Katalog Barbara Nadgłowska Ekonomia, Scenariusze Spółki handlowe - scenariusz lekcjiSCENARIUSZ LEKCJI - SPÓŁKI HANDLOWECELE LEKCJIPo zakończeniu lekcji uczeń powinien: - potrafić klasyfikować spółki - znać podstawy prawne ich działania - podać cechy charakterystyczne poszczególnych spółek handlowych. - znać procedurę powstawania tych podmiotów. - potrafić dokonać wyboru odpowiedniej dla siebie formy prawnej prowadzenia działalności METODY I FORMY PRACY - pogadanka - wykład - praca w grupach - praca z materiałem źródłowym - drzewko decyzyjne - dyskusja POJĘCIA I TERMINY - spółka - partner jako wspólnik spółki partnerskiej - komandytariusz - spółka komandytowo- akcyjna - komplementariusz - odpowiedzialność nieograniczona - osoba prawna - osoba fizyczna - wolny zawód - KRS SIRODKI DYDAKTYCZNE - papier, taśma samoprzylepna - Ustawa "Kodeks spółek handlowych"- wyciąg - karta pracy ucznia CZAS LEKCJI: 1-2 godz. PRZEBIEG LEKCJI: 1.Przedstaw temat i zapoznaj uczniów uczniów celami lekcji. 2.Wspólnie z uczniami przypomnij wiadomości dotyczące pojęcia spółki, klasyfikacji spółek, oraz ich podstawy prawne, cechy charakterystyczne spółki jawnej, komandytowej, z o.o. i akcyjnej (zostały one omówione w klasie I). Wskaż na zmiany dotyczące spółki z. o.o i akcyjnej oraz na to, że od 1 stycznia 2001r. mogą powstawać nowe podmioty: spółka komandytowo -akcyjna i spółka partnerska. 3.Pdziel klasę na 4 grupy i rozdaj materiały źródłowe. Grupa I i II - na podstawie otrzymanych materiałów uczniowie opracowują charakterystykę spółki partnerskiej; (zapisują na arkuszu papieru krótkie informacje w postaci równoważników zdań Grupa III i IV - w taki sam sposób opracowują charakterystykę spółki komandytowo- akcyjnej. 4. Po wykonaniu zadań wytypowani uczniowie przedstawiają opracowane charakterystyki i wywieszają je w widocznym miejscu. 5. Zachowując podział na grupy przedstaw następne zadanie do wykonania - opisz sytuację. Uczniowie poszczególnych grup chcą wspólnie założyć firmę przewozową i zastanawiają się jaką wybrać formę prawną- organizacyjną dla tej działalności. Każda grupa po przedyskutowaniu i przeanalizowaniu różnych uwarunkowań ma podjąć decyzję dotyczącą wyboru odpowiedniej dla siebie spółki handlowej. 6. Rozdaj kartę pracy poszczególnym grupom wyjaśnij, że wypełnianie karty rozpoczyna się od dołu, tz. wpisujemy sytuację wymagającą podjęcia decyzji. Następnie wszystkie grupy zastanawiają się, jakie mogą być możliwe rozwiązania zaistniałej sytuacji i wspólnie ustalają 3, które przy istniejących uwarunkowaniach i ograniczeniach mogłyby być brane pod uwagę. Kolejnym etapem pracy grupy jest poszukiwanie argumentów za i przeciw dla każdego rozwiązania i zapisywania ich na karcie ćwiczeń. Ostatnim etapem jest określenie celów (wartości) wybranego rozwiązania. 7. Poproś, aby każda grupa przedstawiła wyniki swojej pracy. 8. Zaproś uczniów do dyskusji nad wynikami pracy grup. 9. Wspólnie z uczniami usystematyzuj zebrane na lekcji informacje. Karta pracy ucznia Opracowanie: Barbara Nadgłowska Wyświetleń: 5222
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |