AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Beata Andrzejczak
Technika, Artykuły

Wykorzystanie komputera w realizacji treści programowych z techniki

- n +

WYKORZYSTANIE KOMPUTERA W REALIZACJI TREŚCI PROGRAMOWYCH Z TECHNIKI

Jednym z celów nauczania techniki w szkole jest zdobywanie umiejętności korzystania z osiągnięć współczesnej cywilizacji, do których bez wątpienia należy komputer. Jego zastosowanie jest bardzo szerokie we wszystkich dziedzinach działalności człowieka. Z komputerami mamy do czynienia wszędzie, to znaczy w domu, w pracy, a także w szkole. Ułatwiają ludziom pracę. Są źródłem szeroko pojętej informacji oraz narzędziem umożliwiającym komunikowanie się na odległość. Służą do rozrywki i zabawy. Obecnie odgrywają także ogromną rolę w procesie dydaktycznym w szkole, gdyż są doskonałym narzędziem wspomagającym proces nauczania i uczenia się dla nauczycieli i uczniów.

Rozwój techniki komputerowej oraz gotowe oprogramowana stwarzają nowe możliwości dydaktyczne dla każdego przedmiotu nauczanego w szkole. Wykorzystanie komputera jako środka dydaktycznego w szkole stwarza szansę prowadzenia lekcji w sposób ciekawszy i bardziej przystępny. Atrakcyjna forma przekazywania wiedzy aktywizuje uczniów do jej poznawania i sprawia, że nawet trudniejsze partie materiału są łatwiej przyswajalne, bowiem docierają do ucznia wielokanałowo.

Duże możliwości wykorzystania komputerów jako środków dydaktycznych wzbogacających warsztat pracy mają między innymi nauczyciele techniki. Wynika to z podstaw programowych uwzględniających w nauczaniu techniki także elementy informatyki związane z umiejętnością korzystania z komputera. Konieczność wykorzystania komputera na lekcjach techniki wynika nie tylko z potrzeby wzbogacenia procesu dydaktycznego, ale także ze specyfiki przedmiotu będącego w jednym bloku edukacyjnym z informatyką. Obydwa przedmioty mają się wzajemnie uzupełniać, dlatego komputer na lekcjach techniki to doskonały przykład integracji międzyprzedmiotowej, przynoszącej najlepsze efekty dydaktyczne.

Wykorzystanie komputera w czasie lekcji pozwoli głównie na:
- głębsze zrozumienie poznawanych treści dzięki atrakcyjnej formie przekazu
- efektywne wykorzystanie czasu lekcji
- szybkie sprawdzenie stopnia opanowania poznanych zagadnień
- kształcenie umiejętności pracy z komputerem
- integrację międzyprzedmiotową techniki z informatyką.

W realizacji treści z zakresu techniki można również wykorzystać prezentacje w programie PowerPoint, arkusze kalkulacyjne, edytory tekstu i grafiki dostępne w komputerze oraz gotowe programy edukacyjne i źródła dostępne w Internecie. Na przykład w zakresie wychowania komunikacyjnego w szkole nauczyciele mogą przygotować własne scenariusze lekcji w formie prezentacji, a także korzystać z licznych źródeł informacji i opracowań dydaktycznych umieszczonych w Internecie Pod hasłem "wychowanie komunikacyjne" lub np. "BRD" można znaleźć zagadnienia dotyczące statystyki wypadków, przepisy kodeksu drogowego, testy sprawdzające wiedzę, gotowe scenariusze lekcji poświecone tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego, itp.

Poniżej umieszczone są przykładowe adresy stron, na których nauczyciele odpowiedzialni za wychowanie komunikacyjne mogą znaleźć cenne źródła informacji i pomoce dydaktyczne w zakresie BRD.
1. http://www.kgp.waw.pl
2. http://republika.pl/ppomoc
3. http://www.gambit.org.pl/index.html
4. http://republika.pl/onet_szary/znaki_drogowe.html
5. http://simcomputer.com.pl/sp1
6. http://republika.pl/zoderlec
7. http://www.gimnazjum.pl/karta/index1.htm
8. http://szelan.w.interia.pl/
9. http://szelan.w.interia.pl/index14.htm
10. http://www.kodeksdrogowy.com.pl/kodeks1.html
11. http://bezpieczenstwo.renault.pl/
12. http://www.prawojazdy.com.pl/
13. http://republika.pl/slawroz/brd.htm
14. http://www.gdansk.gddkia.gov.pl/brd
15. http://www.road.pl/brd.htm
16. http://republika.pl/slawroz/testbrd.html
17. http://www.polbox.com/a/agasc/
18. http://www.wychowaniekomunikacyjne.pl/
19. http://www.odnnowysacz.republika.pl/komunikacja.htm

Lekcje oparte na wykorzystaniu komputera, programów multimedialnych oraz Internetu są bardziej atrakcyjne dla uczniów, pobudzają ich zainteresowania i zachęcają do nauki, dzięki czemu wzbogacają proces nauczania i przynoszą lepsze efekty dydaktyczne.

Opracowanie: Beata Andrzejczak
Szkoła Podstawowa w Kostrzynie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2670


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.