Katalog Halina Przepiórkowska Ekonomia, Scenariusze Rola giełdy w gospodarce rynkowej - scenariusz zajęćROLA GIEŁDY W GOSPODARCE RYNKOWEJ - SCENARIUSZ ZAJĘĆZ przedmiotu: PrzedsiębiorczośćDla klasy: I Liceum Profilowanego Czas trwania: 3 godziny lekcyjne Zakres tematyczny zajęć: I. Rola giełdy w gospodarce rynkowej II. Notowania giełdowe - analiza techniczna III. Zasady i strategie inwestowania Cele poznawcze: - upowszechnienie wiedzy o giełdzie papierów wartościowych - posługiwanie się fachowymi pojęciami i terminami -poznanie jednego ze sposobów finansowania działalności gospodarczej Cele kształcące: - kształcenie umiejętności inwestowania - zdobycie umiejętności analizowania danych - opanowanie praktycznych umiejętności Cele wychowawcze: - zwrócenie uwagi na tkwiące w każdym uczniu ogromne możliwości przyswajania nowych wiadomości - motywowanie do aktywności związanej z podejmowaniem decyzji i z ryzykiem - wyrabianie umiejętności sprawdzenia się w sytuacjach dokonywania wyborów i podejmowania ryzyka - wiara we własne umiejętności - panowanie nad emocjami w sposób kontrolowany Metody: - wykład - pogadanka - ćwiczenia Pomoce dydaktyczne: - rzutnik - folie - tabela notowań spółek giełdowych - biuletyn spółek giełdowych - prasa np. "Parkiet", "Rzeczpospolita", "Gazeta Wyborcza" - pracownia symulacyjna pn. Szkolne Biuro Maklerskie SZCZEGÓŁOWA STRUKTURA ZAJĘĆ TEMAT I: ; Rola giełdy w gospodarce rynkowej Cel poznawczy: Zapoznanie uczniów z podstawowymi pojęciami: rynek finansowy i kapitałowy, lokaty, giełda, spółki akcyjne, akcje, kursy akcji, rodzaje rynków papierów wartościowych (pierwotny i wtórny, podstawowy, równoległy i wolny), biuro maklerskie, makler, Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych, Komisja Papierów Wartościowych i Giełd, sesje giełdowe, indeksy giełdowe. Cel kształcący: Posługiwanie się poznanymi pojęciami i terminami związanymi z obrotem giełdowym Struktura zajęć: - czynności organizacyjne 2' - podanie tematu zajęć oraz celu 3' - omówienie podstawowych pojęć: Rynek finansowy- miejsce gdzie są sprzedawane i kupowane instrumenty finansowe. Wyróżnia się następujące rodzaje rynków finansowych (zał. folia nr1): - rynek pieniężny - rynek walutowy - rynek kapitałowy Reguły funkcjonowania rynku finansowego - to przepisy prawne, które regulują obrót instrumentami finansowymi i zasady działania uczestników rynku finansowego. Podstawą organizacji rynku kapitałowego w Polsce jest uchwała ustalona 22 marca 1991 r. przez Sejm Rzeczpospolitej Polski - Ustawa Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych (z późniejszymi zmianami). W Polsce do najważniejszych instytucji rynku kapitałowego należą: - Giełda Papierów Wartościowych - najważniejsze miejsce wtórnego obrotu instrumentami długoterminowymi. Są to odbywające się regularnie spotkania osób zainteresowanych zakupem i sprzedażą papierów wartościowych wg cen kształtujących się na podstawie popytu i podaży, które są podawane do publicznej wiadomości. - Komisja Papierów Wartościowych i Giełd - dokonująca weryfikacji emitenta, czyli potwierdzająca spełnienie przez niego określonych wymogów i wiarygodności dokumentów. - Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych - spółka akcyjna zajmująca się wystawianiem i rejestracją świadectwa depozytowego oraz prowadząca rozliczenia rynku kapitałowego w Polsce. Transakcje na giełdzie są w pełni skomputeryzowane. Inwestor nabywający akcje na giełdzie nie dostaje ich do ręki, ale otrzymuje z domu maklerskiego potwierdzenie zakupu w postaci imiennego świadectwa depozytowego. Rynek kapitałowy dzieli się na: - pierwotny - na którym akcje można kupić bezpośrednio od spółki, wówczas gdy następuje ich emisja - wtórny - na którym dokonuje się większość transakcji kupna i sprzedaży akcji czyli nabywanie ich od innych inwestorów. Handel na giełdzie odbywa się na trzech rynkach: - podstawowym - różnica między rynkami polega na stopniu dostępności do nich dla spółek. Najtrudniej dostać się na rynek podstawowy - trzeba spełnić wiele warunków dotyczących wielkości kapitału i zysku. Dominują spółki duże i funkcjonujące od dłuższego czasu. Dzięki temu wzbudzają większe zaufanie inwestorów, a ceny ich akcji są na ogół wyższe i stabilniejsze . - równoległym - rygory dostępu są łagodniejsze i dlatego na tym rynku notowane są spółki średnie. - wolnym - najmniejsze rygory dostępu, mały kapitał akcyjny spółek. Domy Maklerskie - instytucje, za których pośrednictwem emitenci sprzedają papiery wartościowe na rynku pierwotnym, a inwestorzy dokonują obrotu na rynku wtórnym. Makler (broker) - osoba działająca jako pośrednik między kupującym a sprzedającym papiery wartościowe, pobierająca za to prowizję. W publicznym obrocie papierami wartościowymi makler musi posiadać odpowiednią licencję wydawaną przez KPW. Podmioty, które kupują papiery wartościowe to inwestorzy rynku kapitałowego, których dzielimy na dwie podstawowe grupy: - Inwestorzy instytucjonalni tj. banki, firmy ubezpieczeniowe, specjalne fundusze inwestorskie, - Inwestorzy nieprofesjonalni (gospodarstwa domowe i spółki pracownicze) Akcja - to dokument stwierdzający udział w spółce akcyjnej, która jest własnością akcjonariuszy. Akcja odzwierciedla część wartości spółki. Duże spółki często zdobywają fundusze w drodze sprzedaży akcji. Kurs akcji - cena akcji ustalana podczas sesji giełdowej. Indeks giełdowy - w którym przedstawione są kursy akcji spółek. Zmiany jego wartości informują uczestników gry giełdowej o tym, czy jest dobra czy zła koniunktura na giełdzie oraz czy warto inwestować w akcje grupy spółek, dla których jest liczony indeks. GPW publikuje cztery indeksy giełdowe: - Warszawski Indeks Giełdowy - WIG - liczony dla wszystkich spółek notowanych na rynku podstawowym. - Warszawski Indeks Giełdowy - WIG 20 - liczony dla 20 spółek rynku podstawowego - Warszawski Indeks Rynku Równoległego - WIRR- liczony dla wszystkich spółek rynku równoległego - Warszawski Indeks Giełdowy Narodowych Funduszy Inwestycyjnych - NIF - liczony wyłącznie dla spółek NFI - MIDWIG - indeks uwzględniający notowania 40 kolejnych (po WIG 20) spółek, pod względem ich kapitalizacji i obrotów - TECHWIG - to indeks spółek zaliczanych do segmentu nowych technologii (informatyka, telekomunikacja, itp.) - czas trwania zajęć około 35 min. -podsumowanie zajęć, wyciągnięcie wniosków, ustalenie terminów następnych spotkań 5' Metoda: - wykład - pogadanka Pomoce dydaktyczne: - rzutnik - folie (zał. Nr.1 i 2) TEMAT II: Notowania giełdowe - analiza techniczna Cel poznawczy: Odczytywanie danych z tabel i wykresów z informacjami giełdowymi. Cel kształcący: Zdobycie umiejętności analizowania danych z tabel i wykresów. Usystematyzowanie treści merytorycznych. Struktura zajęć: - czynności organizacyjne 