![]() |
![]() |
Katalog Maria Nowakowska, Wiesława Walas Różne, Artykuły Zachęcamy do opracowania sylwetki absolwenta w swojej szkole - "Sylwetka absolwenta III LO im. M. Kopernika w Kaliszu"Zachęcamy do opracowania sylwetki absolwenta w swojej szkoleSylwetka absolwenta III L. O im. M Kopernika w Kaliszu:"Nie ma zwycięstwa bez trudu"- to zobowiązująca do działania myśl zawarta w misji naszej szkoły. Warto, aby podejmowany trud młodzieży, nauczycieli- wychowawców i rodziców dał oczekiwane rezultaty. Ważne jest uniknięcie oddziaływań przypadkowych i chaotycznych. Dla integracji procesów dydaktycznych, wychowawczych i profilaktycznych za ważne w naszej szkole uznano przeprowadzenie szerokiej diagnozy potrzeb i oczekiwań środowiska uczniowskiego, nauczycielskiego i rodziców. Wyniki działań badawczych miały za zadanie wyłonić oczekiwaną sylwetkę absolwenta naszej szkoły i dać wskazania do pracy. W związku z powyższym powołany został we wrześniu 2000 r. Zespół Zadaniowy do spraw opracowania sylwetki absolwenta III L. O. Zespół pracował w latach szkolnych 2000\2001 i 2001\2002. W skład zespołu zadaniowego wchodzili nauczyciele-wychowawcy, ksiądz -katecheta, psycholog szkolny. O przebiegu i wynikach badań informowani byli rodzice, Zespół Wychowawczy i Dydaktyczny szkoły oraz Rada Pedagogiczna. W istotnych sprawach zespół konsultował się z Dyrektorem Szkoły. Procedura pracy i badań zakładała dwa etapy. W pierwszym etapie skonstruowano ankietę, która zawierała listę 17-tu możliwych cech absolwenta liceum, spośród których respondent miał za zadanie wybrać 8 najważniejszych według niego. Ponadto w ankiecie zawarte było pytanie o trzy inne cechy proponowane przez respondenta oraz pytanie o uwagi dotyczące problemu i ankiety. Badanie powyższą ankietą przeprowadzono wśród uczniów klas I i IV, ich rodziców oraz nauczycieli szkoły. Łącznie w pierwszym etapie zbadano 353 osoby. W wyniku przeprowadzonych badań skonstruowano listę ważności cech jakie powinien posiadać absolwent naszej szkoły w oczekiwaniu jego samego i badanych grup. W wyniku badań wyłoniły się dodatkowe cechy, które umieszczano w poszerzonej ankiecie, którą przeprowadzono w drugim etapie badań. II etap zrealizowano w roku szkolnym 2001 \2002. Badaniami objęto uczniów klas III i ich rodziców oraz ponownie nauczycieli szkoły (394 osoby). Łącznie w I i II etapie zbadano 747 osób, ogólnie uczniów 47,6% i dorosłych 52,4%. Analiza porównawcza uzyskanych list ważności cech, w I i II etapie badań nie wykazały istotnych różnic. Wysoko uplasowały się takie cechy jak: - szanuje drugiego człowieka, - jest odpowiedzialny, - jest kulturalny w słowie i obyciu, - umie posługiwać się językami obcymi oraz uczyć się i wykorzystywać posiadana wiedzę. W średnim przedziale popularności znalazły się takie cechy jak: - tolerancyjność, - umiejętność szukania prawdy i swojego miejsca na świecie, - radzenie sobie ze stresem i wymaganiami życia zawodowego i osobistego. Ankietowani najmniej oczekiwali wykształcenie takich cech jak: - umiejętność korzystania z dóbr kultury oraz szanowanie tradycji regionalnych. W oparciu o wyniki badań opracowano wnioski dla pracy Zespołu Dydaktycznego i Wychowawczego Szkoły. Wnioski z wyników badań stanowiły również istotne informacje dla pracy zespołu zadaniowego, który prowadził prace nad konstruowaniem szkolnego programu profilaktyki. Zdobyta wiedza i doświadczenie pozwalają nam zachęcić państwa do badawczego podejścia wobec problemu poznania sylwetki absolwenta w Waszej szkole. OPRACOWAŁY: - odpowiedzialna za pracę zespołu - przewodnicząca, - odpowiedzialna za część badawczą - psycholog szkolny
Opracowanie: mgr Maria Nowakowska Wyświetleń: 1089
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |