Passiv mit den Modalverben. (Strona bierna z czasownikami modalnymi.)
Scenariusz lekcji języka niemieckiego w klasie 3 licealnej.
Cele lekcji: kształcenie umiejętności praktycznego posługiwania się w/w
strukturami gramatycznymi.
Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, plenum.
Treść.
I Rozgrzewka językowa.
Nauczyciel zadaje pytania z użyciem czasowników modalnych.Uczniowie odpowiadają.
1. Kannst du Deutsch sprechen?
2. Was musst du heute machen?
3. Darfst du ins Kino gehen?
4. Wohin willst du im Sommer fahren?
5. Sollst du den Eltern helfen?
6. Was moechtest du werden?
II. Część wprowadzająca.
Nauczyciel zapisuje czasowniki modalne na tablicy w formie bezokolicznikowej,
uczniowie odmieniają je ustnie. Nauczyciel zapisuje obok formę 1 os. l. poj. w
czasie Praesens i formy czasu przeszłego.
wollen <ich will>, wollte, gewollt
koennen <ich kann>, konnte,gekonnt
sollen <ich soll>, sollte, gesollt
duerfen <ich darf>, durfte, gedurft
muessen <ich muss>, musste, gemusst
moegen <ich mag, ich moechte>, mochte, gemocht
III. Prezentacja nowego materiału.
Nauczyciel mówi przykładowe zdanie:
Der Kranke muss operiert werden.
Zapisuje zdanie na tablicy, pyta o znaczenie i zasadę tworzenia strony biernej z
czasownikami modalnymi.
IV. Praca nad nowym materiałem.
Ćwiczenie 1.
Uczniowie pracują w grupach 3- osobowych. Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki z
napisanym słowem, np.
Das Buch, das Mittagessen, der Fernseher, die Wohnung, die Klassenarbeit,
das Fenster, die Bluse, das Auto itp.
Zadaniem uczniów jest utworzyć po kilka możliwych zdań z tym słowem w stronie
biernej z czasownikami modalnymi.
Uczniowie prezentują swoje przykłady.
Ćwiczenie 2.
Praca indywidualna. Uczniowie otrzymują kserokopie z ćwiczeniami. Mają dokończyć
zdania w stronie
biernej z czasownikami modalnymi.
Uczniowie słabsi mają dla ułatwienia podany w nawiasie czasownik w
bezokoliczniku, który należy użyć
w danym zdaniu.
Uczniom zdolniejszym nie podajemy tego czasownika.
Uczniowie prezentują ćwiczenie.
Was soll / muss gemacht werden?
1. Die Schuhe sind schmutzig. < putzen >
2. Das Hemd ist zerknittert. <buegeln >
3. Die Haare sind zu lang. < schneiden >
4. Das Geschirr ist schmutzig. < spuelen >
5. Die Uhr ist kaputt. < reparieren >
6. Monika hat Geburtstag.
A/ Geburtstag < feiern >
B/ Die Torte < backen >
C/ Geschenke < kaufen >
7. Ich fahre in zwei Stunden nach Krakau.
A/ der Koffer < packen >
B/ Die Fahrkarten < loesen >
8. Ich habe ein Problem. Es < loesen >
9. Der Mantel ist schmutzig. < chemisch reinigen >
10. Das Kind ist artig. Es < loben >
11.Der Kerl ist frech. Er < tadeln >
12. Peter ist krank. Er < vom Arzt untersuchen >
Ćwiczenie 3 - ćwiczenie utrwalające.
Nauczyciel daje każdemu uczniowi po dwie karteczki. Na jednej ma zapisane
pytanie, a na drugiej
odpowiedź. Uczeń czyta pytanie np.Was musst du mit dem Buch machen?
Uczeń, który ma na swojej kartce odpowiedź w formie hasła:
Das Buch - lesen, odpowiada w stronie biernej.
Das Buch muss von mir gelesen werden., a następnie czyta swoje pytanie i wzywa
do odpowiedzi następnego ucznia itd.
Ćwiczenie to wymaga od uczniów uważnego słuchania pytań. Muszą też zwrócić uwagę
na czasownik
modalny w pytaniu i osobę, która czynność tę wykonuje.
Przykładowe pytania i odpowiedzi.
1. Was muss ich mit diesem Brief machen?
odp. Brief - abschicken
2. Was muss man mit Aepfeln und Birnen machen?
- Aepfel und Birnen - pfluecken
3. Was soll man mit der alten Wohnung machen?
- die alte Wohnung - renovieren
4. Was musst du mit dem Haus machen?
- das Haus - aufraeumen
5. Was koennen wir mit dem Teppich machen?
- der Teppich - klopfen
6. Was sollst du mit dem Geld machen?
- das Geld - von der Bank abheben
7. Was soll der Polizist mit dem Dieb machen?
- der Dieb - verhaften
8. Wo soll man Autobahnen bauen?
- Autobahnen - in Polen bauen
9. Was kann man mit diesem Text machen?
- der Text - uebersetzen
10. Was darf man nicht verunreinigen?
- die Luft - verunreinigen
V. Podsumowanie lekcji.
Każdy uczeń mówi jedno zdanie w języku polskim w stronie biernej z czasownikami
modalnymi, np.
Mogę być pytany.
To musi być zrobione.
Wskazuje ucznia, który ma przetłumaczyć to zdanie.
VI. Zadanie domowe.
Utwórz zdania w stronie biernej z czasownikami modalnymi.
1. Die Grammatik, muessen, erklaeren.
2. Du, koennen, fragen.
3. Das Gedicht, sollen, auswendig lernen.
4. Das Museum, koennen, von 10 bis 16 Uhr, besichtigen.
5. Die Ausstellung, sollen, am Samstag eroeffnen.
6. Wann, das Theaterstueck, sollen, auffuehren?
7. Kranke Tiere, muessen, pflegen.
8. Der Zaun, sollen, reparieren.
9. Die Paesse, muessen, kontrollieren.
10. Atommuell, duerfen, ins Meer, nicht werfen.
Uwaga.
Ilość ćwiczeń oraz wybór poszczególnych zadań nauczyciel uzależnia od stopnia
znajomości języka
uczniów.
Inne przykłady ćwiczeń.
1.Praca indywidualna.
Nauczyciel rozdaje uczniom powycinane strony z gazet niemieckojęzycznych i każe
wyszukać zdania w stronie biernej z czasownikami modalnymi. Uczniowie czytają te
zdania i tłumaczą je na język polski.
2. Nauczyciel dzieli klasę na grupy kilkuosobowe. Każda grupa otrzymuje
karteczkę z podaną sytuacją
językową i ma podać kilka przykładów odpowiedzi, np.
- Weihnachten kommt bald. Was soll gemacht werden?
- Du gibst eine Party. Was muss gemacht werden?
- Du willst in den Urlaub fahren. Was soll vor der Reise gemacht werden?
- Dla uczniów zdolniejszych.: Unsere Umwelt ist verschmutzt. Was soll gemacht
werden?
Opracowanie: mgr Barbara Iskra
nauczyciel V Liceum Ogólnokształcącego w
Rzeszowie.