2` - podanie tematu zajęć oraz celu 3`- - omówienie i sposób odczytania wzorów tabel (folia zał. nr. 3, nr.4) i wykresów (folia nr.5) oraz pojęć z tym związanych 10` Analiza techniczna - krótkookresowa analiza opłacalności inwestycji w akcje, dokonywana na podstawie wykresów zmian cen akcji, obrotów, wielkości zleceń. - przeprowadzenie ćwiczenia w grupach Etapy ćwiczenia: Etap I: Podział uczniów na 4 grupy i wyznaczenie zadań. Uczniowie z poszczególnych grup wybierają z biuletynu spółek giełdowych po jednej spółce i odczytują z tabeli informacje giełdowe na jej temat. Etap II: Wykorzystując dane z tabeli notowań giełdowych z ostatniego tygodnia porównują ceny akcji z tego okresu. Etap III: Sporządzają wykresy określając trendy. Etap IV: Przedstawiają swoje wyniki i wykresy, oceniając wartość akcji i odpowiadają na pytanie - czy zainwestowałbyś w tą spółkę? Czas trwania ćwiczenia: około 25 min. - podsumowanie zajęć, wyciągnięcie wniosków, ustalenie terminów następnych spotkań 5` Metody: - praca w grupach - ćwiczenia Pomoce dydaktyczne: - biuletyn spółek giełdowych - notowania giełdowe z ostatniego tygodnia prasa np. "Parkiet", "Rzeczpospolita" , " Gazeta Wyborcza " TEMAT III: Zasady i strategie inwestowania Cel poznawczy: Posługiwanie się pojęciami i terminami w celu wykorzystania ich przy inwestowaniu na parkiecie giełdowym. Cel kształcący: - otwarcie rachunku inwestycyjnego - zastosowanie strategii inwestowania - praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy - wykorzystanie techniki komputerowej Struktura zajęć: - czynności organizacyjne 2' - podanie tematu zajęć oraz celu 3' - wyjaśnienie pojęć Inwestor bierny (długoterminowy)- nabywa papiery wartościowe traktując je jako lokatę długoterminową, przynoszącą mu korzyści w postaci odsetek lub dywidendy. Inwestor czynny (krótkoterminowy- spekulant) - poszukuje zarobku, często dokonując transakcji na podstawie przewidywanych tendencji zmian kursu papierów wartościowych. Gracze krótkoterminowi dzielą się na dwie grupy: - byki - mają nadzieję osiągnąć zyski dzięki trafnemu prognozowaniu wzrostu cen akcji w przyszłości, - niedźwiedzie - mają nadzieję osiągnąć zyski, prawidłowo przewidując spadek cen akcji. - przeprowadzenie ćwiczenia Etapy ćwiczenia: 1. Uczniowie zakładają rachunki inwestycyjne 2. Wybierają i zastosowują strategię inwestowania i rodzaj zlecenia 3. Inwestują wirtualną kwotę 10.000 zł. 4. Sprawdzają swoje umiejętności w oparciu o aktualne notowania WGPW Nauczyciel czuwa nad merytoryczną poprawnością pracy uczniów i ich wypowiedzi. Podsumowuje etapy ćwiczenia. Czas trwania ćwiczenia: około 35 min - podsumowanie zajęć, wyciągnięcie wniosków, ustalenie terminów następnych spotkań 5' Metoda: - ćwiczenie Pomoce dydaktyczne: - Pracownia symulacyjne pod nazwą Szkolne Biuro Maklerskie prowadzona przez uczniów i dla uczniów EWALUACJA CYKLU ZAJĘĆ: Po zajęciach uczeń umie: - znaleźć się w realiach rynkowych - posługiwać się fachowymi pojęciami i terminami - wykorzystać notowania giełdowe i trendy inwestycyjne Po zajęciach uczeń potrafi: - otworzyć rachunek inwestycyjny - wybrać formę inwestowania - zastosować strategię inwestowania - ocenić swoje szanse i zagrożenia jako inwestor - interpretować informacje - wykorzystywać technikę komputerową Opracowanie: Mgr Halina Przepiórkowska Wyświetleń: 6155
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |