![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katalog Grażyna Witkowicz Przyroda, Scenariusze Krajobraz wilgotnego lasu równikowego - konspekt lekcji przyrody dla klasy VIKrajobraz wilgotnego lasu równikowegoKonspekt lekcji przyrody dla klasy VI(dwie godziny lekcyjne) 1. Temat: Krajobraz wilgotnego lasu równikowego 2. Hasło: Przegląd stref klimatyczno - roślinnych świata 3. Zakres materiału: - zapoznanie z pierwszymi podróżnikami i badaczami lasów równikowych, - rozmieszczenie lasów równikowych, - omówienie klimatu, szaty roślinnej i zwierząt występujących w krajobrazie wilgotnego lasu równikowego, - znaczenie lasu równikowego dla klimatu na kuli ziemskiej, 4. Cel ogólny - poznanie cech charakterystycznych krajobrazu wilgotnego lasu równikowego oraz jego wpływu na klimat na kuli ziemskiej 5. Cele zoperacjonizowane: a) w zakresie wiadomości: - uczeń zna pojęcie krajobrazu - uczeń potrafi wymienić krajobrazy strefowe - uczeń poznaje cechy charakterystyczne krajobrazu wilgotnego lasu równikowego - uczeń wie, jaki układ roślinności występuje w w/w krajobrazie, zna zwierzęta - uczeń poznaje badaczy zajmujących się poznawaniem lasu równikowego - uczeń rozumie, dlaczego należy chronić wilgotne lasy równikowe b) w zakresie umiejętności: - uczeń potrafi pokazać i zaznaczyć na mapie rozmieszczenie wilgotnych lasów równikowych - potrafi wymienić różne gatunki roślin występujących w krajobrazie - potrafi rozpoznać zwierzęta żyjące w lesie równikowym - potrafi przeprowadzić analizę klimatu jednego dnia w lesie równikowym - potrafi wykazać czy i dlaczego wilgotnym lasom równikowym grozi zagłada c) w zakresie postaw: - umiejętne zachowanie na zajęciach - współpraca z członkami zespołu - wyrabianie właściwej postawy wobec ochrony lasów - rozbudzanie ciekawości poznawczej 6. Metody pracy:
7. Formy pracy - równym frontem, indywidualna, praca w zespołach 8. Środki dydaktyczne: slajdy, plansze, zdjęcia, film video, mapy, karty z ćwiczeniami 9. Tok lekcji: a) faza wstępna: - sprawdzenie obecności, sprawdzenie zadania domowego - przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji - kartkówka - ksero z pytaniami dla każdego ucznia Zadania 1) Przyporządkuj: krajobraz stepowy
2) Przedstaw za pomocą diagramu słupkowego temperaturę lipca w strefie równikowej, pustyni i tundry, korzystając z danych w tabeli:
Wysoka temperatura powietrza, brak pór roku, duża wilgotność to cechy krajobrazu... ............................................................. 4) Na podstawie zdjęcia odpowiedz - Jaki to krajobraz? (pokaz zdjęcia lub planszy) 5) Rozszyfruj jaki krajobraz będzie tematem dzisiejszej lekcji A K E R I A S J Z O U B R R E A I Z O W A I K L I G N O P T R N T E S G T O A L C A B S D U E R G Ó F W I N H I J K L O Ł W M E R G P O b) faza główna: - pogadanka - rozmowa nauczyciela z uczniami z wykorzystaniem slajdów, plansz, map, podręcznika (uczniowie mieli za zadanie wcześniej zebrać informacje o krajobrazie wilgotnego lasu równikowego) - nauczyciel prowadzi pogadankę - Gdzie występują wilgotne lasy równikowe? Wskaż na mapie - Jakich znasz podróżników i badaczy, którzy jako pierwsi poznawali faunę i florę w tym klimacie? - Jaki jest klimat? Temperatura powietrza, wilgotność, nasłonecznienie, opady ( deszcze zenitalne). - Bogata wiecznie zielona szata roślinna - Co to są epifity i liany? Na czym polega warstwowość szaty roślinnej i jakie gatunki roślin występują? - Jak wygląda dzień w wilgotnym lesie równikowym? - Jakie zwierzęta występują w poszczególnych piętrach lasu? - Czy powierzchnia lasów równikowych ma wpływ na warunki klimatyczne na kuli ziemskiej? - praca w 4 osobowych zespołach, każdy zespół otrzymuje karty z zadaniami, czas rozwiązywania zadań - około 30 minut. I. Napisz na konturze każdego kontynentu jego nazwę i zaznacz na nich kolorem zielonym rozmieszczenie wilgotnych lasów równikowych. (uczniowie otrzymują kontury kontynentów) II. Sporządź wykres temperatury powietrza i opadów dla krajobrazu wilgotnego lasu równikowego wg danych z tabeli:
IV. Zilustruj na diagramie kołowym udział drzew w szacie roślinnej krajobrazu wilgotnego lasu równikowego. V. Liczne rośliny w krajobrazie lasu równikowego przystosowały się do trudnych warunków życia w szczególny sposób. (zdjęcia) Nazwij te sposoby i wyjaśnij na czym polegają. VI. Znajdź zaszyfrowane niektóre zwierzęta występujące w krajobrazie wilgotnego lasu równikowego, łącząc litery w liniach poziomych i pionowych. (8)
VII. Na mapie Afryki zaznaczono kolorem zielonym współczesny zasięg wilgotnych lasów tropikalnych, a kolorem pomarańczowym pierwotny. Dlaczego powierzchnia lasów równikowych zmniejszyła się i na co to ma wpływ? VIII. Którzy z niżej wymienionych podróżników, nie byli badaczami krajobrazu wilgotnego lasu równikowego: a) Stefan Szolc - Rogoziński b) Aleksander von Humboldt c) Krzysztof Kolumb d) Robert E. Peary Odczytanie i omówienie prac poszczególnych zespołów. Ocena pracy uczniów. c) faza końcowa: "Krajobraz wilgotnych lasów równikowych" - film video Opracowanie: mgr Grażyna Witkowicz Wyświetleń: 11108
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |