![]() |
![]() |
Katalog Bożena Smyczek Różne, Artykuły Zaburzenia mowy spowodowane uszkodzeniem struktur korowych - alalia i dyslaliaZABURZENIA MOWY SPOWODOWANE USZKODZENIEM STRUKTUR KOROWYCH - ALALIA I DYSLALIAPRZYCZYNY I ROZPOZNANIEAlalia (zwana też niemotą, słuchoniemotą, afazją rozwojową) i dyslalia różnią się od afazji dziecięcej tym, że afazja jest częściową lub całkowitą utratą umiejętności mówienia lub rozumienia, podczas gdy przy alalii uszkodzenie struktur korowych następuje jeszcze przed rozwojem mowy i uniemożliwia jej prawidłowy rozwój. Mowa rozwija się z opóźnieniem, które może się wyrównać do 6-7 roku życia (alalia prosta) lub trwa dłużej (alalia złożona). Alalię charakteryzuje: * Dostateczny rozwój umysłowy (jeżeli jest upośledzenie, to wtórne spowodowane brakiem mowy). * Dobra ruchomość narządów mowy. * Prawidłowy słuch fizjologiczny (chociaż w alalii percepcyjnej może być obniżenie słyszalności). * Dziecko nie mówi w ogóle (głównie w alalii motorycznej). * Posługuje się gestami, krzykami, onomatopejami lub kilkoma wyrazami z własnego słownika. * Dziecko nie jest w stanie powtarzać. Alalia może trwać do 7, a nawet 14 roku życia, stopniowo przechodząc w dyslalię. Dziecko rehabilitowane coraz rzadziej używa gestów i onomatopei, przyswaja sobie coraz więcej wyrazów, wymowa staje się coraz bardziej poprawna. Alalia występuje częściej u chłopców niż u dziewcząt. Rozpoznanie alalii jest trudne i wymaga przeprowadzenia wielu badań: - głównie badania słuchu - aby wykluczyć głuchotę, - badania rozwoju umysłowego - by wykluczyć upośledzenie umysłowe, - oraz dłuższej obserwacji dziecka. Trudne jest określenie przyczyn alalii. Przypuszcza się, że mogą to być: - uszkodzenia mózgu spowodowane urazem porodowym, zapaleniem mózgu i opon mózgowych, - zatrzymaniem się w rozwoju pewnych struktur korowych, - urazy czaszki, przed rozwojem mowy. Zazwyczaj dziecko ma świadomość swojej ułomności, poczucia mniejszej wartości. Dzieci alaliczne bywają więc niekiedy trudne, zahamowane ruchowo lub nadmiernie pobudliwe, złośliwe, agresywne w stosunku do innych dzieci. Rozróżnia się dwie zasadnicze formy alalii: ekspresywną i percepcyjną, jednak najczęściej występują zaburzenia typu mieszanego z przewagą jednej z nich. ALALIA PERCEPCYJNA Zwana też recepcyjną, impresywną, słuchoniemotą sensoryczną, głuchotą słowną, częściej spotykana nazwa to alalia sensoryczna. Występuje rzadko, bywa rozpoznawana mylnie jako głuchota lub oligofrenia, z powodu braku reakcji dziecka na kierowane do niego pytania i wypowiedzi. Kontakt z otoczeniem utrzymuje dziecko za pomocą gestów i mimiki. Zdarza się, że dziecko powtórzy automatycznie posłyszany wyraz, nie rozumiejąc jego sensu. Alalia percepcyjna może przechodzić w dyslalię percepcyjną, której może towarzyszyć amuzja, czyli trudności w rozpoznawaniu i śpiewaniu słyszanych melodii. Rozumienie w alalii sensorycznej: - bardzo ograniczone, - możliwość posługiwania się mową przewyższa możliwość rozumienia, - w pewnym stopniu - rozumienie zależne jest od stopnia zainteresowania i zaangażowania emocjonalnego dziecka tematem czy sytuacją, - odpowiedzi bywają bezsensowne lub ich brak, niekiedy powtarza mechanicznie pytanie czy polecenie, - rozumienie ułatwia powtórzenie wypowiedzi oraz powolne mówienie - proste, krótkie zdania (złożone ze znajomych słów). Mówienie w alalii sensorycznej: - gesty, miny używane są często, niekiedy także odpowiedzi słowne; potrafi za pomocą gestów i min odtworzyć całe sytuacje i sceny, - rysunek jest pewnym sposobem wypowiadania się - bywa ze skąpym komentarzem słownym, - słownictwo - względnie bogate, przeważają w nim rzeczowniki i czasowniki, - dziecko mówi dość dużo, ale jego wypowiedzi są niezrozumiałe, nie stanowią sensownej całości, - powtarza wyrazy dość dobrze (robi to mechanicznie, bez zrozumienia), - głoski wymawia prawidłowo, ale wyrazy zniekształca, w różny sposób wypowiada ten sam wyraz, zapewne z powodu braku wzorca słuchowego, - nie poprawia się, nie szuka prawidłowego brzmienia, - używa krótkich zdań lub równoważników zdań. Rodzaje wymówień i błędów: 1. Onomatopeje: szczekać - au. 2. Własne słownictwo: kot - kicia. 