Katalog Lucyna Strojek Chemia, Program nauczania Program koła chemicznegoPROGRAM KOŁA CHEMICZNEGOAdresat programuTreści programowe przeznaczone są dla uczniów w wieku gimnazjalnym mających uzdolnienia matematyczno-przyrodnicze i mają służyć rozbudzaniu zainteresowań przedmiotem, rozwijać i pogłębiać ich wiadomości i umiejętności. Charakterystyka programu Program ten powstał z myślą o uczniu zdolnym, interesującym się naukami matematyczno-przyrodniczymi, chcącym wziąć udział w konkursie chemicznym. .Treści programu wykraczają poza treści podstawy programowej z chemii w gimnazjum i dostosowane są do tematyki Konkursu Chemicznego dla Gimnazjalistów. Program ten zakłada spójność celów nauczania chemii z realizacją ogólnych zadań wychowawczych szkoły a w szczególności; - rozwijanie umiejętności obserwacji, - umiejętność planowania doświadczeń, wyciągania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń i opisywania ich, - kształtowanie naukowego sposobu myślenia, koniecznego dla prawidłowego wnioskowania, - przygotowanie uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji, - zrozumienie, że mieszkamy na jednej planecie, za którą powinniśmy być odpowiedzialni, Ogólne cele edukacyjne Do najważniejszych celów edukacyjnych należy; - zrozumienie wszechobecności i znaczenia reakcji chemicznych w naszym otoczeniu, - dostrzeganie zagrożeń skażenia środowiska naturalnego, - umiejętność posługiwania się zdobytą wiedzą chemiczną w życiu codziennym, - umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji (literatura popularnonaukowa, Internet). Szczegółowe cele koła chemicznego Do najważniejszych celów szczegółowych należy; - zapisywanie równań reakcji, - wykonywanie obliczeń chemicznych, - planowanie i wykonywanie doświadczeń, - wyciąganie wniosków oraz dokonywanie ich opisu, - rozwijanie zdolności poznawczych, - kształcenie i wyrabianie w sobie systematyczności, cierpliwości i dokładności, - kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji zachodzących zjawisk, - uczenie wytrwałości i dociekliwości do zrealizowania określonego celu, - umiejętność pracy w zespole. TREŚCI PROGRAMOWE I PLAN GODZIN
- badanie właściwości fizycznych różnych tworzyw sztucznych, - badanie zanieczyszczeń wód lokalnych, - doświadczalne porównywanie gęstości różnych gazów, - badanie rozpuszczalności różnych substancji w zależności od temperatury, - badanie przepływu prądu przez wodne roztwory wybranych substancji, - elektroliza wybranych substancji, - otrzymywanie wskaźnika z czerwonej kapusty i obserwacja zmian jego zabarwienia w zależności od odczynu roztworu, - różne reakcje strąceniowe pozwalające na otrzymywanie nierozpuszczalnych soli. Przewidywane osiągnięcia uczniów: Uczeń: - dostrzega, opisuje i klasyfikuje substancje chemiczne w otaczającym go środowisku, - zdaje sobie sprawę, że rozwój przemysłu chemicznego oprócz dobrodziejstw niesie ze sobą także poważne zagrożenia, - opisuje słownie i za pomocą równań chemicznych zachodzące reakcje chemiczne, - zna i stosuje w obliczeniach podstawowe prawa chemiczne, - interpretuje w konwencji molowej równania reakcji chemicznych, - rozwiązuje zadania rachunkowe związane z pojęciem mola i objętości molowej gazów, - interpretuje krzywe rozpuszczalności, - rozwiązuje zadania związane ze stężeniem molowym i procentowym - umie je przeliczać, - charakteryzuje pod względem budowy podstawowe grupy związków nieorganicznych, - zapisuje i interpretuje słownie reakcje dysocjacji i hydrolizy, - zapisuje cząsteczkowo i jonowo reakcje strąceniowe, - proponuje, wykonuje, analizuje i wyciąga wnioski z przeprowadzonego eksperymentu, - wprowadza zebrane wyniki doświadczeń do komputera i opracowuje je, - wykorzystuje komputer do graficznego przedstawianie danych w postaci różnych wykresów. Procedury: - preferowanie metod aktywizujących uczniów - kształcenie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem - kształcenie umiejętności interpretacji informacji zawartych w wykresach, tabelach, itp. - posługiwanie się komputerem do graficznego opracowywania danych liczbowych - kształcenie umiejętności prawidłowego wnioskowania - przeprowadzanie wszechstronnych operacji umysłowych: obserwacje, opisywanie, porządkowanie, porównywanie, dowodzenie, sprawdzanie, tłumaczenie, podsumowywanie, Opracowanie: mgr Lucyna Strojek Wyświetleń: 4230
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |