Katalog Urszula Spychalska Przyroda, Scenariusze Wykorzystanie encyklopedii multimedialnej w nauczaniu przyrody - przykładowy scenariusz zajęćWYKORZYSTANIE ENCYKLOPEDII MULTIMEDIALNYCH W NAUCZANIU PRZYRODY - PRZYKŁADOWY SCENARIUSZ ZAZJĘĆEncyklopedie multimedialne są bardzo dobrym środkiem dydaktycznym. Umożliwiają przekazywanie uczniom wiedzy w atrakcyjny i skuteczny sposób. Odwołują się do takich form przekazu, z którymi uczniowie spotykają się najczęściej.Encyklopedie multimedialne łącza w sobie różne środki komunikowania; tekst, obraz, animacje. Ich zaletą jest interaktywność, ponieważ umożliwiają użytkownikowi wpływ na postrzegany materiał. Wyraża się to między innymi w sterowaniu procesem poszukiwania informacji. Jeśli pracujemy z małą grupą uczniów (np. zajęcia koła zainteresowań), to wtedy należy pozwolić uczniom na samodzielne wyszukiwanie informacji na dany temat. Natomiast jeśli chcemy wykorzystać encyklopedię multimedialną do realizacji konkretnego lekcji, to aby uniknąć chaosu i straty czasu, nauczyciel powinien przygotować instrukcję do pracy z encyklopedią. Stopień uszczegółowienia instrukcji zależy od poziomu uczniów i od ich umiejętn9ości obsługi komputera. Zaletą encyklopedii multimedialnych również jest to, że do ich wykorzystania wystarczą umiejętności związane z podstawową obsługom komputera. Zachęcam wszystkich nauczycieli do powszechnego wykorzystania encyklopedii multimedialnych w procesie nauczania. Przedstawiam przykładowy scenariusz zajęć. Scenariusz lekcji przyrody w klasie IV Dział programu: Tajemnice ciała Temat: Dlaczego możemy wykonywać ruchy? Cele lekcji: CEL GŁÓWNY Uświadomienie uczniom w jaki sposób powstaje ruch ciała - wykorzystanie w tym celu technik komputerowych CELE OPERACYJNE 1) Poziom wiadomości uczeń wie co to jest staw uczeń nazywa najważniejsze części szkieletu uczeń określa jakie funkcje pełni układ szkieletowy i układ mięśniowy uczeń określi związek pomiędzy układem mięśniowym i nerwowym 2) Poziom umiejętności uczeń wybierze układy, które tworzą układ ruchu uczeń oznaczy na rysunku szkieletu miejsca występowania co najmniej pięciu stawów uczeń zanalizuje na podstawie modelu i animacji w encyklopedii multimedialnej pracę mięśni uczeń zaproponuje prosty zestaw ćwiczeń, który zapewni sprawność układu ruchu uczeń umie wyszukiwać potrzebne informacje w encyklopedii multimedialnej uczeń ćwiczy umiejętności związane z podstawową obsługą komputera POSTAWY Uczeń dostrzega związek pomiędzy sprawnością fizyczną, a zdrowiem człowieka czuje się odpowiedzialny za efekt pracy grupy uświadomi sobie, że za pomocą technik multimedialnych można zdobywać wiedzę w sposób przyjemny i ciekawy Metody i techniki pracy: Pogadanka, pokaz, praca z kartą pracy, praca z tekstem, praca z komputerem Formy pracy: Z całą klasą, praca w grupach. Środki dydaktyczne: Encyklopedia multimedialna " Encyklopedia człowieka" wydawnictwo OPTIMUS, schemat i krzyżówka utworzone przy pomocy komputera, plansze, model stawu, model ręki, karty pracy. I Faza wprowadzająca 1) sprawy organizacyjne 2) nawiązanie do tematu lekcji a) przypomnienie omówionych wcześniej czynności życiowych człowieka b) objaśnienie głównego celu lekcji i podanie tematu II Faza realizacyjna 1) uczeń wymieni układy jakie tworzą układ ruchu rozwiązując zadanie za pomocą komputera 2) pogadanka połączona z pokazem a) układ szkieletowy - wskazanie najważniejszych części układu b) pokaz modelu stawu kolanowego c) układ mięśniowy - zwrócenie uwagi na mięśnie ręki 3) ustalenie zasad pracy z encyklopedią multimedialną i przydzielenie zadań 4) praca w grupach zgodnie z kartami pracy III Faza podsumowująca 1) prezentacja pracy zespołów 2) odpowiedź na pytanie: Jakie elementy odpowiadają za ruch naszego ciała? - uczeń rozwiązuje zadanie za pomocą komputera 3) zwrócenie uwagi na znaczenie ruchu dla zdrowia człowieka - pogadanka 4) zadanie pracy domowej - zaproponuj zestaw prostych ćwiczeń, który równomiernie rozwija i usprawnia układ ruchu. 5) ewaluacja zajęć Polecenia do pracy z encyklopediom multimedialną Temat: Dlaczego możemy wykonywać ruchy? ĆW. 1 UKŁAD SZKIELETOWY uruchomić program kliknąć przegląd układów kliknąć widok kliknąć układ szkieletowy ĆW. 2 STAWY (a, b) kliknąć strzałkę w lewym górnym rogu kliknąć typy stawów kliknąć film kliknąć stawy i ruch kliknąć PLAY ĆW.2 (c) kliknąć gabinet kliknąć przegląd układów kliknąć obrazek " Jak poruszają się kości w stawach " kliknąć staw zawiasowy kliknąć PLAY ĆW. 3 ROLA MIĘŚNI (a, b) kliknąć widok kliknąć układ mięśniowy ĆW. 3 (c) kliknąć strzałkę w lewym górnym rogu kliknąć jak pracują mięśnie kliknąć PLAY ĆW. 4 ZWIĄZEK RUCHU Z UKŁADEM NERWOWYM kliknąć strzałkę w lewym górnym rogu kliknąć struktury powiązane kliknąć układ nerwowy KARTA PRACY ĆW. 1 UKŁAD SZKIELETOWY Uzupełnij brakujące wyrazy. a) W szkielecie jest kości. b) Rola szkieletu: - Ochrania , , - Do szkieletu przyczepione są ĆW. 2 STAWY Uzupełnij brakujące wyrazy. a) Stawy to połączenia. b) W poruszaniu ciała najważniejszą rolę odgrywają stawy (RUCHOME, NIERUCHOME, CZĘŚCIOWO RUCHOME) Właściwe podkreśl. c) Zaznacz na rysunku szkieletu położenie przynajmniej pięciu stawów. ĆW.3 ROLA MIĘŚNI Uzupełnij brakujące wyrazy. a) mięśnie połączone ze szkieletem to mięśnie . b) Utrzymują ciała i umożliwiają wykonywanie . Podkreśl właściwe wyrazy c) Ramię (PROSTUJE, ZGINA) mięsień dwugłowy (biceps) Ramię (PROSTUJE, ZGINA) mięsień trójgłowy Uzupełnij brakujące wyrazy. d) w czasie zginania ramienia kurczy się mięsień, a rozciąga. .. w czasie prostowania ramienia kurczy się mięsień, a rozciąga mięsień . ĆW 4 ZWIĄZEK RUCHU Z UKŁADEM NERWOWYM Uzupełnij brakujące wyrazy. a) Układ ruchu jest pod kontrolą dzięki pracy układu Podkreśl właściwe wyrazy b) Mięśnie szkieletowe pracują (ZALEŻNIE, NIEZALEŻNIE) od naszej woli. POLECENIA DO WYKONANIA NA KOMPUTERZE Ćwiczenie 1. 1) Wybierz z paska narzędzi prostokąt zaznaczenia i zaznacz odpowiedni układ, który będzie pasował do wskazanej ramki. 2) Z menu zmiany zaznacz kopiuj. 3) Prostokątem zaznaczania zaznacz w prostokącie w którym chcesz aby ten układ się znalazł. 4) Z menu zmiany zaznacz wklej. 5) Podobnie postępujemy przy wklejaniu do drugiego prostokąta. Ćwiczenie 2. 1)Otwórz paletę ze wzorami kliknij dwa razy a następnie wybieramy wzór. 2)W pasku narzędzi zaznacz wypełniacz i kliknij zaznaczając hasło. 3)Znalezione hasła wpisz pod tabelką. 1) Które z tych układów tworzą układ ruchu. Wyszukaj właściwe układy spośród wypisanych obok. Uzupełnij schemat. UKŁAD WYDALNICZY UKŁAD ODDECHOWY UKŁAD MIĘŚNIOWY UKŁAD ROZRODCZY UKŁAD POKARMOWY UKŁAD KOSTNY UKŁAD KRWIONOŚNY + = 2) W rzędach pionowych i poziomych zaznacz te elementy, które odpowiadają za ruch
Opracowanie: Urszula Spychalska Wyświetleń: 3134
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |