Katalog

Joanna Mazurek, Barbara Sagnowska
Fizyka, Scenariusze

Pomiary, układ jednostek SI - konspekt lekcji fizyki dla klasy I gimnazjum

- n +

Pomiary. Układ jednostek SI.

Scenariusz lekcji fizyki dla klasy I gimnazjum
Nauczyciel Uczeń
Jak długo idziesz z domu do szkoły? Np. 20 minut
Ile ważysz? Np. 40 kg
Jaka jest temperatura ciała zdrowego człowieka? 36,6 0C
Nauczyciel przypomina, że literą C oznacza się skalę wprowadzoną przez Celsjusza, w której 00 to temperatura topnienia lodu, a 1000 to temperatura wrzenia wody.
W każdym wypadku podaliście liczbę i jednostkę. W jakich jeszcze jednostkach można mierzyć czas? W godzinach, sekundach, dobach, miesiącach, latach itd.
Jedną godzinę zapisujemy 1 h od angielskiego hour - godzina. Ile minut ma jedna godzina? Ile godzina ma sekund? 1 h = 60 min = 3600 s
W jakich jeszcze innych jednostkach mierzymy masę? W gramach, dekagramach, tonach
1 kg = 1000 g, 1 t = 1000 kg
Nauczyciel przypomina, że masa ciała zależy od tego, z jakiej substancji jest wykonane i jaka jest ilość tej substancji. Można pokazać mały i duży kawałek drewna (ta sama substancja, masa zależy od objętości) oraz jednakowej wielkości bryłę stalową i drewnianą (jednakowa objętość, masa zależy od rodzaju substancji. Pojęcie masy uczeń powinien znać z lekcji przyrody w szkole podstawowej.
Ile wynosiłby czas dojścia do szkoły gdyby wyrazić go w godzinach? 1/3 godziny
A gdyby za jednostkę przyjąć 1 s? 20 minut = 20 * 60 s = 1200 s
Nauczyciel zwraca uwagę, że każdą wielkość fizyczną, którą możemy zmierzyć da się wyrazić w mniejszych lub większych jednostkach. Czas, masa, temperatura - to przykłady wielkości fizycznych. Każda wielkość fizyczna posiada swoją jednostkę podstawową, np.
Czas - 1 sekunda
Masa - 1 kilogram
Temperatura - 1 stopień
Długość - 1 metr

Od jednostek podstawowych tworzone są jednostki wielokrotne i podwielokrotne przy pomocy odpowiednich przedrostków (nauczyciel prezentuje foliogram przedstawiający zasadę tworzenia jednostek pochodnych od jednostek podstawowych przy użyciu przedrostków oznaczających odpowiednie mnożniki lub dzielniki jednostki podstawowej).

Mierzenie wielkości fizycznej polega na porównywaniu jej z przyjętą dla tej wielkości jednostką. Jednostka jest zawsze zaznaczona na przyrządzie pomiarowym.
Nauczyciel poleca uczniom wykonanie odpowiednich pomiarów przy pomocy: linijki, termometru laboratoryjnego, siłomierza, wagi i stopera (uczniowie dokonują pomiarów podzieleni na grupy). Nauczyciel zwraca uwagę, że pomiary mogą być wykonane z różną dokładnością.
 
Od czego zależy dokładność pomiarów? Od dokładności przyrządu pomiarowego, od wielkości jednostki w jakiej wyrazimy pomiar, od umiejętności osoby dokonującej pomiarów i od warunków, w jakich wykonywane są pomiary.
Czy zawsze takie wielkości jak długość, masa, objętość wyrażane były w takich jednostkach, jakich używamy dzisiaj? Dawniej długość mierzono w stopach lub łokciach, objętość w garncach lub kwartach, a masę np. w funtach.
Do dziś w niektórych państwach (USA) odległość mierzy się w milach, a masę w funtach (Wielka Brytania).
Aby ułatwić kontakty między ludźmi, a zwłaszcza wymianę handlową i współpracę naukowo techniczną między różnymi krajami, umówiono się, że na całym świecie będzie się używać takich samych jednostek.
 Zbiór tych jednostek nazywa się Międzynarodowym Układem Jednostek (SI).
O jakich jednostkach tego układu mówiliśmy dzisiaj?
1 m (metr) - jednostka długości
1 s (sekunda) - jednostka czasu
1 kg (kilogram) - jednostka masy
Zadanie domowe:
1. Wyraźcie swoją masę w kilogramach, gramach i tonach.
2. Wyraźcie czas trwania lekcji w minutach, sekundach i godzinach.
3. Wyraźcie swój wzrost w metrach, centymetrach i milimetrach.

Opracowanie: Joanna Mazurek
nauczyciel fizyki w Gimnazjum nr 1 w Wolbromiu

Wyświetleń: 7883


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.