AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Urszula Cichocka
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Niebezpieczeństwa grożące dzieciom - scenariusz lekcji wychowawczej dla uczniów klasu IV

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI KLASA 4 - MAPA POJĘCIOWA

TEMAT: NIEBEZPIECZEŃSTWA GROŻĄCE DZIECIOM.

Cele:
- usystematyzowanie wiadomości o niebezpiecznych sytuacjach, z jakimi mogą spotkać się uczniowie.
- wizualizacja posiadanej wiedzy
- doskonaleni umiejętności technicznych: pisania, rysowania.
- doskonalenie umiejętności umysłowych: planowania, klasyfikowania, uogólniania.
- ćwiczenie umiejętności współdziałania ze sobą, dyskutowania, przekonywanie o swoich racjach.
- ćwiczenie umiejętności oceny i samooceny

Forma:
- praca grupowa zróżnicowana (grupy wykonują różne zadania, które składają się na pewną całość, a uzyskane wyniki prezentowane są na forum klasy)

Materiały:
Duże arkusze papieru, po jednym dla każdej grupy, kolorowe kartki ksero,
paski papieru, mazaki, nożyczki, klej.

Przebieg lekcji
Podanie tematu i wyjaśnienie sposobu pracy.
Nauczyciel zapisuje na tablicy główny temat" Niebezpieczeństwa grożące dzieciom" oraz wyjaśnia cel i sposób pracy. Rozmawia z uczniami o tym w jakich miejscach i sytuacjach mogą spotkać się z niebezpieczeństwem np.
- w domu
- na podwórku
- w drodze do szkoły
- na wycieczce, na biwaku, w czasie wakacji
Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Podziału można dokonać w sposób losowy -uczniowie losują kolorowe karteczki. Można też utworzyć grupy koleżeńskie, aby uczniowie czuli się bezpiecznie.
Liderzy grup losują zadania.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom cel i sposób pracy. Uczniowie opracowują zasady postępowania, pozwalające uniknąć niebezpiecznych sytuacji.
Nauczyciel określa czas na wykonanie zadania (15-20 min.)

Burza mózgów, gromadzenie informacji. Segregowanie, analizowanie, klasyfikowanie.
Uczniowie dzielą się pracą w grupie, jedni podają informacje, inni zapisują oraz tworzą rysunki.
Następuje analiza zgromadzonych wiadomości, dochodzi do uogólnień i klasyfikacji według obranego przez uczniów kryterium. Etap ten jest ważny, gdyż następuje tu przyswajanie wiedzy.

Rozplanowanie i wykonanie plakatu.
Uczniowie rozmieszczają materiał na swoim plakacie, eksponują go w postaci haseł, symboli, rysunków. Mogą wykorzystać kolorowe kartki, paski mazaki itp. Nauczyciel powinien zwrócić uwagę na przestrzeganie czasu pracy, tak aby wszystkie plakaty były wyeksponowane jednocześnie.

Prezentacja prac, ocena.
Przedstawiciele poszczególnych grup prezentują swoje plakaty. Uczniowie utrwalają wiadomości, ćwiczą jasne i zwięzłe wypowiadanie się. Wszystkie plakaty składają się na jedną całość.
Na zakończeni lekcji nauczyciel przeprowadza rozmowę.
Pyta uczniów:
- na co zwróciliście uwagę tworząc waszą mapę
- w jaki sposób można ustrzec się przed niebezpieczeństwami?
Uczniowie wypowiadają się na temat komunikacji w grupie i organizacji pracy.

Opracowane plakaty mogą zawierać następujące treści:

W DOMU
- nie otwierać drzwi obcym osobom
- zapraszać przyjaciół tylko wtedy, gdy w domu są rodzice
- sprawdzać, czy mieszkanie jest dobrze zabezpieczone
- nie eksperymentować z ogniem, gazem ani z elektrycznością

NA PODWÓRKU
- bawić się w sposób bezpieczny
- nikomu nie mówić o wartościowych przedmiotach, które są w domu
- nie chodzić na wspólny spacer z nieznajomymi osobami
- nie przyjmować upominków, słodyczy ani pieniędzy od nieznajomych

W DRODZE DO SZKOŁY
- na przystanku stać z dala od jezdni
- chodzić lewym poboczem drogi, gdy nie ma chodnika
- korzystać z przejść dla pieszych
- przestrzegać zasad ruch drogowego
- nie wsiadać z nieznajomymi do obcych samochodów

W CZASIE WAKACJI, NA BIWAKU, NA WYCIECZCE.
- kąpać się tylko w dozwolonych miejscach
- nie bawić się środkami pirotechnicznymi
- bawić się bezpiecznie
- nie spacerować z obcymi osobami, nie wsiadać do obcych samochodów
- nie bawić się niewybuchami i niewypałami

Bibliografia:
"Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie"
Przewodnik po metodach aktywizujących. E. Brudnik, A. Moszczyńska
Zakład wydawniczy SFS Kielce 2000
"Jak aktywizować uczniów. Burza mózgów i inne techniki w edukacji".
K. Rau Oficyna Wydawnicza Poznań 2000
Materiały uzyskane od Policji wykorzystane w akcji Bezpieczna Szkoła

Opracowanie: Urszula Cichocka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5474


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.