pt. "Na straganie".Występują: Koper, Szczypiorek, Rzepa, Kalarepa, Groch, Fasola, Seler, Brukselka, Pietruszka, Marchewka, Kapusta, Burak, Cebula. Rekwizyty: Na tablicy okrytej materiałem jest upięta dekoracja - "na straganie" w postaci przypiętych emblematów warzyw wyciętych z kolorowych brystoli. Uczniowie są przebrani za wyżej wymienione warzywa. Dekoracja sali - na środku stoi stragan, wypełniony różnymi warzywami, obok dziewczynka Straganiarka (jest narratorem)- głowę ma przykrytą kapeluszem, na sobie ma fartuszek, na których poprzyczepiane są warzywa z kolorowych brystoli ( marchew, pietruszka, burak, cebula, groch). Po obu stronach straganu ustawione ławeczki gimnastyczne, na których siedzą uczniowie-warzywa. PRZEBIEG: A. Wstęp 1. Straganiarka-narrator wita gości: - p. Dyrektora, - Dzieci z klas 0, II i III i ich nauczycieli, - Rodziców. 2. Śpiew piosenki "Pomidorek" z pokazem tanecznym (Występuje Pomidorek, Goździk i Róża odpowiednio przebrane)
Krasnym okrył się kolorem, Płaszczyk włożył gładki nowy, Pomi, pomi, pomidorowy. B. Część właściwa 3. Inscenizacja wiersza "Na straganie" 4. Taniec Cebuli z Burakiem Straganiarka-narrator zapowiada taniec Cebuli i Buraka do piosenki pt. "Cebula". (podkład muzyczny z kasety dla kl. I abc)
Ref. Gdy żółtą ma suknię cebula, Jak kula wesoło się tula. Lecz kiedy jest biała to bywa Złośliwa niby pokrzywa. Oj! ZAKOŃCZENIE: 5. Poczęstunek przybyłych gości warzywami i owocami ze straganu. Wcześniej zostały przygotowane pokrojone w cząstki jabłka i w talarki marchew (duża ilość). Wyznaczone dzieci: Straganiarka, Cebula i Burak częstują gości. 6. Pożegnanie ZAŁĄCZNIK NR 1 Wiersz "Na straganie" Jana Brzechwy. "Na straganie" Na straganie w dzień targowy Takie słyszy się rozmowy: - Może pan się oprze, Pan tak więdnie, panie Koprze. - Cóż się dziwić, mój Szczypiorku, Leżę tutaj już od wtorku! Rzecze na to Kalarepka: - Spójrz na Rzepę - ta jest krzepka! Groch po brzuszku Rzepę klepie: - Jak, tam Rzepo? Coraz lepiej? - Dzięki, dzięki Panie Grochu, Jakoś żyje się po trochu. Lecz Pietruszka - z tą jest gorzej: Blada, chuda, spać nie może. - A to feler- Westchnął Seler. Burak stroni od Cebuli, A Cebula doń się czuli: - Mój Buraku, mój czerwony, Czybyś nie chciał takiej żony? Burak tylko nos zatyka: - Niech no pani prędzej zmyka, Ja chcę żonę mieć buraczą, Bo przy pani wszyscy płaczą. - A to feler- Westchnął Seler. Naraz słychać głos Fasoli: - Gdzie się pani tu gramoli?! - Nie bądź dla mnie taka wielka Odpowiada jej Brukselka. - Widzieliście, jaka krewka! - Zaperzyła się Marchewka. - Niech rozsądzi nas Kapusta! - Co, Kapusta?! Głowa pusta?! A Kapusta rzecze smutnie: - Moi drodzy, po co kłótnie, Po co wasze swary głupie, Wnet i tak zginiemy w zupie! - A to feler! - Westchnął Seler. ŹRÓDŁA: 1. J. Brzechwa "Na straganie" (w:) Helena Kruk: Z ludźmi i przyrodą. Wybór literatury dla dzieci przedszkolnych z komentarzem metodycznym. Warszawa 1991, WsiP, s. 56, 57. 2. M. Łochocka "Pomidorek" (w:) Dorota Malko: Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu. Warszawa 1990, WSiP s. 239, 240. 3. Klasa I abc (kaseta) - Materiał szkoleniowy dla nauczycieli - zestaw piosenek i melodii potrzebnych do realizacji Programu kształcenia zintegrowanego abc - I etap edukacji Janiny Korzańskiej. Nr dopuszczenia DKW 4014 - 18/99 ZAŁĄCZNIK NR 2 Inscenizacja wiersza "Na straganie", według pomysłu nauczyciela. Straganiarka (narrator) wychodzi przed stragan i mówi: N a straganie w dzień targowy Takie słyszy się rozmowy: (wychodzi przed stragan Szczypior i Koper, Koper skulony w przysiadzie:) Szczypior: - Może się pan o mnie oprze Pan tak więdnie panie Koprze Koper: - Cóż się dziwić mój Szczypiorku Leżę tutaj już od wtorku (Koper się podnosi) Narrator: - Rzecze na to Kalarepka (zwraca się do Kopra:) Kalarepka: - Spójrz na Rzepę - ta jest krzepka! (Koper i Szczypior siadają na ławeczce, zostaje Rzepa i dochodzi Groch) Narrator: - Groch po brzuszku Rzepę klepie (wykonuje taki ruch) Groch: - Jak tam Rzepo? Coraz lepiej? Rzepa: - Dzięki, dzięki panie Grochu, Jakoś żyje się po trochu! (macha ręką, siadają) Z boku przy jednej ławeczce leży Pietruszka. Podchodzi Straganiarka (narrator), bierze się za głowę, mocno dziwi i mówi: Narrator: - Lecz pietruszka z tą jest gorzej Blada, chuda, spać nie może (wraca za stragan) Seler: - A to feler- Narrator: - Westchnął Seler Z ławeczki wstają burak i Cebula, wychodzą przed stragan. Narrator: - Burak stroni od Cebuli, A Cebula doń się czuli Cebula: - Mój Buraku, mój czerwony Czybyś nie chciał takiej żony? (Cebula czule mili się do Buraka) Narrator: - Burak tylko nos zatyka: Burak: - Niech no pani prędzej zmyka, (burak zatyka nos, odgania Cebulę) Ja chcę żonę mieć buraczą, (tupie) Bo przy pani wszyscy płaczą. (odruch płaczu) Burak i Cebula siadają. Seler: - A to feler Narrator: - Westchnął Seler Narrator: - Naraz słychać głos Fasoli (Fasola, bierze się za boki i do Brukselki) Fasola: - Gdzie się pani tu gramoli?! Brukselka: - Nie bądź dla mnie taka wielka Narrator: - Odpowiada jej Brukselka (Brukselka i Fasola wracają na miejsce, wychodzi Marchewka) Marchewka: - Widzieliście jaka krewka? - Narrator: - Zaperzyła się Marchewka Marchewka: - Niech rozsądzi nas Kapusta (bierze za rękę Kapustę) Wszystkie Warzywa: - Co, Kapusta?! Głowa pusta?! Narrator: - A Kapusta rzecze smutnie: Kapusta:- Moi drodzy, po co kłótnie, Po co wasze swary głupie, Wnet i tak zginiemy w zupie! (pokazuje garnek z warzywami) Seler: - A to feler Narrator: -Westchnął Seler. Warzywa robią przysiad podparty. Na zakończenie następuje prezentacja warzyw - dzieci. Opracowanie: Iwona Anuszkiewicz Wyświetleń: 24600
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |