AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Joanna Wolańska-Sitarz
Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Zjawiska przyrodnicze występujące zimą. Poprawna artykulacja i graficzne przedstawienie nazw zjawisk przyrody. Uzupełnianie ciągu liczbowego od 0 do 20. Konspekt do dziennego ośrodka pracy

- n +

Zjawiska przyrodnicze występujące zimą.
Poprawna artykulacja i graficzne przedstawienie nazw zjawisk przyrody.
Uzupełnianie ciągu liczbowego od 0 do 20.

KONSPEKT DO DZIENNEGO OŚRODKA PRACY


CELE GŁÓWNE:

  • Poznanie zjawisk przyrodniczych występujących w zimie.
  • Doskonalenie umiejętności uzupełniania ciągu liczbowego od 0 do 20.

    CELE OPERACYJNE:
  • Uczeń powinien umieć nazwać zjawiska przyrodnicze zachodzące w zimie tj. śnieg, lód, sople, szron, zamarzanie, topnienie, lawina.
  • Uczeń powinien wiedzieć, że woda może występować w trzech formach: cieczy, lodu, pary wodnej.
  • Uczeń potrafi zaobserwować w codziennym życiu i otaczającej go przyrodzie zjawiska: wrzenia, topnienia, zamarzania oraz zna praktyczne zastosowanie tych zjawisk przez człowieka (przechowywanie żywności).
  • Uczeń potrafi uzupełnić ciąg liczbowy od 0 do 20.
  • Uczeń potrafi dokonać pomiaru temperatury oraz zna różne rodzaje termometrów.

    CELE REWALIDACYJNE:
  • Kształcenie poprawnej artykulacji nazw poznanych zjawisk przyrodniczych.

    CELE WYCHOWAWCZE:
  • Uczeń potrafi ubrać się stosownie do pory roku i warunków atmosferycznych.

    METODY PRACY: słowna, oglądowa, praktycznej działalności, pantomima.

    FORMY ORGANIZACYJNE: indywidualna.

    ŚRODKI DYDAKTYCZNE: obrazki do zabaw mimicznych i ruchowych, obrazki przedstawiające elementy pogody, prezent, bałwanek z modeliny, ilustracje przedstawiające zjawiska przyrodnicze, różne rodzaje termometrów (t. lekarski, pokojowy, zaokienny, kąpielowy, akwariowy), etykiety, karty pracy, układanka (puzzle) przedstawiająca bałwanka, papierowe sople, kartonowy dach, śniegowe gwiazdki, nitka.

    PLAN ZAJĘĆ:

    I. Zajęcia wstępne.
    1. Powitanie.
    2. Zabawy mimiczne i ruchowe.
    3. Ustalenie pogody, daty, dnia tygodnia.
    II. Uświadomienie celu.
    III. Praca poznawcza.
    IV. Ekspresja plastyczna.
    V. Zakończenie zajęć.
    1. Obserwacja wyników doświadczenia z zamarzaniem wody.
    2. Praca domowa.

    PRZEBIEG ZAJĘĆ

    I. Zajęcia wstępne.
    1. Powitanie, zwrócenie uwagi na gości obserwujących zajęcia.
    2. Zabawy mimiczne i ruchowe:
  • Wyrażanie różnych emocji za pomocą mimiki twarzy (zadowolenia, przerażenia, zdziwienia, szczęścia, smutku, niezadowolenia).
  • Ilustrowanie ruchem ciała:
    - rosnącej rośliny,
    - tańczących śnieżynek
    - spadających kropli deszczu,
    - szumu wichru,
    - startującej rakiety,
    - spadającej gwiazdy.

    3. Ustalenie pogody, daty, dnia tygodnia.
    Posiłkowanie się odpowiednimi ilustracjami przedstawiającymi różne elementy pogody.

    II. Uświadomienie celu.
    1. Prezent - niespodzianka.
    Jeden z zaproszonych gości wnosi prezent zaadresowany do ucznia. Odczytanie imienia i nazwiska adresata. Prezent zawiera bałwanka wykonanego z modeliny.
    2. Nawiązanie do materiału, z jakiego wykonuje się "prawdziwego" bałwanka.

    III. Praca poznawcza.
    1. Nawiązanie do zimy jako pory roku, w której pada śnieg.
    2. Warunki klimatyczne konieczne do powstania śniegu.
    3. Oglądanie ilustracji przedstawiających zjawiska przyrodnicze charakterystyczne dla zimy: śnieg, lód, sople, szron, zamarzanie, topnienie, lawiny.
    4. Ćwiczenia związane ze zmianą stanu skupienia wody: zamarzanie, topnienie. Przygotowanie naczynia z wodą, zmierzenie temperatury wody. Włożenie naczynia z wodą do zamrażalnika.
    5. Przypomnienie budowy termometru oraz rodzaje termometrów (t. pokojowy, t. lekarski, t. zaokienny, t. kąpielowy, t. akwariowy).
    6. Ćwiczenia w identyfikowaniu nazw3 wybranych zjawisk przyrodniczych z obrazkiem, ilustracją.
    7. Poprawna artykulacja nazw zjawisk przyrody.
    8. Próby dopasowania etykiet do obrazków zjawisk przyrodniczych.
    9. Karta pracy - odwzorowywanie nazw zjawisk przyrodniczych. Obok nazw zjawisk przyrody znajdują się odpowiednie rysunki.

    MATEMATYKA

    10. Utworzenie ciągu liczbowego od 0 do 20 przy pomocy układanki (puzzle) przedstawiającej bałwanka.
    11. Układanie i przypinanie ponumerowanych od 1 do 20 papierowych sopli do kartonowego dachu.
    12. Nawlekanie na nitkę śniegowych gwiazdek, głośne odliczanie, ponumerowanie.

    IV. Ekspresja plastyczna.
    Wyklejanie plasteliną konturów bałwanka.

    V. Zakończenie zajęć.
    1. Obserwacja wyników doświadczenia z zamrażaniem wody. Pomiar temperatury lodu. Podgrzanie lodu do całkowitego roztopienia, a potem do wrzenia. Obserwacja pary wodnej. Podsumowanie doświadczenia.
    2. Praca domowa.
    Wyszukaj widokówki lub wycinki z gazet przedstawiające zimowe krajobrazy i wklej do zeszytu.

    Opracowanie:
    Joanna Wolańska-Sitarz

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3135


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Oceń artukuł!



    Ilość głosów: 0

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.