Katalog Joanna Labus-Kolano Geografia, Scenariusze Podróż przez JaponięPodróż przez JaponięCEL OGÓLNY: poznanie środowiska naturalnego, gospodarczego i kulturowego Japonii CELE OPERACYJNE: a) UCZEŃ ZNA: b) UCZEŃ POTRAFI: c) UCZEŃ DOSKONALI UMIEJĘTNOŚCI: METODY: Metoda problemowa; aktywizująca; drama z elementami metody eksponującej (waloryzacyjnej) - pokaz FORMY PRACY: Grupowa, zbiorowa, indywidualna ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Mapa fizyczna Azji, magnetofon, nagrania-hymn, muzyka ludowa, flaga, rekwizyty: strój japoński, kimono, miecze samurajskie, porcelana, laka, bonsai, ikebana, origami, herbata, oryginalne pismo japońskie, widokówki, pałeczki bambusowe, fotografie, wachlarz, książki: "Przewodnik po Japonii", "Bonsai", "Origami", różne materiały geograficzne; atlasy, słownik geograficzny, pomoce do pracy w grupie. ORGANIZACJA PROCESU LEKCYJNEGO: I. Faza wprowadzająca 1. Sprawy organizacyjno-porządkowe: a) podział uczniów na 4 grupy (redaktorzy czasopism geograficznych: Przegląd Geograficzny, Świat Wiedzy, Poznaj Świat, National Geographic); b) nawiązanie do tematu nowej lekcji - przygotowanie konferencji prasowej przez 3- osobowy zespół "redaktorów Telewizji Polskiej" o Japonii. II. Faza realizacyjna 1. Krótka prezentacja Japonii przez zespół redaktorów Telewizji Polskiej ze zwróceniem uwagi na najważniejsze zagadnienia tego kraju: 2. Każda z grup redaktorów czasopism geograficznych przygotowuje pytania i zadaje je prowadzącym sporządzając w tym samym czasie własną notatkę. 3. Zespoły poszczególnych czasopism przygotowują wspólną notatkę do swojego czasopisma, która ma przybliżyć i zainteresować przeciętnego czytelnika odległym i egzotycznym krajem, jakim jest Japonia. 4. Przedstawiciele poszczególnych czasopism odczytują swoje notatki. III. Faza podsumowująca 1. Dyskusja na temat zaprezentowanych notatek - najciekawsza staje się notatką w zeszycie uczniów. 2. Podsumowanie wrażeń i wiadomości z konferencji prasowej o egzotycznym i ciekawym kraju, jakim jest Japonia. 3. Ocena aktywności uczniów. 4. Odkrycie prawdziwego smaku Japonii poprzez degustację herbaty i ciasteczek ryżowych. 5. Zadanie pracy domowej: "Gdzie w Polsce możemy odnaleźć elementy kultury i sztuki japońskiej?" Literatura: 1. Czasopismo "Kwartalnik Geograficzny" 2. Czasopismo "Geografia w szkole" 3. Miesięcznik "National Geographic" 4. A. Dylikowa: "Dydaktyka geografii w szkole podstawowej", WSiP, Warszawa 1990 5. J. Barbag: "Geografia gospodarki świata", WSiP, Warszawa 1988 6. Internet: www.eduseek.pl www.gimnazjum.pl www.szkola.net.pl www.japonia.pl www.onet.pl www.wp.pl
Opracowanie: Wyświetleń: 3541
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |