Katalog

Małgorzata Kucharska-Rabiza
Matematyka, Konspekty

Własności symetralnej odcinka - konspekt

- n +

Własności symetralnej odcinka.

KONSPEKT

CELE OGÓLNE LEKCJI:
- doskonalenie umiejętności wykorzystywania komputerów do pracy na lekcji matematyki;
- doskonalenie procy z programem CABRI;
- kształcenie umiejętności kreślenia symetralnej odcinka;
- kształcenie umiejętności wysnuwania formułowania wniosków.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń umie:
- wykorzystać instrukcję postępowania w pracowni komputerowej;
- wykreślić symetralną odcinka przez zaznaczenie odpowiednich punktów, okręgów i prostych;
- dokonać odpowiednich pomiarów;
- sformułować odpowiednie wnioski (własności symetralnej).

METODY:
- słowna (formułowanie wniosków),
- ćwiczeń praktycznych (kreślenie figur i odczytywanie pomiarów),
- aktywizująca (wzbudzenie rywalizacji między grupami).

FORMY:
Zajęcia przeprowadzone będą w sali komputerowej. Klasa zostanie podzielona na 8 zespołów trzyosobowych.

ŚRODKI PRACY:
- instrukcja postępowania w pracowni komputerowej z programem CABRI.
- zeszyt ucznia.

CZAS TRWANIA LEKCJI: 45 minut

DODATKOWE UWAGI:
Ponieważ na lekcji będę korzystać z wersji demonstracyjnej programu CABRI, to uczniowie muszą każde ćwiczenie wykonać w czasie nie dłuższym niż 15 minut (po upływie tego czasu program zostanie przerwany i całą pracę trzeba zaczynać od początku).

ZAPIS W DZIENNIKU:
Własności symetralnej odcinka.

NOTATKA UCZNIA:
Uczeń notuje w dzienniku wnioski formułowanie w trakcie lekcji dotyczące symetralnej odcinka.

OCENA:
Do każdego nowego zadania zmienia się lider grupy. Grupa, która najszybciej wykona zadanie otrzymuje ocenę. Warunkiem otrzymania oceny jest posiadanie oznaczeń na rysunku.

TOK LEKCJI

TEMAT: WŁASNOŚCI SYMETRALNEJ ODCINKA.

I. CZYNNOŚCI WSTEPNE:
1. Podział uczniów na grupy i wyznaczenie lidera w każdej z nich.
2. Włączenie komputera i zalogowanie się w sieci.
3. Rozdanie instrukcji postępowania z programem Cabrii.
4. Włączenie programu Cabri.

II. SYMETRALNA ODCINKA
POLECENIA NAUCZYCIELA CZYNNOŚCI UCZNIA
1. Przypomnijcie w jaki sposób kreśliliśmy symetralną odcinka na poprzedniej lekcji.
2. Korzystając z instrukcji pracy z programem Cabri wykreślcie symetralną dowolnego odcinka KM.
3. Narysujcie dowolny odcinek i użyjcie opcji PERPENDICULAR BISECTOR do narysowania symetralnej odcinka AB.
4. Obierzcie dowolny punkt na prostej m i nazwijcie go E. Narysujcie odcinki AE i BE i zmierzcie ich długości.
5. Sformułujcie wniosek.
1. Uczniowie podają sposób w jaki na poprzedniej lekcji kreślili symetralne
2. Uczniowie kreślą symetralną odcinka KM i nazywają ją p.(używają sposobu poznanego na poprzedniej lekcji)
3. Po użyciu podanej przez nauczyciela opcji uczniowie od razu otrzymują symetralną odcinka AB i nazywają ją m.
4. Uczniowie używając specjalnej opcji DISTANS AND LENGTH mierzą długości podanych odcinków.
5. Wszystkie punkty leżące na symetralnej odcinka są równo oddalone od jego końców.
ĆWICZENIA KREŚLENIA SYMETRALNYCH BOKÓW DOWOLNYCH WIELOKĄTÓW
1. Narysujcie dowolny trójkąt i wykreślcie symetralne jego boków.
2. Co możecie powiedzieć o otrzymanych symetralnych.

3. Narysujcie okrąg o środku w punkcie przecięcia przekątnych, przechodzący przez wierzchołki trójkąta.
4. Narysujcie dowolny czworokąt i wykreślcie symetralne jego boków (nauczyciel naprowadza uczniów, aby wykreślili różne znane czworokąty)
5. Co możecie powiedzieć o otrzymanych symetralnych.
1. Uczniowie wykonują zadane rysunki.

2. Symetralne boków trójkąta przecinają się w jednym punkcie, który jest równo oddalony od jego wierzchołków.
3. Uczniowie rysują okrąg o środku w punkcie O i promieniu r.

4. Uczniowie rysują różne czworokąty.



5. Tylko w niektórych czworokątach symetralne przecinają się w jednym punkcie np. kwadracie, rombie...
III. PODSUMOWANIE LEKCJI.
Nauczyciel podsumowuje lekcje i jako pracę domową zadaje wykonanie w zeszycie jednej z konstrukcji wykonanych na lekcji.

Opracowanie: MAŁGORZATA KUCHARSKA - RABIZA

Wyświetleń: 4280


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.