![]() |
![]() |
Katalog Mirosława Juszczak Przyroda, Scenariusze Poznajemy las i jego mieszkańców - scenariusz lekcji przyrodyPoznajemy las i jego mieszkańców.Scenariusz do lekcji przyrody w kl. IV wg programu nauczania przyrodyDKW - 4014 - 241/99, wydawnictwo ABC - Poznań. Blok: Widzisz? - oto "Złota polska jesień" - czyli o zmianach w przyrodzie jesienią. Cele: 1. Pobudzanie ciekawości w poznawaniu najbliższego otoczenia i ukazywanie jego różnorodności. 2. Wymienienie poszczególnych warstw lasu. 3. Omówienie warunków panujących w każdej warstwie lasu. 4. Wymienienie organizmów żyjących w lesie i przyporządkowanie ich poszczególnym piętrom lasu. 5. Wskazanie na zależności występujące między organizmami w lesie. 6. Zwrócenie uwagi na konieczność ochrony kompleksów leśnych. Metody pracy: słowna - pogadanka z elementami dyskusji praktyczna - praca z tekstem i zeszytem ćwiczeniowym problemowa - burza mózgów Środki dydaktyczne: podręcznik, zeszyt ćwiczeń, plansza "Piętra roślinności w lesie", przybory do rysowania, klej, obrazki roślin i zwierząt spotykanych w lasach, duży karton, etykietki z nazwami warstw lasu, instrukcja do lekcji; Formy pracy: zbiorowa, grupy 2 - osobowe; Realizację tematu rozpoczęliśmy 2 tygodnie wcześniej. Uczniowie do kopert gromadzili obrazki roślin i zwierząt naszych lasów. Zostaną wykorzystane do utworzenia posteru pt. "Las i jego mieszkańcy". Przebieg lekcji: Klasa została podzielona na 2 - osobowe grupy, które pracowały zgodnie z instrukcją do lekcji. I. Faza przygotowawcza: - sprawy organizacyjne - przypomnienie o pracy z instrukcją - wprowadzenie do lekcji, krótka pogadanka o lesie II. Faza realizacyjna: - zapisanie tematu lekcji w zeszycie ćwiczeń, podanie stron w podręczniku - wyjaśnienie instrukcji do lekcji - pracę zaczynamy od zastanowienia się nad skojarzeniami ze słowem >las<, podane przez uczniów skojarzenia zapisujemy na tablicy wokół słowa >las< - ustalamy na tej podstawie krótką, własną definicję: co to jest las? - zastanawiamy się gdzie w naszej okolicy mamy las - korzystamy z tekstu w podręczniku, wykonujemy dalszą pracę wg przygotowanej instrukcji III. Faza podsumowująca - dzieci wymieniają i pokazują piętra lasu, omawiają warunki w nich panujące oraz zwierzęta i rośliny zajmujące poszczególne warstwy - podaję zasady zachowania się w lesie Odpowiadają na pytania: 1. Dlaczego należy chronić lasy? 2. Gdzie w naszym regionie występują obszary chronione? 3. Jakie zależności występuję między organizmami w lesie? - praca domowa; przygotowanie do wycieczki do lasu: * odpowiedni ubiór * koperty do zbierania roślin do zielnika * torby papierowe na zebrane okazy * lupy * notes, ołówek * dobry humor i zapał do pracy - ocena pracy uczniów w czasie lekcji W przygotowaniu korzystałam ze Scenariuszy lekcji dla nauczyciela do klasy 4 do zeszytu ćwiczeń autorstwa Bernard Czerwiński.... Instrukcja do lekcji pt. Poznajemy las i jego mieszkańców. 1. Zastanów się i wypisz wszystkie skojarzenia związane za e słowem LAS. 2. Przyjrzyj się wypisanym na tablicy skojarzeniom ze słowem LAS i spróbuj ułożyć własną definicję lasu. 3. Na podstawie tekstu w podręczniku str. 66 wymień wszystkie warstwy występujące w lesie. Zaznacz je w zeszycie ćwiczeniowym str. 60 ćw. 1. 4. Przeczytaj tekst w podręczniku str. 66 i odpowiedz: - co można zaobserwować w każdej warstwie lasu? - jakie warunki panują w poszczególnych piętrach lasu? - jakie rośliny i zwierzęta żyją na każdym poziomie lasu? 5. Znajdź w przygotowanych wycinkach obrazki roślin i zwierząt i przyklej na planszy, zaznaczając właściwe warstwy. 6. Przeczytaj tekst w podręczniku na str. 67 i powiedz: - w jaki sposób zależą od siebie organizmy żyjące w lesie? - co to jest łańcuch pokarmowy? 7. Zastanów się i odpowiedz: - jakie znaczenie mają dla nas lasy? - jakie zasady obowiązują nas w lesie? - jak Ty już dziś możesz chronić las?
Opracowanie: Mirosława Juszczak Wyświetleń: 4786
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |