POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI Z DZIAŁU
"KWASY I WODOROTLENKI"
klasa 2 gimnazjum
czas 45 min
CELE OGÓLNE:
Powtórzenie wiadomości dotyczących;
- znajomości właściwości roztworów kwasów i zasad,
- zabarwienia wskaźników,
- liczenia zadań rachunkowych na podstawie równań reakcji,
- pH substancji stosowanych w domu,
- BHP na lekcji chemii.
CELE OPERACYJNE:
- umiejętność komunikowania się,
- umiejętność współpracy w grupie,
- nabycie umiejętności demonstrowania rozwiązania zadania
przed zespołem klasowym,
- umiejętność zaplanowania czynności, jakie należy wykonać,
aby rozwiązać zadanie.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Zlewki, probówki, bagietki, cylindry miarowe, proszek do prania,
Środek czyszczący, wapno palone, roztwory HCL i NaOH, plansze,
Regulamin BHP, wskaźniki, szary papier, pisaki.
ETAPY LEKCJI |
PRZEBIEG LEKCJI |
UMIEJĘTNOŚCI KLUCZOWE |
Zaangażowanie |
- rozpoczęcie lekcji
- podział na grupy
- rozdanie materiałów i zadań
- przypomnienie zasad pracy w grupie
- BHP na lekcji chemii |
Organizowanie Planowanie Komunikowanie się |
Badanie |
Uczniowie przydzielają funkcje w grupie, analizują zadania,
przedstawiają różne pomysły rozwiązania zadania. |
Podział pracy, wspólne dążenie do rozwiązania zadania. |
Przekształcanie |
Uczniowie robią doświadczenia, naklejają wzory, rozwiązują
zadania rachunkowe, omawiają problem deszczówki. |
Współpraca w grupie, próby prawidłowego rozwiązania
zadania. |
Prezentacja |
Sprawozdawcy prezentują efekty pracy grupy, relacjonują
przebieg pracy grupy. |
Komunikowanie się, ocenianie własnego uczenia się |
REFLEKSJA: PYTANIA DLA WSZYSTKICH UCZNIÓW:
JAK OCENIASZ SWÓJ UDZIAŁ W PRACY GRUPY?
CZY PODOBAJĄ SIĘ TOBIE TAKIE LEKCJE?
JAK OCENIAĆ UCZNIÓW ZA PRACĘ NA TAKICH
LEKCJACH?
ZADANIE 1
Z PODANEJ ROZSYPANKI UŁÓŻ WZORY STRUKTURALNE
KWASU I WODOROTLENKU. NAKLEJ NA ARKUSZ PAPIERU,
PODAJ WZORY SUMARYCZNE I NAZWY.
ZADANIE 2
ZIDENTYFIKUJ SUBSTANCJE OZNACZONE NUMERAMI 1 i 2. ZBADAJ ODCZYN ROZTWORÓW:
PROSZKU DO PRANIA, SOLI KUCHENNEJ I PŁYNU DO CZYSZCZENIA. OBSERWACJE I WNIOSKI
ZAPISZ W KARCIE PRACY.
ZADANIE 3
DLACZEGO DAWNIEJ LUDZIE MYLI SIĘ W DESZCZÓWCE?
ZADANIE 4
ILE GRAMÓW NaOH OTRZYMAMY W REAKCJI 124 GRAMÓW
Na2O Z WODĄ. OBLICZENIA PRZEDSTAW NA TABLICY.
ZADANIE 5
WYKONAJ DOŚWIADCZENIE:
DO ZLEWKI Z WODĄ WSYP ŁYŻECZKĘ WAPNA PALONEGO - CaO. WYMIESZAJ BAGIETKĄ I DODAJ
KILKA KROPEL FENOLOFTALEINY. CO SIĘ STAŁO? WYJAŚNIJ TO ZJAWISKO.
UWAGA!!! Przed wykonaniem doświadczenia przeczytaj dokładnie
treści na opakowaniu CaO.
STRUKTURA GRUPY
LIDER - OSOBA KIERUJĄCA, ORGANIZUJĄCA PRACĘ ZESPOŁU.
SEKRETARZ - OSOBA ZAPISUJĄCA INFORMACJE.
SPRAWOZDAWCA - OSOBA PREZENTUJĄCA EFEKTY PRACY GRUPY.
KARTA PRACY GRUPY NR...........
IMIONA |
NAZWISKA |
DATA: |
|
|
UWAGI: |
|
|
ZADANIE NR. ....................
ROZWIĄZANIE:
EWALUACJA
KTÓRE ZAGADNIENIA UMIESZ DOBRZE ?
1. KWASY - WŁAŚCIWOŚCI, OTRZYMYWANIE.
2. WODOROTLENKI - OTRZYMYWANIE.
3. WSKAŹNIKI.
4. ODCZYNY ROZTWORÓW.
5. KWAŚNE DESZCZE.
6. ZADANIA RACHUNKOWE.
7. CHEMOGRAFY.
ZAKREŚL W KÓŁKA ODPOWIEDNIE PUNKTY.
Opracowanie: Jolanta Ignaszak