Katalog

Marta Radwańska
Technika, Scenariusze

Wykonanie "Pojazdów przyszłości" - wykorzystanie odpadów z tworzyw sztucznych

- n +

Wykorzystanie odpadów z tworzyw sztucznych - wykonanie "Pojazdów przyszłości"

Scenariusz lekcji techniki

Cele lekcji:
- Przekazanie idei segregacji śmieci i myślenia o problemie odpadów podczas zakupów.
- Uświadomienie zagrożeń płynących z ciągle zwiększających się ilości śmieci.
- Uświadomienie, że nie wszystko co wyrzucimy, powinno znaleźć się w śmieciach ("recykling").
- Zapoznanie ze sposobami rozwiązywania problemów z odpadami.
- Zapoznanie uczniów z oznaczeniami opakowań i wyrobów z tworzyw sztucznych.
- Zapoznanie uczniów z pojęciami: biodegradacja, utylizacja, przetwarzanie, recykling, likwidacja odpadów.
- Wykorzystanie odpadów z tworzyw sztucznych do wykonania "POJAZDÓW PRZYSZŁOŚCI".

Metody nauczania:
- pogadanka
- pokaz
- ćwiczenia praktyczne.

Formy pracy: indywidualna i zbiorowa.

Środki dydaktyczne:
- tabela - "Oznaczenia opakowań i wyrobów z tworzyw sztucznych"
- plansze z hasłami: - "Śmieci mniej - Ziemi lżej", "Szukaj zysku w odzysku".

Materiały i narzędzia:
- różnego rodzaju odpady, w szczególności z tworzyw sztucznych, klej, taśma klejąca, nożyczki.

Tok zajęć:

1. Zapoznanie uczniów z tematem oraz celem zajęć.
* Wprowadzenie w temat przez dyskusję.
Pytania pomocnicze:
- Co to jest śmieć?
- Czy może istnieć miasto bez wysypiska śmieci?
- Gdzie umiejscowiłbyś wysypisko śmieci mając na uwadze swoje miejsce zamieszkania?
- Jakie śmieci wyrzucamy i czy wszystkie te śmieci muszą znajdować się w śmietniku?
- Co robimy, a co powinniśmy robić aby zmniejszyć góry śmieci?
* Wyciągnięcie wniosków z dyskusji:
- Potrzeba segregacji.
- Skupowanie surowców wtórnych.
- Zwracanie uwagi podczas robienia zakupów na rodzaj opakowania.
Dla utrwalenia i wyrażenia swojej aprobaty do powyższych wniosków zawieszenie haseł w pracowni.
 


ŚMIECI MNIEJ - ZIEMI LŻEJ
 

 


SZUKAJMY ZYSKU Z ODZYSKU
 

* Wprowadzenie i objaśnienie pojęć: biodegradacja, utylizacja, przetwarzanie, recykling, likwidacja odpadów.

Wyjaśnienie - zgodnie z obowiązującą normą w Polsce PN-87/89004 wyroby z tworzyw sztucznych o powierzchni większej niż 30 cm2 przekraczającą 20g powinny być cechowane.

Rozdanie uczniom tabeli z oznaczeniami, które mogą znajdować się na wyrobach z tworzyw sztucznych i ich objaśnienie.

2. Analiza zadania
- Dlaczego będziemy na zajęciach wykorzystywać odpady z tworzyw sztucznych?
- Co możemy wykonać z odpadów które przynieśliście?
- Jakie znacie rodzaje tworzyw sztucznych?
- Jakie możemy stosować rodzaje połączeń tworzyw sztucznych?

3. Planowanie pracy
Indywidualne projektowanie w zeszytach pojazdów lub robotów z uwzględnieniem:
- Rodzaju materiału.
- Ich kształtu.
- Połączeń elementów składowych.
- Dobór kolorów w konstrukcji.
- Wykorzystanie narzędzi.

4. Przygotowanie stanowiska pracy.
- Zwrócenie uwagi na zasady bhp i sprawdzenie projektów ewentualnie udzielenie rad.
- Podanie kryteriów oceniania.

5. Wykonanie zadania.
- Ciągła kontrola uczniów i czuwanie nad bezpieczeństwem posługiwania się narzędziami.
- Doradzanie i pomoc przy łączeniu tworzyw sztucznych.
- Czuwanie nad przestrzeganiem zasad BHP.

6. Wykonanie wystawy i ocena prac.
7. Zakończenie zajęć.

- Porządkowanie stanowisk pracy.
- Dokonanie podsumowania zajęć.

Opracowanie: Marta Radwańska

Wyświetleń: 5396


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.