3. Paralalie werbalne: czytać - pisać. 4. Paralalie głoskowe: mówi - wówi. 5. Wstawki: ryba - tryba. 6. Elizje: kotek - kote. 7. Metatezy (przestawki): most - smot. 8. Agramatyzm: nie uwzględnia form odmiany wyrazów. Alalia sensoryczna przechodzi w dyslalię, dziecko nie potrafi jeszcze wymawiać poprawnie wyrazów, mowa jego jest agramatyczna, ale zasób słów rozumianych się zwiększa. Może mieć trudności w znajdowaniu wyrazów potrzebnych w danej sytuacji, z powodu niedokształcenia słuchu fonematycznego, duże trudności sprawia mu identyfikowanie głosek różniących się tylko jedną cechą dystynktywną (np. s: ś). ALALIA I DYSLALIA EKSPRESYWNA Dla alalii i dyslalii ekspresywnej (zwanej też ruchową, rozwojową lub motoryczną) charakterystyczne jest dobre rozumienie mowy, a jeżeli jest ono zaburzone, to w mniejszym stopniu niż mówienie. Natomiast utrudnione może być rozumienie długich i złożonych zdań. Zaburzeniom mowy o charakterze motorycznym dużego stopnia może towarzyszyć ogólna niesprawność motoryczna lub tylko niezręczność w wykonywaniu precyzyjnych ruchów. Opóźniony może być początek chodzenia, trudności w odtwarzaniu usłyszanej melodii. Dyslalia może występować w różnym stopniu, w dylalii dużego stopnia dziecko posługuje się zaledwie kilkoma głoskami (są to najczęściej samogłoski a, o oraz spółgłoski t, d), ma też trudności z wymową grup spółgłoskowych oraz sylab zamkniętych. Rozumienie w alalii motorycznej w zasadzie jest dosyć dobre, jedynie trudności występują, gdy wyraz użyto w nowym związku frazeologicznym, dotychczas nie znanym dziecku (np. nogi stołu). Mówienie w alalii motorycznej 1. Gesty używane tylko w początkowej fazie rozwoju mowy; ruchami rąk w sposób plastyczny i precyzyjny określa funkcje przedmiotów, które znikają w miarę rozwoju słownictwa. 2. Słownictwo w początkowej fazie ubogie, ograniczone do kilku określeń onomatopeicznych lub do kilku wyrazów "własnych". 3. Trudności w zapamiętaniu wzorca ruchowego wyrazu, które przejawiają się: - zapominaniem artykulacji wyrazów już znanych; - zniekształcaniem wyrazów, mimo umiejętności artykułowania wszystkich głosek; - dzieleniem wyrazów na sylaby dla ułatwienia sobie ich wymowy; - wymówieniem cichym, jakby próbnym przygotowaniem się do wymówienia głośnego; - poszukiwaniem właściwego wzorca ruchowego wyrazu, poprawianiem się. 4. Artykulacja - liczba wymawianych głosek jest ograniczona, najczęściej są to: t, d, b, m, n, l oraz samogłoski. Występują paralalie głoskowe: - substytucje (krowa - trowa), - wstawki (ucho - chucho), - elizje (łódka - łuka), - metateza (lampa - mlapa), - asymilacje (motyl - motym), - poszukiwania (Jacek - La-cek, Jasiek). 5. Agramatyzm - w początkowej fazie mowy brak zupełny form odmiany wyrazów, wypowiedzi są ograniczone do jednego wyrazu. RÓŻNICE MIĘDZY ZABURZENIAMI W ALALII MOTORYCZNEJ A SENSORYCZNEJ Alalia motoryczna * Dziecko rozumie, a nie mówi. * Rozumie nazwy przedmiotów, czynności, a ma trudności z rozumieniem relacji, jakie zachodzą między przedmiotami. * Występuje rozumienie sytuacyjne. * Wzorca ruchowego szukają słuchem. * Realizację wyrazu ułatwiają sobie dzieleniem na sylaby. * Nie ma u tych dzieci zespołów neurologicznych (prawidłowy zapis EEG). * Dzieci te nie gaworzą, są milczące w czasie zabawy, cicho płaczą. * Intelektualnie rozwijają się prawidłowo. * Postęp w mówieniu zależy od ciężkości zaburzenia - czasem zaczynają mówić w 3-4 roku życia, często jednak nie mogą wymówić samogłoski bez ćwiczeń. * Bardzo dobrze piszą ze słuchu, szybko się uczą czytania. * W najcięższej postaci - dziecko wypowiada tylko element słowa, głoski, za każdym razem inaczej. * W okresie przedszkolnym jako symptomy