AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Joanna Mazurek, Maria Kwiek, Iwona Nowak
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Twój idol, twój autorytet - konspekt dla klasy II gimnazjum

- n +

Scenariusz (konspekt) lekcji wychowawczej dla klasy II gimnazjum
"Twój idol, twój autorytet"

Wskazówka metodyczna: nauczyciel wcześniej zapowiada klasie, że tematem następnej lekcji wychowawczej będą nasi idole i zachęca uczniów do przyniesienia zdjęć osób, które podziwiają lub kilku informacji o nich.

Cel dydaktyczny: ukazanie roli autorytetu we współczesnym świecie oraz uświadomienie różnic między idolem, a autorytetem.

Cel wychowawczy: uświadomienie znaczenia autorytetów w życiu człowieka, budzenie pragnienia naśladowania pozytywnych cech autorytetu.

Sposób realizacji lekcji:

1. Sprecyzowanie pojęcia "idol" - krótka pogadanka mająca na celu określenie cech idola, które nauczyciel zapisuje na tablicy.
2. Uczniowie prezentują zdjęcia swoich idoli lub krótkie pisemne informacje na ich temat.
3. Nauczyciel prosi kilku uczniów, aby umotywowali swój wybór.
4. Uczniowie uświadamiają sobie, czy cechy idola tylko im się podobają, czy też starają się je naśladować.
5. Podsumowanie wyników dyskusji w formie krótkiej definicji:
Idol - przedmiot kultu i uwielbienia, bożyszcze (znaczenie antyczne- na podstawie słownika języka polskiego).
Bardzo popularna osoba z kręgu tzw. kultury masowej np. piosenkarz, aktor, sportowiec podziwiany i naśladowany przez rzesze wielbicieli, czasami bezkrytycznie (znaczenie współczesne).

Wskazówki metodyczne: przy prezentacji idoli nauczyciel ma możliwość zorientować się, jaki one mają wpływ na uczniów, dlatego też powinien powstrzymać się od krytyki, aby nie zniweczyć otwartości uczniów (wskazane jest, by nauczyciel wynotował pozytywne i negatywne cechy idoli przy ich prezentacji, aby po omówieniu roli autorytetu pozytywne cechy idoli podkreślić, a przed negatywnymi ostrzec).

6. Próba odpowiedzi na pytanie - czym jest autorytet? (krótka dyskusja mająca na celu wyłonienie podstawowych cech autorytetu, które nauczyciel zapisuje na tablicy)
7. Podsumowanie dyskusji w formie definicji pojęcia autorytetu:
Autorytet: człowiek budzący zaufanie, będący ekspertem w jakiejś dziedzinie albo wyrocznią w sprawach moralnych, cieszący się poważaniem i mający wpływ na zachowania i myślenie innych ludzi.
Autorytet moralny: osoba, instytucja lub pismo, które mają wpływ na opinię społeczną, cieszą się popularnością i poważaniem, gdyż reprezentują wartości lub treści akceptowane przez określoną grupę ludzi.
8. Uświadomienie, że w każdym młodym człowieku istnieje potrzeba autorytetu, co pociąga za sobą pragnienie naśladowania go. Takim autorytetem może być rodzic, nauczyciel, osoba publiczna, ktoś, kogo się ceni (dla współczesnego świata najbardziej cenionym autorytetem moralnym jest papież Jan Paweł II).
9. Rozmowa o cechach autorytetu, które uczniowie chcieliby naśladować oraz zachęcenie do ich naśladowania jako sposobu budowania poczucia własnej wartości.
10. Uzmysłowienie uczniom, że dla rozwoju człowieka potrzebny jest autorytet, bo idole nie wystarczają, a ponadto prezentują czasami cechy negatywne takie jak: brutalność, agresję, brak norm moralnych itp. (na podstawie porównania cech wypisanych w trakcie dyskusji na tablicy)

Opracowanie: Joanna Mazurek
nauczyciel Gimnazjum nr 1 w Wolbromiu

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 11867


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.