AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Zabiełło-Grochowska
Ekologia, Projekty edukacyjne

Różnica między zanieczyszczeniem a skażeniem środowiska - projekt edukacyjno-badawczy

- n +

Różnica między zanieczyszczeniem a skażeniem środowiska.

PROJEKT EDUKACYJNY - BADAWCZY

CELE: zrozumienie różnicy pomiędzy zanieczyszczeniem a skażeniem
środowiska,
zna substancje które zanieczyszczają i skażają wodę,
rozumie proces powstawania "kwaśnych deszczy",
rozumie jaki wpływ na przyrodę mają "kwaśne deszcze",
zna różne rodzaje zanieczyszczeń wody (bakteryjne, toksyczne,
organiczne),
rozumie proces uzdatniania wody.

Żródło: nauczyciel, wycieczka do zakładu uzdatniania wody, wywiad z
pracownikiem uzdatniania wody, słowniki, lokalna prasa,
telewizja.

SPOSÓB PREZENTACJI:
wywiad z pracownikiem zakładów uzdatniania wody, historyjka o uzdatnianiu wody, wyszukiwanie słów z pośród podanych które są związane z uzdatnianiem wody, wykonanie prostego filtra, przeprowadzenie doświadczenia dotyczącego zanieczyszczenia naturalnego, chemicznego, wykonanie rysunków dotyczących zanieczyszczenia wody, dziennik eksperymentu - sporządzenie notatek z badań, szukanie w prasie lokalnej informacji na temat szkodliwości "kwaśnych deszczy", napisanie listu do L.O.P. o problemie "kwaśnych deszczy", poszukiwanie informacji na temat zanieczyszczeń środowiska z lokalnych gazet, telewizji.

OSOBY ODPOWIEDZIALNE:
nauczyciel, uczniowie.

EFEKT KOŃCOWY:
zdjęcia, nagrania, film video, komiks, filtr, gazetka szkolna, opowiadanie, dziennik eksperymentu, informacje z lokalnej prasy, list do L.O.P. scenki dramowe.

INSTRUKCJA

Zadania do Termin Osoby odpowiedzialne
wykonania

1.Wyjaśnienie znaczenia
słów:
- zanieczyszczenie, 1 dzień nauczyciel, uczniowie,
- skażenie,
- kwaśny deszcz,
- kwas.

2. Zgromadzenie materiałów
do przeprowadzenia doświadczenia 3 dni uczniowie np. gr. 1
dotyczącego zanieczyszczenia
wody (słomki do napojów, czyste
rurki, węgiel drzewny, kubeczki,
barwniki spożywcze, wata).

3.Przeprowadzenie w grupach
procesu filtrowania wody. 2 dni uczniowie np. gr. 2
Wybranie w grupach:
- badacza,
- organizatora,
- kierownika,
- sekretarza,
- reportera.
Notowanie swoich spostrzeżeń i podanie wyników badań.

4. Zapisywanie na kartkach swoich propozycji na temat:
"Sposoby na zanieczyszczanie wody"
1 dzień uczniowie np. gr. 3

5. Zorganizowanie wycieczki do oczyszczalni ścieków. Przygotowanie listy pytań dotyczących oczyszczalni.
5 dni nauczyciel, rodzice

6. Zapoznanie uczniów z procesem powstawania "kwaśnych deszczy" na podstawie opowiadania nauczyciela.
1 dzień nauczyciel

7. Uczniowie badają skutki jakie powoduje "kwaśny deszcz" materiale budowlanym, rzekach, roślinach na podstawie informacji z prasy lokalnej, telewizji.
w 10 dni liderzy w grupach

8. Przeprowadzenie doświadczenia, jak ocet zadziała na:
- kredę,
- kostki marmurowe,
- roślinność.
4 dni nauczyciel, liderzy grup

9. Samodzielnie piszą opowiadanie na temat: "Jak kwaśne deszcze zniszczyły życie w jeziorze" "Co ze skałą się stało, gdy z kwaśnym deszczem się spotkało?"
2 dni uczniowie np. gr. 4

10. Wspólne napisanie listu otwartego do uczniów zamieszczonego w "Zielonej Lidze" lub w "Przyrodzie Polskiej".
1 dzień nauczyciel, uczniowie

11.Przeprowadzenie doświadczenia dotyczącego zanieczyszczeń poprzez związki organiczne, bakteryjne, toksyczne. Gromadzimy i napełniamy:
- czystą wodą,
- mydłem i wodą,
- środkiem owadobójczym i wodą,
- okruchami jedzenia i wodą.
4 pojemniki 14 dni liderzy grup

12. Odgrywanie scenek do tematu:
"Jak woda kłóciła się z nawozami sztucznymi, ze ściekami."
14 dni uczniowie np. gr. 5

13. Zaproszenie do szkoły przedstawiciela wodociągów i kanalizacji który opowie o oczyszczaniu ścieków iuzdatnianiu wody. Przygotowanie listy pytań (nagranie wywiadu, zdjęcia).
5 dni nauczyciele, uczniowie

14. Wykonanie modelu filtra i przelewanie wody przez filtr. Obserwowanie przefiltrowanej wody.
1 dzień uczniowie np. gr. 6

15. Wykonanie rysunków, komiksów (historyjek) które będą wykorzystane do gazetki szkolnej.
5 dni uczniowie np. gr7

16. Wykonanie ćwiczenia
"Słowa związane z uzdatnianiem wody" - wyszukiwanie ich wśród innych słów.
1 dzień wszyscy uczniowie

17. Prezentacja w wyznaczonym czasie grup, ustalenie warunków nauczyciel prezentacji, czasu trwania.

18. Wyznaczenie dnia do konsultowania się grup z nauczycielem.

19. Ewaluacja:
- Czy dobrze się Wam pracowało?
- Jakie napotkaliście trudności?
- Kto pracował więcej, kto mniej?
- Czy zadowoleni jesteście ze swoich osiągnięć?

Ocena siebie i ocena widzów.
Najlepiej przygotowana grupa.
Stosujemy punktację od 0 - 5 pkt.

Opracowanie: Małgorzata Zabiełło-Grochowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2327


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.