Katalog

Maria Kutiak
Różne, Artykuły

Dysleksji można zaradzić

- n +

DYSLEKSJI MOŻNA ZARADZIĆ.

Według ostatnich statystyk około 30 % uczniów ma różne trudności w czytaniu i pisaniu. Należy wiedzieć, że tzw. dysleksji i dysgrafii można zaradzić.

Jeśli dziecko źle czyta lub pisze, być może jest dyslektykiem lub dysgrafikiem . Problemy takie dotyczą nawet zdolnych uczniów, ale dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom uda się na pewno je pokonać.
Niekiedy nic nie zapowiada trudności, dopóki dziecko nie pójdzie do szkoły. Wtedy okaże się, że litery pisane są niekształtne i nie mieszczą się w linijkach. W zeszytach pojawia się coraz więcej uwag typu" Pisz ładniej", "Pismo nieporządne" itp. Do tego dochodzą złe oceny za dyktanda i prowadzenie zeszytu. Dziecko zapytane np." jak się pisze mrówka" odpowiada poprawnie. A za chwilę w zeszycie znów pisze źle. Rodzice zastanawiają się co jest przyczyną . Martwią się czy to rozkojarzenie, a może niedorozwój? Jednak dziecko np. pięknie liczy ale źle pisze cyfry (3 jak E itp.) Poza tym bardzo wolno czyta i nie nadąża z przepisywaniem tekstu z tablicy.

W takim wypadku rodzice muszą się udać z dzieckiem do poradni psychologiczno - pedagogicznej. Należy zerwać ze starodawnym przesądem, że to wstyd. Wręcz odwrotnie takie badanie to wielkie dobrodziejstwo i dla rodziców i dla dziecka.

Poziom inteligencji dzieci z dysleksją i dysgrafią często bywa wbrew pozorom znacznie wyższy niż przeciętny.

Mają one także prawidłowy wzrok i słuch. Pomimo to dyslektyk z trudnością uczy się czytać i pisać, a dysgrafik pisze jak przysłowiowa" kura pazurem". Zastanówmy się dlaczego tak się dzieje.

Dlatego, że ich mózg błędnie przetwarza niektóre wrażenia wzrokowe i słuchowe. Oczywiście może się zdarzyć, że skłonność do powtarzania błędów ma inną przyczynę, np. słaby wzrok dziecka, zaniedbanie wychowawcze czy w końcu nie właściwe postępowanie nauczyciela.

Dlatego tylko psycholog, po przeprowadzeniu odpowiednich testów i badań, może stwierdzić czy dziecko rzeczywiście cierpi na dysleksję lub dysgrafię. Przyszły dyslektyk czy dysgrafik często już w wieku 5, 6 lat zachowuje się w charakterystyczny sposób.

Oto cechy zachowania dziecka, które mogą sugerować, że w przyszłości będzie miało ono kłopoty z czytaniem i pisaniem.
1. Mała spostrzegawczość -dziecko nie potrafi dokładnie opisać obrazka, ponieważ nie dostrzega na nim szczegółów. Można właściwie powiedzieć, że dziecko wprawdzie uważnie" patrzy ale nie widzi".
2. Ubogie słownictwo - dziecko najchętniej posługuje się krótkimi zdaniami a na większość pytań odpowiada jednym wyrazem.
3. Kłopoty z koncentracją - dziecko męczy się, słuchając długich opowiadań. Woli , gdy tekst jest ilustrowany.
4. Trudności w zapamiętywaniu melodii lub rytmu - dziecko niechętnie bierze udział w zabawach rytmicznych. Zmuszone do takich zabaw czuje się zagubione.

Warto więc uważnie obserwować dziecko od najmłodszych lat. Jeśli dostrzeżemy u niego którekolwiek z przedstawionych powyżej skłonności postarajmy się natychmiast zasięgnąć opinii i porady psychologa.

Im wcześniej z dyslektykiem czy dysgrafikiem rozpocznie się zajęcia wyrównawcze , tym większa będzie szansa na poprawę. Zestaw ćwiczeń psycholog ustala indywidualnie dla każdego dziecka. Ćwiczenia są bardzo ciekawe, nie nużą i nie zniechęcają dziecka. Dziecko chętnie bierze w nich udział. Ćwiczenia te przypominają trochę łamigłówki. Trzeba je jednak wykonywać systematycznie i tak długo jak zaleci psycholog.

Poradnia po przebadaniu dziecka wystawia odpowiedni druk do wiadomości rodziców i nauczycieli, w którym powiadamia o wynikach badań. Nauczyciele powinni wówczas zmienić sposób oceniania ucznia, a także inaczej z nim pracować na lekcjach, lub też po. Jeśli tak nie jest należy interweniować u pedagoga szkolnego.

Na życzenie rodziców lub szkoły poradnie zawodowo - wychowawcze wydają zaświadczenia o dysleksji lub dysgrafii. Zaświadczenia takie są honorowane podczas egzaminów wstępnych do szkół średnich oraz matury. Oceniając wypracowania takiego ucznia nauczyciele nie biorą pod uwagę popełnionych przez niego błędów ortograficznych. Warto więc naprawdę zgłosić się do poradni. Dla uściślenia podaję jeszcze typowe błędy dziecka z dysleksją lub z dysgrafią.
1. Dziecko zbyt wolno czyta
2. Nie rozumie tekstu, ponieważ jest zbyt pochłonięte pokonywaniem trudności technicznych związanych z czytaniem.
3. Charakter pisma jest niestaranny
4. Nie potrafi umieścić liter i wyrazów w linijkach ani pisać w poziomie
5. Rozdziela wyrazy w połowie lub łączy je w tzw. Ciągi, np. mojamama
6. Myli litery o podobnym kształcie np.: m- n, a- e, o - e, l - ł, t - l, n - r, u - y, u - w, d - b, m - w, n - u.
7. Zdarza mu się napisać coś tzw. Pismem zwierciadlanym (lustrzane odbicie liter czy cyfr).
8. Opuszcza, dodaje albo przestawia litery
9. Nie rozróżnia w piśmie głosek o podobnym brzmieniu np.: d - t, w - f, k - g , z - s, z - c, s - c.

Opracowanie: mgr Maria Kutiak

Wyświetleń: 592


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.