AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Sicińska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Trudny czas dojrzewania

- n +

Trudny czas dojrzewania

Okres dojrzewania jest jedną z faz krytycznych rozwoju i wymaga od rodziców i nauczycieli szczególnej troski. Działania wychowawcze wymagają pewnego wyprzedzenia, czy raczej perspektywy, uwzględniającej nie tylko stan aktualny, ale również to, co będzie się z dzieckiem działo w najbliższej przyszłości.

Niezbędne jest więc właściwe przygotowanie dziecka do zmian, które niebawem będzie przeżywało, polegające na odpowiednim ich wyjaśnieniu. Musi ono być świadome, że to, co się z nim dzieje, jest ważnym i naturalnym procesem, powinno oczekiwać swojego rozwoju, przyjmować go z radością i zaufaniem.

Na ogół rodzicom trudno jest rozmawiać ze swymi dziećmi na temat płci i seksu. Ciągle wydaje im się, że mają na to czas. W ten sposób, często nieświadomie, rezygnują z oddziaływania wychowawczego na sferę psychoseksualną, tak ważną dla rozwoju przyszłego życia uczuciowego i seksualnego. Tymczasem dzieci zdobywają interesujące je informacje w sposób różny - nie zawsze właściwy. Część tych informacji jest niepełna lub fałszywa, co rodzi niepotrzebne frustracje i obawy

W okresie dojrzewania ostatecznie kształtuje się system wartości seksualnych, czyli całość norm moralnych, ocen, poglądów i postaw wobec seksualności własnej i innych ludzi, mającej wpływ na późniejsze zachowania seksualne. W związku z tym należy dziecko zachęcać do stawiania pytań i razem z nim szukać odpowiedzi i wyjaśniać wątpliwości. Trzeba pomóc mu krok po kroku wejść w nieznany świat, towarzyszyć mu w długiej drodze do dorosłości.

Jest tu duża rola do spełnienia dla nauczycieli wychowawców. Nie powinni bać się podejmowania nowych tematów. Chciałabym w tym miejscu zaproponować kilka scenariuszy zajęć do przeprowadzenia na lekcjach wychowawczych.

SCENARIUSZ 1

Temat:
Odmienność płci - urokiem i wzajemnym uzupełnianiem się

Cele
Szukamy różnic w zachowaniu chłopców i dziewcząt.
Na czym polega męskość i kobiecość?

Materiały:
małe karteczki w 2 kolorach, duże arkusze papieru, kolorowe pisaki

Forma:
praca indywidualna, grupowa, dyskusja

1. Rozdajemy młodzieży po kilka karteczek. Prosimy o wypisanie na karteczkach np. zielonych - zachowań charakterystycznych dla chłopców (na każdej kartce 1 cecha), a na kartkach np. różowych - zachowań typowych dla dziewcząt
2. Zbieramy kartki i przyczepiamy je w dwóch kolumnach na arkuszu
3. Omawiamy każdą pozycję i ustosunkowujemy się do niej
4. Wybieramy cechy, które są najbardziej charakterystyczne w zachowaniach dziewcząt i chłopców
5. Czy w każdym wieku zachowania charakterystyczne dla danej płci są takie same ? - dyskusja
6. Dzielimy klasę na 4 zespoły: 2 zespoły dziewcząt i 2 chłopców.
Każdy zespół ma opracować odpowiedzi na pytanie:
Na czym polega męskość? - 1 zespół dziewcząt i 1 chłopców
Na czym polega kobiecość? - 1 zespół dziewcząt i 1 chłopców
7. Każda grupa prezentuje swoje wnioski. Zapisujemy je na arkuszu
papieru. Dyskusja.

SCENARIUSZ 2

Temat:
Co się ze mną dzieje?

Cele:
Pierwsze oznaki dojrzewania u chłopców i dziewcząt.
Zmiany, które widać.

Materiały:
tablice zewnętrznych narządów płciowych, tablice faz rozwojowych wg. skali Tannera

Forma:
wykład, dyskusja

1. Wieszamy tablice zewnętrznych narządów płciowych a także
tablice przedstawiające fazy rozwoju wg skali Tannera.
2. Wyjaśniamy pojęcia I, II i III rzędowych cech płciowych.
3. Omawiamy kolejne etapy rozwoju, zwracając uwagę na to, że tempo zmian jest indywidualne.
4. Dzieci dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Nauczyciel uściśla wypowiedzi i koryguje słownictwo.
5. Podsumowując zajęcia nauczyciel zaznacza, że zmiany zewnętrzne wynikają ze zmian wewnątrz organizmu.
6. Wystawiamy "pudełko problemów" - uczniowie anonimowo mogą wrzucić kartki z pytaniami, na które chcieliby poznać odpowiedzi. Pytania zostaną omówione na początku następnych zajęć.

SCENARIUSZ 3

Temat:
Higiena okresu dojrzewania (zajęcia oddzielnie dla dziewcząt i dla chłopców)

Cele:
Zapoznanie ze współcześnie stosowanymi metodami dbania o higienę osobistą

Materiały:
karton, pisak, prospekty, różne środki higieniczne

Forma:
dyskusja, pogadanka, praca w grupach

1. Uczniowie podają różne problemy związane z higieną w okresie
dojrzewania charakterystyczne dla chłopców (mastka, erekcje, niekontrolowany wytrysk, większa potliwość, zmiany skórne), które zostają zapisane na arkuszu.
Dziewczęta wymieniają problemy charakterystyczne dla siebie (upławy, miesiączka, zmiany skórne, podwyższona potliwość)
2. Nauczyciel dzieli grupę na 3-4 osobowe zespoły i rozdaje im różne środki higieniczne. Zadaniem grup jest przyporządkowanie danych środków do problemów wymienionych na kartonie.
3. Prezentacja dokonana przez uczniów. Prowadzący komentuje, wyjaśnia i podaje najskuteczniejsze metody.
4. Podsumowanie zajęć, odpowiedzi na dodatkowe pytania i wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości.

SCENARIUSZ 4

Temat:
Przyjaźń - krok do miłości.

Cele:
Poznanie procesu nawiązywania więzi i budowy przyjaźni.
Zrozumienie istoty przyjaźni i jej znaczenia w życiu człowieka.
Poznanie wskaźników przyjaźni i zredagowanie jej kodeksu.

Materiały:
arkusze szarego papieru, flamastry, test psychozabawa - zał.1,

Forma:
praca w grupach, psychozabawa, dyskusja

1. Psychozabawa: Czy potrafisz nawiązać przyjaźń?
Uczniowie otrzymują test i zaznaczają wybraną odpowiedź

Załącznik 1

1) Twój przyjaciel otrzymał lepszą ocenę z klasówki. Jak się zachowasz?
A- cieszysz się razem z nim (2)
B- zazdrościsz mu (1)
C- obrażasz się, że ci nie podpowiedział (0)

2) Twój przyjaciel chce iść na wagary. A ty?
A- odradzasz mu to (2)
B- idziesz razem z nim (1)
C- namawiasz go, aby poszedł sam, a ty wracasz na lekcje (0)

3) Twój przyjaciel jest chory, odwiedzasz go i. ..
A- mówisz tylko o sobie (1)
B- użalasz się nad jego wyglądem (0)
C- pytasz, jak możesz mu pomóc (2)

4) Przyjaciel potrzebuje twojej pomocy. A ty?
A- pomagasz mu od razu (2)
B- mówisz, aby z problemem zwrócił się do mamy (1)
C- odkładasz to na później (0)

Jeżeli uzyskałeś od 0 - 6 pkt. musisz nad sobą popracować, bo nie zasługujesz na miano prawdziwego przyjaciela. Jeżeli uzyskałeś powyżej 6 pkt. - masz cechy dobrego przyjaciela.

2. Ćwiczenie - jaki powinien być przyjaciel? Burza mózgów.

Na tablicy uczniowie zapisują wszystkie propozycje cech przyjaciela wyłonione w burzy mózgów.

3. Ćwiczenie - trójkąt wartości - praca w grupach

Klasę dzielimy na 4-osobowe grupy. Każda grupa na arkuszu szarego papieru ma za zadanie uszeregować wypisane na tablicy cechy przyjaciela w trójkącie wartości. Po wykonaniu zadania jedna osoba z każdej grupy prezentuje wyniki i wyjaśnia kolejność.
4. Podsumowanie

Opracowanie: Elżbieta Sicińska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 9505


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.