Katalog

Małgorzata Policha
Język polski, Artykuły

Dyslektyk w gimnazjum

- n +

DYSLEKTYK W GIMNAZJUM

Prawie w każdej klasie znajduje się uczeń z rozpoznaną dysleksją. Określenie to oznacza "specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu". Występują one u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym.
Przejawy trudności pojawiają się w różnym wieku, najczęściej zauważalne są na początku nauki szkolnej. Podstawowe objawy to:
- Częste błędy w czytaniu, pomijanie wyrazów lub ich dodawanie zniekształcanie wyrazów i odczytywanie innych podobnych;
- Pomijanie całych linijek tekstu;
- Częste gubienie miejsca, gdzie uczeń czyta;
- Trudności w dzieleniu wyrazów na sylaby i syntetyzowaniu sylab w wyrazy we właściwym porządku;
- Przestawianie liter w wyrazie, co zmienia jego sens;
- Trudności w wyszukiwaniu najistotniejszych myśli w danym fragmencie tekstu;
- Nie właściwe łączenie liter;
- Prace pisemnie na niskim poziomie graficznym i estetycznym, liczne przekreślenia, kilkakrotne próby zapisania wyrazu;
- Dodawanie, pomijanie lub niewłaściwe umiejscowienie liter i wyrazów;
- Mylenie liter: b-p, p-g, l-t podczas czytania i pisania;
- Tracenie wątków podczas zapisywania tekstu;
- brak lub niewłaściwe stosowanie interpunkcji.

Duży ciężar odpowiedzialności spoczywa na nauczycielach w klasach niższych szkoły podstawowej, którzy gdy dostrzegą trudności w czytaniu i pisaniu, powinni objąć dziecko specjalnymi ćwiczeniami korekcyjno-kompensacyjnymi.

Także dzieci starsze nie powinny być pozostawione same sobie. W gimnazjum praca z uczniem dyslektycznym powinna być kontynuowana i przyniesie zamierzone efekty, jeśli nauczyciele przestrzegać będą określonych zasad:
1. Nie traktować ucznia jak chorego, niezdolnego lub leniwego.
2. Starać się zrozumieć ucznia, jego potrzeby, możliwości i ograniczenia, aby zapobiec pogłębianiu się jego trudności szkolnych.
3. Zaobserwować jak najwcześniej trudności ucznia. Skonsultować problemy dziecka ze specjalistą, skierować na badania do poradni pedagogiczno -psychologicznej.
4. Wykorzystywać w pracy wyniki badań i zalecenia specjalistów.
5. Opracować program indywidualnych wymagań wobec ucznia dostosowany do jego możliwości i wkładu pracy.
6. Oceniać na podstawie wypowiedzi ustnych i treści prac pisemnych. Błędy, które uczeń popełnił traktować jako materiał, co ćwiczeń.
7. Ograniczyć ilość materiału do jednorazowego nauczenia na pamięć.
8. Cierpliwie czekać na odpowiedzi, pomagać sugestiami.
9. Wzmacniać wiarę we właściwe siły, podkreślać każdy najmniejszy sukces ucznia .
10. Zapewnić poczucie bezpieczeństwa. Unikać sytuacji, w których uczeń może być ośmieszony.

Dyslektyk przystępujący do egzaminu gimnazjalnego może skorzystać z przysługujących mu udogodnień:
- Pisania egzaminu w oddzielnej sali;
- Jednorazowego odczytywania głośno, przez członka zespołu nadzorującego ,instrukcji, tekstów źródłowych oraz treści poleceń;
- Przedłużenia czasu trwania egzaminu o 50%
- Odpowiedniego zakodowania pracy, umożliwiającego jej sprawdzanie według odrębnych kryteriów;
- Pisania odpowiedzi drukowanymi literami.

Opracowanie: Małgorzata Policha
nauczycielka Zespołu Nr 1
Gimnazjum i Szkoły Podstawowej
w Siennicy Nadolnej

Wyświetleń: 957


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.