występują: - mała sprawność aparatu artykulacyjnego, - słaba sprawność manualna, - zaburzenia koordynacji oddychania z fonacji. - bardzo trudne jest określanie stosunków przestrzennych. * Oprócz trudności w artykulacji dziecko ma kłopoty z jedzeniem (ślinienie). Alalia sensoryczna * Dzieci nie mają trudności w łączeniu głosek w większe całości - wyrazy. * Zniekształcają wyraz, ale nie poprawiają się ze względu na brak wzorców słuchowych. * W czasie jednej wypowiedzi dany wyraz może być inaczej wymawiany. * Mając trudności w mówieniu wykorzystują gesty i mimikę. * Występują duże trudności w rozumieniu. * Zapamiętanie i różnicowanie nowego zespołu dźwiękowego wymaga bardzo dużego wysiłku i długiej pracy. * Dzieci te gaworzą, mają dużą wokalizację. * W wieku 3-4 lat nie reagują na swoje imię, nie nazywają osób z otoczenia - nie mówią, bo nie rozumieją. * Często występują rozbieżności wyników między badaniem audiometrycznym, a badaniem orientacyjnym. * Cechy zachowań dzieci: - bardzo dobrze reagują na muzykę, - źle reagują na nowe osoby, - szybko przyporządkowują nazwy przedmiotom i uczą się czytać - nie rozumiejąc treści, - opóźnione reakcje na mowę. POSTĘPOWANIE LOGOPEDYCZNE W ALALII I AFAZJI Z dzieckiem alalicznym postępuje się podobnie jak z dzieckiem afatycznym o podobnym charakterze zaburzeń. Postępowanie logopedyczne jest długotrwałe i stanowi część składową kształtowania całej osobowości dziecka. Przebieg reedukacji * Indywidualne zajęcia rozwojowe w celu przyspieszenia rozwoju poszczególnych funkcji psychicznych dzieci: - uwagi, pamięci, spostrzegawczości, myślenia, - naukę mówienia i rozumienia, - naukę czytania, pisania i liczenia, - gimnastykę i rytmikę, - zajęcia artystyczno - techniczne. * Nawiązanie kontaktu z dzieckiem pełnego życzliwości, zaufania, wytworzenie tej atmosfery również w przedszkolu i domu. * Częste przebywanie dziecka z rówieśnikami. * Metody należy dostosować do możliwości psychofizycznych dziecka. W alalii motorycznej i sensorycznej jeżeli dziecko nie mówi, to reedukację zaczyna się od elementów najprostszych: - od uczenia słuchowego rozróżniania, - od prób wymawiania dźwięków naturalnych, lecz odpowiadających pewnym głosom (np. usypianie lalki - aaa, syczenie węża - sss) - następnie przechodzimy do łatwiejszych wyrazów. Nie możemy zmuszać dziecka do mówienia, ani do powtarzania, zacznie mówić dopiero wtedy, gdy będzie kojarzyć konkretne wyrazy z odpowiednimi przedmiotami lub czynnościami. Należy wzbudzać u dziecka chęć do mówienia oraz zainteresowanie mową, a przede wszystkim rozwijać rozumienie mowy. Wykorzystujemy w tym celu zabawy, gry, inscenizacje, barwne ilustracje. Materiał wyrazowy powinien być odpowiednio dobrany pod względem stopnia trudności. Początkowo wymagania winny być niewielkie, ale stopniowo i bardzo ostrożnie je zwiększamy. Systematyczną pracę rozpoczynamy jak najwcześniej, choć często jest to trudne przed 5 rokiem życia dziecka. Wykorzystujemy dodatkowo wzrok i czucie, zarówno u dzieci z zaburzeniami w nadawaniu i odbiorze mowy. Znaczenie wyrazów wyjaśniamy dziecku z zaburzeniami percepcji mowy za pomocą gestów i ilustracji. Jak najwcześniej włączamy do reedukacji naukę pisania i czytania, gdyż te umiejętności pozwolą utrwalić osiągnięte wyniki w mówieniu i rozumieniu mowy. Dzieci alaliczne i afatyczne mają duże trudności w uczeniu się, proces uczenia się następuje bardzo powoli. W dalszym ciągu prowadzimy ćwiczenia, usuwając wszelkie wadliwe artykulacje z dziećmi, które uczęszczają już do szkoły. LITERATURA: Kaczmarek L.: Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1977, Wydawnictwo Lubelskie. Kordyl Z.: Psychologiczne problemy afazji dziecięcej, Warszawa 1968, PWN. Nowak J. E.: Wybrane problemy logopedyczne, Bydgoszcz 1993, PWN. Styczek I.: Logopedia, Warszawa 1983, PWN. Opracowanie: Bożena Smyczek Wyświetleń: 1448
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |