Program działań wychowawczo-opiekuńczych
i edukacyjnych przygotowany na I Dzień Wiosny
Cel nadrzędny programu:
Bezpieczne i atrakcyjne spędzanie I Dnia Wiosny
(dnia wagarowicza)
Cele operacyjne:
- wychowawcze
1. uczeń zna i przestrzega zasady kulturalnego zachowywania się.
2. potrafi współpracować w grupie
3. dba o estetykę i porządek w klasie, na holu i wokół szkoły
4. szanuje i troszczy się o naturalne środowisko
5. przestrzega zasad bezpiecznego poruszania się po drogach
- opiekuńcze
1. uczeń ma poczucie bezpieczeństwa przebywając na terenie szkoły
2. ma zapewnioną odpowiednią higienę pracy (odpowiednie proporcje między
aktywnym i biernym spędzaniem czasu)
3. ma zapewnioną przerwę na posiłek regeneracyjny
- edukacyjne
1. zna obrzędy związane z powitaniem wiosny
2. uczeń rozwija swoje zdolności artystyczne (plastyczne, aktorskie, muzyczne)
3. zna pojęcia, zjawiska i procesy dotyczące środowiska przyrodniczego
4. pogłębia swoją wiedzę o otaczającym go świecie
5. poznaje nowe zabawy muzyczno-ruchowe
6. zna przysłowia polskie
Plan działań:
I. Ogłoszenie konkursu plastycznego "Ziemia - mój dom", którego celem jest
przedstawienie, jak w oczach dziecka funkcjonuje relacja człowiek-środowisko.
II.
1) Przygotowanie przedstawień teatralnych przez poszczególne klasy pod
kierunkiem wychowawców.
Klasa III - "To co najważniejsze" - inscenizacja ukazująca wartość prawdziwej
przyjaźni.
Klasa IV - "Ziemię mamy tylko jedną" - sztuka podkreślająca konieczność dbania o
środowisko naturalne.
Klasa V - "Moje podwórko" - przedstawienie zasad dobrego wychowania.
Klasa VI - "Recycling - co to takiego" - humorystyczna zachęta do wykorzystania
surowców wtórnych.
2) Wykonanie przez uczniów nauczania początkowego kukieł Marzanny.
3) Zaprojektowanie elementów wyróżniających każdą klasę
III. Zajęcia edukacyjno-wychowawcze w I Dniu Wiosny
Termin: 21 marca 2003
Miejsce: hol szkoły
Czas trwania: 730 - 1300
Uczestnicy: dzieci klas 0 - VI szkoły podstawowej.
- Zbiórka dzieci w holu szkoły, prezentacja strojów, haseł poszczególnych klas
- Sztuka "To co w życiu najważniejsze"
- Wyłonienie spośród uczniów dwóch grup rywalizujących ze sobą w konkursach
- Konkurs rozpoznawania gatunków drzew na podstawie ilustracji liści
- Konkurs polegający na odgadnięciu nazwy zwierzęcia przedstawianego, za pomocą
gestów, mimiki i odgłosów, przez jednego reprezentanta drużyny
- Zabawy ruchowe
- Przerwa rekreacyjna
- Inscenizacja "Ziemię mamy tylko jedną"
- Konkurs znajomości przysłów polskich
- Nauka piosenki o wiośnie
- Konkurs rysunkowy, w trakcie którego, uczeń z zamkniętymi oczami rysuje według
ilustracji wybrane zwierzę
- Przerwa na śniadanie i zabawy muzyczno-ruchowe
- Przedstawienie "Moje podwórko"
- Konkurs wiedzy o krajobrazie, wodzie, powietrzu, skałach, faunie i florze oraz
ochronie przyrody
- Nagrodzenie zwycięzców w konkursie plastycznym "Ziemia - mój dom" i konkursie
wiedzy o przyrodzie
- Przerwa rekreacyjna
- Pokaz mody "Recycling - co to takiego"
- Utworzenie kolorowego korowodu z marzanną i przemarsz ulicami Gułtów, spalenie
kukły i symboliczne pożegnanie zimy
- Porządkowanie terenu miejscowości przez kl. V i VI wraz z opiekunami
Bibliografia do przedstawień teatralnych:
- Elżbieta Jadko-Kula "W szkolnym teatrze" wyd. Juka Warszawa ´98
- Elżbieta Gałczyńska, Zofia Garczyk "Uczcijmy wierszem i piosenką" wyd.
Korepetytor Płock ´94
- "Z ekoludkiem w szkole cz. III" wyd. Żak Warszawa 2002
Opracowanie: Hanna Burek