Katalog Marta Radwańska Technika, Scenariusze Wykonanie "Pojazdów przyszłości" - wykorzystanie odpadów z tworzyw sztucznychWykorzystanie odpadów z tworzyw sztucznych - wykonanie "Pojazdów przyszłości"Scenariusz lekcji technikiCele lekcji: - Przekazanie idei segregacji śmieci i myślenia o problemie odpadów podczas zakupów. - Uświadomienie zagrożeń płynących z ciągle zwiększających się ilości śmieci. - Uświadomienie, że nie wszystko co wyrzucimy, powinno znaleźć się w śmieciach ("recykling"). - Zapoznanie ze sposobami rozwiązywania problemów z odpadami. - Zapoznanie uczniów z oznaczeniami opakowań i wyrobów z tworzyw sztucznych. - Zapoznanie uczniów z pojęciami: biodegradacja, utylizacja, przetwarzanie, recykling, likwidacja odpadów. - Wykorzystanie odpadów z tworzyw sztucznych do wykonania "POJAZDÓW PRZYSZŁOŚCI". Metody nauczania: - pogadanka - pokaz - ćwiczenia praktyczne. Formy pracy: indywidualna i zbiorowa. Środki dydaktyczne: - tabela - "Oznaczenia opakowań i wyrobów z tworzyw sztucznych" - plansze z hasłami: - "Śmieci mniej - Ziemi lżej", "Szukaj zysku w odzysku". Materiały i narzędzia: - różnego rodzaju odpady, w szczególności z tworzyw sztucznych, klej, taśma klejąca, nożyczki. Tok zajęć: 1. Zapoznanie uczniów z tematem oraz celem zajęć. * Wprowadzenie w temat przez dyskusję. Pytania pomocnicze: - Co to jest śmieć? - Czy może istnieć miasto bez wysypiska śmieci? - Gdzie umiejscowiłbyś wysypisko śmieci mając na uwadze swoje miejsce zamieszkania? - Jakie śmieci wyrzucamy i czy wszystkie te śmieci muszą znajdować się w śmietniku? - Co robimy, a co powinniśmy robić aby zmniejszyć góry śmieci? * Wyciągnięcie wniosków z dyskusji: - Potrzeba segregacji. - Skupowanie surowców wtórnych. - Zwracanie uwagi podczas robienia zakupów na rodzaj opakowania. Dla utrwalenia i wyrażenia swojej aprobaty do powyższych wniosków zawieszenie haseł w pracowni.
Wyjaśnienie - zgodnie z obowiązującą normą w Polsce PN-87/89004 wyroby z tworzyw sztucznych o powierzchni większej niż 30 cm2 przekraczającą 20g powinny być cechowane. Rozdanie uczniom tabeli z oznaczeniami, które mogą znajdować się na wyrobach z tworzyw sztucznych i ich objaśnienie. 2. Analiza zadania - Dlaczego będziemy na zajęciach wykorzystywać odpady z tworzyw sztucznych? - Co możemy wykonać z odpadów które przynieśliście? - Jakie znacie rodzaje tworzyw sztucznych? - Jakie możemy stosować rodzaje połączeń tworzyw sztucznych? 3. Planowanie pracy Indywidualne projektowanie w zeszytach pojazdów lub robotów z uwzględnieniem: - Rodzaju materiału. - Ich kształtu. - Połączeń elementów składowych. - Dobór kolorów w konstrukcji. - Wykorzystanie narzędzi. 4. Przygotowanie stanowiska pracy. - Zwrócenie uwagi na zasady bhp i sprawdzenie projektów ewentualnie udzielenie rad. - Podanie kryteriów oceniania. 5. Wykonanie zadania. - Ciągła kontrola uczniów i czuwanie nad bezpieczeństwem posługiwania się narzędziami. - Doradzanie i pomoc przy łączeniu tworzyw sztucznych. - Czuwanie nad przestrzeganiem zasad BHP. 6. Wykonanie wystawy i ocena prac. 7. Zakończenie zajęć. - Porządkowanie stanowisk pracy. - Dokonanie podsumowania zajęć. Opracowanie: Marta Radwańska Wyświetleń: 5396
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |