Katalog

Anna Janas
Język niemiecki, Scenariusze

Scenariusz lekcji języka niemieckiego dla klasy I Liceum Ogólnokształcącego

- n +

Scenariusz lekcji języka niemieckiego dla klasy I Liceum Ogólnokształcącego

Alltagsaktivitäten

Cele ogólne:
- Wprowadzenie słownictwa określającego czynności dnia codziennego.
- Utrwalenie tworzenia czasu Perfekt czasowników regularnych, nieregularnych i rozdzielnie złożonych.
- Kształtowanie umiejętności konstruowania ustnej wypowiedzi na podstawie obrazków.
- Opowiadanie o czynnościach dnia codziennego.
- Uatrakcyjnienie przyswajania słownictwa poprzez pantomimę.
- Uaktywnienie uczniów na zajęciach szkolnych.

Cele operacyjne:
Uczeń:

- zna nazwy czynności wykonywanych codziennie;
- umie tworzyć zdania zarówno pytające, jak i oznajmujące w czasie Perfekt ze słowem posiłkowym sein i haben oraz z imiesłowami czasowników regularnych, nieregularnych i rozdzielnie złożonych;
- potrafi wybrać samodzielnie potrzebne mu słownictwo;
- umie wykorzystać dotychczasową wiedzę do opisu ilustracji i własnych przeżyć;
- potrafi opowiedzieć o czynnościach dnia codziennego.

Środki dydaktyczne:

- książka Themen neu 1, płyta CD, odtwarzacz płyt CD, obrazki przedstawiające Was hat Frau Winter heute gemacht?
- kserokopie diagramu, gdzie uczniowie wpisują plan swojego dnia;
- kolorowe flamastry;
- plansze gramatyczne z czasem Perfekt;
- magnesy.

Metody:
- tworzenie listy pytań
- tworzenie planów działania

Formy:
- indywidualna
- grupowa
- parami

Przebieg lekcji:
Część wprowadzająca:

1. Powitanie klasy. Zapoznanie uczniów z tematem zajęć.
2. Sprawdzenie pracy domowej.
3. Wizualne objaśnienie nowego słownictwa. LB Ü9 S 86 - uczniowie czytają podpisy pod ilustracjami i notują na oddzielnej kartce (nie w podręczniku) ich logiczną kolejność.
4. Przygotowanie uczniów do słuchania nowego tekstu. LB Ü10 S 87 - globalne rozumienie tekstu ze słuchu. Zadaniem uczniów jest określenie ilości osób biorących udział w nagraniu.
5. Słuchanie intensywne. Zadaniem uczniów jest numeracja obrazków, a następnie porównanie ich kolejności z wcześniej zrobionymi notatkami.
6. Równoczesne czytanie i ponowne słuchanie tekstu służy utrwaleniu zagadnień tematycznych związanych z tworzeniem czasu Perfekt. Uczniowie zaznaczają owalem imiesłowy czasowników.

Prezentacja nowego materiału i praca nad nim:
1. Uczniowie na podstawie ilustracji zadają pytania: o której godzinie kobieta wykonuje daną czynność dnia powszedniego. Wann hat Frau Winter was gemacht?
2. Ćwiczenie typu Kettenübung. Na podstawie ilustracji uczniowie opisują w punktach plan działania kobiety.
3. Pantomima - odgadywanie czynności wykonywanych przez uczniów w ciągu dnia.
4. Zapis nowego słownictwa do zeszytu.
5. Uczniowie opracowują schemat dotyczący własnego planu dnia, a następnie odczytują plan swojego partnera pełnymi zdaniami w czasie Perfekt. Możliwość zastosowania diagramu jako pomocy przy sporządzaniu własnego planu dnia.

Ćwiczenia utrwalające nowy materiał i praca nad nim:

1. Utrwalenie nazw czynności wykonywanych codziennie.
2. Na koniec uczniowie opowiadają o typowym planie dnia w trzech wybranych zawodach.
Podsumowanie lekcji i objaśnienie pracy domowej:
1. Podsumowanie lekcji.
2. Podanie zadania domowego: opis przebiegu dnia fikcyjnego bohatera.

Opracowanie: mgr Anna Janas

Wyświetleń: 2872


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.